In mijn vakantie ziek geworden, mag mijn wergever vakantiedagen inhouden?

Ik ben op de eerste vakantiedag in het ziekenhuis beland. Ik heb mij netjes ziek gemeld en me gehouden aan de afspraken die de werkgever mij stelde voor ziekte verzuim. Na 6 weken heb ik me bij de arbo-arts gemeld en afspraken gemaakt over werkhervatting.

Nu blijkt dat ik in de min sta met mijn bovenwettelijke uren, mijn werkgever heeft gewoon 3 weken vakantieverlof afgeschreven tijdens mijn ziek zijn. Hij vindt dat dit valt onder de nieuwe vakantiewet van 2012. Omdat ik de vakantie al had aangevraagd en deze was goedgekeurd zouden, volgens hem, de vakantiedagen gewoon afgeschreven worden. In mijn contract staat wel dat de eerste ziektedag als verlofdag kan afgeschreven worden.

Nu claimt mijn werkgever dus, aangezien ik geen vakantie-uren meer heb en zelfs 2 weken in de min sta, ik geen recht heb om dit jaar vakantie op te nemen.

Zoals ik het zelf zie is dat ik recht heb op teruggave van de 3 weken vakantie-uren aangezien ik niet van mijn vakantie heb genoten en netjes de telefoon heb beantwoord met vragen van mijn directe manager en na 6 weken naar de arbo-arts ben geweest.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (4)

Bel de arbo-arts en vraag om een bewijs dat je je aan alle regels hebt gehouden want als je dat hebt gedaan sta je volledig in je recht. Zie http://www.arbeidsrechter.nl/ziekte-ziek-tijdens-vakantie-uitbetalen-ziektedagen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je werkgever mag volgens je contract dus maar 1 werkdag afschrijven. Ik zou een schriftelijk bezwaar indienen met het bewijs van de arbo-arts (+ Pelle). Ga even langs een juridisch loket of rechtswinkel of bel je rechtsbijstandverzekering om je brief door te nemen voor het (aangetekend) versturen.

Heel vervelend zeg, sterkte!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het verlofdagen zijn, heeft je werkgever het recht niet om ze af te schrijven. Zijn het echter ADV-dagen, dan kan het zijn dat dit wel mag (ligt ook aan de CAO denk ik).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De enige die dat echt kan bepalen is de arboarts.
Ziek zijn wil niet automatisch zeggen dat je geen vakantie hebt.
De maatvoering bestaat uit het feit of je nog in enige mate gebruik heb kunnen maken van je vakantie.
In het ziekenhuis liggen is dat dus niet. maar als je 1 dag in het ziekenhuis ligt en de rest wel gewoon daar kon blijven maar in enige mate hebt ingeleverd op je vakantie plezier mag het wel dat afschrijven.

De Arbo arts zal aangeven of jij van de 3 weken gebruik hebt gemaakt en kunnen maken. Allen de typering ziek is niet voldoende. En als de Arbo jou verhaal staaft dan zal de werkgever dit advies in 99% overnemen.