bestaat er een mogelijkheid dat een niet-huurder een huis van de woningcorporatie koopt?

Ik woon gehuurd in een huis van een woningcorporatie. Ik ben financieel niet in staat om een eigen huis te kopen (WAO). Nu wil een goede vriend van mij een huis van de woningcorporatie kopen en mij hierin laten wonen. Ik huur dan van hem, zonder aanspraak te maken op huursubsidie. Ik heb inmiddels begrepen dat het wettelijk niet kan (Bbsh). Maar zijn er geen mazen in de wet die het toch mogelijk maken om de koop (via makelaar en notaris) door te laten gaan?
Alvast bedankt voor eventueel advies/antwoord

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je het huis eventueel van je vriend gaat huren, dan heb je ook gewoon recht op huursubsidie, als je aan de normen voldoet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
sorry, ik heb mijn vraag niet goed gesteld, deze vriend mag geen woning kopen van woningcorporatie en het dan gaan verhuren, ik wil dus weten of iemand weet hoe je het wel voor elkaar kan krijgen dat hij het huis koopt en ik het dan huur. De Bbsh zorgt ervoor dat dit niet kan. De constructie dat hij mijn "bankier" is en ik het koop, en het via de notaris weer op zijn naam komt, kan ook niet. Ik moet als koper van een huis van de corporatie er twee(!) jaar eigenaar van zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarom zou je een huis van een vriend gaan huren? Hij kan je nooit bieden wat de woningbouw je biedt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waar ik nu woon is een huis uit 1950, slecht gerenoveerd in 1980. Het huis wat we op het oog hebben is uit 1985, beter geïsoleerd e.d. Bovendien hoeft hij mij niets te bieden, als er groot onderhoud aan het huis zou moeten gebeuren, zou het niet eens gekocht worden door hem.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit soort huizen met de bijbehorende korting zijn er gewoon voor in de markt zodat een huurder die scheefwoont zijn huurhuis vrij maakt. Het is niet de bedoeling dat er rijke mensen komen die die goedkope huizen gaan kopen (hier vaak een eengezins voor 180.000) en die gaan verhuren zodat ze nog rijker worden. Zo werkt het dus niet. Die vriend zal een 'gewoon' huis moeten kopen en jou daarin moeten laten wonen.

Antwoorden (2)

Als je het zelf koopt met geleend geld van die vriend, kan je een schuldbekentenis tekenen met het huis als onderpand. Zou dat niet kunnen?
10 jaar geleden
In mijn woonplaats staan talloze corporatiewoningen te koop en die mag je, na aankoop, gewoon gaan verhuren. Voor zover ik weet is er geen regeling die dat verbiedt. Het BBSH is juist aangepast om het voor corporaties makkelijker te maken om woningen te verkopen (zie bron).

De meeste corporaties bieden woningen in eerste instantie aan de zittende huurders aan. Die krijgen bij aankoop een korting en betalen minimaal 75% van de marktwaarde. Dan gebeurt het wel dat corporaties bepaalde eisen stellen aan wat je als koper wel/niet met de woning mag doen. Als je de woning meteen zou doorverkopen, zou je als huurder een flinke winst kunnen opstrijken, om vervolgens opnieuw een woning te gaan huren. Dat is niet de bedoeling. Daarom eisen sommige corporaties (maar zeker niet allemaal!) dat de woning de eerste twee jaar niet mag worden (door)verkocht. Zulke voorwaarden zijn echter alleen mogelijk bij verkoop van een corporatiewoning aan de huurder!

Veel huurders willen of kunnen hun huurwoning niet kopen. Zodra zo'n huurder verhuist en de woning vrijkomt, bieden corporaties die huizen tegen de marktwaarde aan. Dat gebeurt dan gewoon via makelaars. Als een vriend of kennis van jou zo'n woning wil kopen en hem dan aan jou wil verhuren, dan is dat geen enkel probleem. Bij mij in de buurt gebeurt dat regelmatig.
Pieter2011