Om DAB+ te beluisteren heb je een speciale antenne en ontvanger nodig. Het werkt niet met FM radio's en komt niet via de kabel maar draadloos (zoals de standaard FM) via de lucht. Het signaal is digitaal en op een andere band dan FM waardoor andere antennes en apparatuur nodig is.
DAB is het beste te vergelijken met DVB+ (digitenne) dit is de digitale vervanger van de ouderwetse analoge TV. Ook hier is een speciale antenne en ontvanger voor nodig. Analoge TV is inmiddels verdwenen.