melkkoe, vleeskoe 3,8 miljoen

schaap, geit 1,7 miljoen

varken 11,6 miljoen

vleeskip, legkip 83 miljoen

totaal: 100,1 miljoen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Tijdens mijn zoektocht naar het antwoord kwam ik dit PDF-je tegen: http://www1.milieudefensie.nl/landbouw/publicaties/infobladen/voer-tot-nadenken.pdf
Heel interessant.

Het precieze cijfer wordt niet genoemd, maar ik citeer:
Jaarlijks worden er voor iedere Nederlander 16 dieren geslacht.
Uitgaande van een gemiddelde leeftijd van 80 jaar worden er in een mensenleven dus ongeveer 1250 dieren geslacht (vijf runderen, 40 varkens,vijf schapen en geiten en maar liefst 1200 vleeskuikens).

Dus maak de som maar, we zitten nu op 16.660.628 Nederlanders.
16.660.628 x 16 = 266.570.048 dieren per jaar.
Of dat allemaal voor Nederlandse consumptie is bedoeld of ook wordt geëxporteerd wordt niet duidelijk.
In het laatste geval ligt het cijfer dus veel hoger.

Toegevoegd na 8 minuten:
In het eerste geval, bedoelde ik dus.
Want dan zouden er nog meer dieren geslacht moeten worden voor de export.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hou er rekening mee dat veel vlees wat je in Nederland eet, afkomstig is van dieren die niet in Nederland zijn geslacht. En dat veel vlees van de in Nederland geslachte dieren wordt geexporteerd.