Banken en pensioenfondsen gaan meebetalen aan de miljardenlening aan Griekenland. Hoe is dat mogelijk?

Juist de banken en pensioenfondsen waren toch recentelijk zelf aan het omvallen. Hoe is het dan mogelijk,dat ze plotseling miljarden kunnen ophoesten, met alle kans, dat ze er niets of weinig van terug zien?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze zijn gek geworden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
GV!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
........en na een uur nog geen 1 antwoord!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is niemand die weet waarom ze zo dom zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies: geen goed antwoord mogelijk tot nu toe, ben benieuwd!!!!!!!!!!!!!

Het beste antwoord

Het belang in staatsleningen Griekenland van de Nederlandse Banken is niet zo heel groot. Duitse banken zijn veel meer de klos. Het gaat dus zeker niet om "miljarden" zoals je schrijft in je toelichting.

De belangrijkste gedachte achter het meedoen van verzekeraars en banken, is dat ze in het verleden forse risico's hebben genomen door Griekse staatsleningen te kopen, en dat je daar niet alleen de belastingbetaler voor kunt laten boeten.

Er is wel sprake van een bankencrisis, maar er zijn destijds ook maatregelen genomen, en die hebben effect gehad. Zo heeft Aegon de 3 miljard staatssteun al terugbetaald (dikke winst voor de belastingbetaler, want er zit ruim een miljard aan premies en rente bij) en heeft ING al 7 van de 10 miljard staatssteun terugbetaald. Het gaat dus best (weer) goed met Nederlandse banken en verzekeraars. Dat banken "omvallen" daar is nauwelijks nog sprake van.

Bovendien is het zo dat als banken en verzekeraars meehelpen met al die EU-steun, het niet per definitie zo is, dat het een gift is. Er worden alleen maar termijnen voor terugbetaling verlengd, en rente verlaagd. De voorwaarden van de leningen worden dus alleen maar versoepeld. Banken lopen wat schade op, maar dan is er eerder sprake van miljoenen dan van miljarden.

Tenslotte is het zo dat banken en verzekeraars er zelf belang bij hebben, dat financiele toestand in de EU snel weer gezond wordt. In onderstaande video is ING topman Jan Hommen aan het woord, en hij legt daar uit, dat ING zelfs graag meehelpt om de schuldencrisis van Griekenland op te lossen.

http://nos.nl/video/258239-de-hele-wereld-wordt-beter-door-steun-banken.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik mag er graag op hameren dat men zijn of haar vragen duidelijk stelt. Nu ben ik zelf niet geheel duidelijk geweest!
Ik doelde niet specifiek op de Nederlandse banken,al kwam het wel zo over, Mea culpa.
Toch blijf ik het opzienbarend vinden dat de banken in een recordtempo zo snel (een groot deel van ) hun schulden kunnen terug betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou ik vind het wel meevallen hoor, met de duidelijkheid van je vraag. ;-) Dat terugbetalen in "recordtempo" geldt vooral voor Nederlandse banken. Misschien kan ik mijn antwoord ook nog iets verduidelijken:
- Mogelijk is de staatssteun aan banken ook niet een kwestie geweest van dringende noodzaak, maar meer om geen risico's te lopen. Want als er één bank omvalt, vallen er direct meer om. Alles is met elkaar verweven in de bankwereld, en dat risico kan een overheid niet nemen. Bovendien was de staatssteun vooral bedoeld om het vertrouwen van banken onderling weer te herstellen. En niet te vergeten, de angst voor een run op banken. - Banken geven ook niet echt "steun" aan Griekenland. Ze zeggen dus niet: "hier is een miljardje van ons". Ze lopen eventueel wat rente mis, nu ze Griekenland "helpen", door de voorwaarden te versoepelen. Overigens kan ik nergens terugvinden dat ook pensioenfondsen "mee gaan helpen". Zij hebben weer hun eigen problemen met dekkingsgraden en zo, hoewel dat ook alweer de goede kant op gaat. ABP (het grootste pensioenfonds) zit al weer bijna op de vereiste dekkingsgraad. En als ik mij niet vergis heeft alleen Nederland pensioenfondsen. In de andere EU landen zijn pensioenvoorzieningen heel anders geregeld.

Andere antwoorden (1)

Ik probeer een antwoord te geven.
De banken,en de pensioenfondsen die hierbij betrokken zijn.

Die zitten al met hun geld in de Griekse malaise.
Dwz ,ze hebben destijds voor jaren terug geinvesteerd in Griekenland.

Toen het nog goed ging.

Ze hebben geld tegoed van de Grieken.
Maar als je geld tegoed hebt dan vraag je rente.

Zo wordt een bedrag steeds meer,en per maand loopt het op.

Maar als ik mijn buurman 1000 euro leen.
En hij betaald het aan het eind van het jaar terug met 200 euro extra.

Dan heb ik 1200 euro tegoed.
Wat blijkt nou,mijn buurman kan helemaal niet terug betalen.
En laat staan die rente.

Dan kun je een regeling treffen,en zeggen oke laat die rente dan maar zitten.
En maar hopen dat ik nog die duizend euro terug krijg.

Of een groot deel ervan,,zodat ik minder verlies heb.

Het is niet zo,dat de banken en pensioenfondsen direct geld overmaken naar de Grieken.

Maar in feite uitstellen waar ze recht op hebben.
In de hoop dat de economie daar ooit weer aantrekt.
Bron ,,geen mijn idee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja Eef, maar in dit geval ga je je buurman nog eens 500 euro extra lenen ,terwijl je weet dat, dat je noch de geleende 1000, noch de rente terug krijgt, terwijl je zelf volgens eigen zeggen al armlastig bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben helemaal geen econoom.
Maar ik hoor van de banken ,en de pensioenfondsen geen enkel protest.