Maakt de positie van de sensor en magneet (dicht bij de wielas of dicht bij de velg) wat uit voor het juist berekenen van de afstand en snelheid?

Uiteraard moeten de sensor en de magneet op de zelfde hoogte zitten maar als je ze dicht bij de wielas plaatst maakt het magneetje een korter rondje als dat je de sensor en magneet meer naar boven plaatst (naar de velg toe) dan legt hij een grotere afstand af. Hoe werkt dat in combinatie met de ingevoerde wielmaat? En hoe berekent de fietscomputer dan de juiste snelheid. Van die dingen ja........

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8K

Het beste antwoord

Dat maakt niets uit. De snelheid van de magneet is hoger bij de velg, maar de afstand die hij dan aflegt is ook groter. Bij de as is de afstand kleiner en de snelheid lager. Daardoor doet de magneet, waar hij ook zit, altijd exact even lang over een rondje.

Het enige wat de sensor doet is tellen hoe vaak de magneet langskomt per minuut. De computer heb je verteld hoe groot het wiel als geheel is, daardoor kan hij uit die informatie snelheid en afstand afleiden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En zo simpel is het! Het zat 'm in het laatste deel van je antwoord wat ik niet snapte. De sensor telt, ik maak het soms ingewikkelder dan het is :-)

Andere antwoorden (2)

Of je de magneet nu vlak bij de wielas plaatst of dicht bij de velg ze zullen elkaar op hetzelfde moment passeren. Probeer het maar eens uit met 2 magneten/sensoren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat is zo maar bij mij gaat het tussen de oren mis als ik er over nadenk dat de magneet er bij de velg langer over doet om de sensor te passeren als dat het geheel vlak bij de as is gemonteerd. Er zit dus een snelheidsverschil in. Snap je waar ik heen wil? Of zie ik iets enorm simpel over het hoofd :-)
Dat maakt niet uit. Een wiel draait aan de buitenkant uiteraard niet sneller dan aan de binnenkant.