Nee. Een mandarijn is de vrucht van de Citrus reticulata en een sinaasappel is de vrucht van de Citrus sinensis, het zijn vruchten van twee verschillende bomen.
Het is dus niet zo dat een mandarijn gewoon een sinaasappel is die nog niet helemaal volgroeid is, of dat een sinaasappel gewoon een te ver doorgegroeide mandarijn is.
Wel zijn de sinaasappelboom en mandarijnboom familie van elkaar, beide behoren tot de Citrus-familie. Overigens komen nog veel meer vruchten van die familie, bijvoorbeeld de citroen, limoen en grapefruit, daarom noemen we deze vruchten allemaal citrusvruchten.

Overigens is het geen raar idee van je hoor, het komt wel voor dat we twee dingen verschillende namen geven terwijl ze in feite hetzelfde zijn. Naar het schijnt is bijvoorbeeld wat wij een portobello noemen geen aparte paddestoelensoort, maar gewoon een kastanjechampignon die langer door heeft kunnen groeien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, beiden zijn citrusvruchten, maar van een verschillende familie.
Hij is net zo verschillend van een sinaasappel als een citroen dat is.

Toegevoegd na 15 minuten:
Voor de duidelijkheid. Beide planten zijn lid van de wijnruit familie en beiden zijn citrus, maar onder de citrusbomen zijn ze van een verschillende soort.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor de duidelijkheid. Beide planten zijn lid van de wijnruit familie en beiden zijn citrus, maar onder de citrusbomen zijn ze van een verschillende soort.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het zijn inderdaad gewoon verschillende soorten.
Maar technisch gezien is de mandarijn waarschijnlijk wel íetsje minder verschillend van een sinaasappel dan een citroen dat is.
Als ik me niet vergis denkt men namelijk dat de sinaasappelboom waarschijnlijk een kruising is tussen de mandarijnboom en de pompelmoesboom, en de citroenboom waarschijnlijk een kruising tussen de pompelmoesboom en de sukadeboom. De mandarijn en sinaasappel zijn dan dus waarschijnlijk direct aan elkaar verwant, en de citroen en sinaasappel alleen via een gedeelde 'ouder'. Dit is overigens niet bedoeld als kritiek op jouw antwoord hoor, jouw antwoord deed me alleen afvragen of ze eigenlijk precies letterlijk evenveel verschillen of niet, dit is alleen maar een interessante aanvulling.