Valt mijn Kapitaalverzekering onder de Belastingsvrijstelling?

Kapitaalverzekering 1995, Bandbreedte 1-10, altijd premie betaald in die verhouding, startpremie 10x vervolgpremies, eenmalig extra inleg gedaan in 2002, gelijk aan startpremie,
Op info-blad bij polis staat vermeld dat eenmalig een extra storting mag worden gedaan in die verhouding 1/10.
Valt deze kapitaalverzekering nu toch onder de vrijstelling?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Kapitaalverzekering Brede Herwaardering
Een 'oude' kapitaalverzekering, waarvan de fiscale voordelen beperkt zijn.

Afgesloten tussen 1-1-1992 en 14-9-1999.
Na deze datum mogen er maar beperkte wijzigingen hebben plaatsgevonden aan de polis.
Zo mag o.a. het verzekerde kapitaal niet worden verhoogd en de looptijd niet worden verlengd.
De jaarlijkse stortingen moeten binnen een bandbreedte van 1 op 10 liggen.
Dat wil zeggen dat voor alle jaren geldt dat de stortingen maximaal een factor 10 mogen variëren.
Er geldt tijdens de looptijd een vrijstelling van € 123.428. Over de rest moet belasting worden betaald in box 3. Bij fiscaal partnerschap geldt een dubbele vrijstelling.
Voor uitkering bij leven is de vrijstelling:
EUR 28.134 bij minimaal 15 jaar aaneengesloten premiebetaling, en
EUR 123.428 bij minimaal 20 jaar aaneengesloten premiebetaling.
Bij fiscaal partnerschap geldt een dubbele vrijstelling.
De vrijstelling is niet geïndexeerd.
Bij een hogere uitkering is het rentedeel progressief belast in box 1, tenzij hierover al belasting is betaald in box 3. U kunt dat bij ons online berekenen.
Uitkering bij overlijden is meestal onbelast.
De vrijstelling geldt éénmaal per leven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
fisbel
10 jaar geleden
En nu uw conclusie na deze gekopieerde informatie: De eenmalige storting in 2002 is geoorloofd om binnen de vrijstelling te blijven?
Antwoord: ja/nee