Ik kan mijn schulden niet betalen, wat gebeurd er als ik mijn schulden gewoon niet meer betaal?

Mijn moeder heeft hoge schulden en werkt d'r zelf uit de naad. Uitgaves dubbel zo hoog als haar inkomsten door alle kosten die maar oplopen.
De WSNP heeft het verzoek om in de schuldsanering terecht te komen afgewezen. Ook in hoger beroep lukte het haar niet.
Niets en niemand die haar meer kan helpen, maar de rekeningen lopen op.
Dus... Wat nou als je je schulden gewoon niet meer betaald (maar ook puur omdat het niet kan)?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.2K
Antoni
10 jaar geleden
Als de inkomsten niet kunnen worden vergroot, moeten de uitgaven worden verkleind. Maatschappelijk werkers kunnen hierbij helpen. Informeer hiernaar bij een buurtcentrum of bij je gemeente. Ook het Nibud kan je helpen: www.nibud.nl. Het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) is een onafhankelijke stichting die informeert en adviseert over financiën van huishoudens.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het probleem is dat de uitgaves niet meer verkleint kunnen worden. Ze leeft van een kleine 30 euro in de week. Heeft geen auto, geen telefoon abonnement en bijna geen inboedel meer.
De gemeente heeft geen oplossing meer voor haar. Ze zal volgens hun eerst meer moeten werken. Ze doet ook haar uiterste best om meer werk te zoeken, maar is tot op heden nog niet gelukt.
Ivana
10 jaar geleden
Gydo, zie jij geen kans haar te helpen met een extra krantenwijk of bijbaantje?
Antoni
10 jaar geleden
Gydo87, wie (gedeeltelijk) werkloos is, heeft toch recht op WW of Bijstand? Informeer bij het UWV naar de mogelijkheden: www.uwv.nl. Laat je moeder zich ook inschrijven bij www.werk.nl.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ivana: het probleem is dat ook ik een gezin heb thuis wat ik moet onderhouden. Met de kleine beetjes wat ik af en toe over heb probeer ik ook wel is wat bij te dragen. Helaas stelt dat vaak niet veel voor. Antoni: mijn moeder haar inkomen word al aangevuld met de bijstand. En staat al lange tijd ingeschreven op het werkplein.
Ivana
10 jaar geleden
Gydo, het was maar een gewone vraag, geen verwijt of zo hoor. Ik kan niet van hieruit in je portemonnaie en je leven kijken. ;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sorry Ivana, Ik bedoelde het absoluut niet zo! :)
ronron1212
10 jaar geleden
Je hebt het over hoge schulden daar is toch een oorzaak voor? of zie ik dat verkeerd. hoe zijn die schulden ontstaan. Zijn de huur en de zorgpremie en de overige kosten al zo hoog dat er niets overblijft? Heeft ze zorg toeslag?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn ouders zijn 8 jaar geleden gescheiden van elkaar. In de tijd dat mijn moeder op zoek ging naar werk, liep vooral haar zorgpremie enorm op. Daarnaast heeft mijn moeder een paar keer een insult gehad waardoor het minder goed met d'r ging.
De kosten van o.a. haar zorgpremie zijn door deurwaarders enorm opgelopen.
Ik ben ook bang dat ze haar schulden niet meer zou kunnen afbetalen, ze wil in ieder geval dat het niet meer verder op loopt. Vandaar ook de algemene vraag wat er zal gebeuren als schulden niet meer betaald zullen worden.
ronron1212
10 jaar geleden
Dan wordt er beslag gelegd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En dat is het punt, dat kan niet meer..
De inboedel is er al uit.
Er is ook al beslag gedaan op haar loon om deurwaarderskosten te kunnen betalen.
ronron1212
10 jaar geleden
http://www.tanger.nl/rechtsgebied/faillissement-insolventie-advocaat/brochure-u-bent-persoonlijk-failliet/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt Ronron. Ik zal dat is doorlezen!
tinus1969
10 jaar geleden
Waarom is het verzoek WSNP afgewezen? Dat zou in deze situatie wel worden toegewezen namelijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Omdat er geen nieuwe schulden gemaakt mogen worden. Die maakt ze als het ware niet bewust, maar die komen er wel bij omdat het ander niet betaald kan worden.
tinus1969
10 jaar geleden
Dat laatste klinkt alsof de aanvraag WSNP niet goed is gedaan. Je moeder mag niet bewust nieuwe schulden maken (nieuwe leningen, nieuwe aasnkopen), maar bestaande schulden mogen oplopen -de WSNP is juist bedoeld om dat probleem aan te pakken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja dat lijkt mij ook inderdaad. Toch is het in het hoger beroep ook mis gegaan. Misschien is een betere advocaat dan een oplossing. Mijn moeder maakt absoluut geen nieuwe schulden meer! Ik zal alles bij de WSNP is navragen. Bedankt.

Antwoorden (2)

Als het huis schulden zijn uit huis gezet worden
Als het auto schulden zijn moet de auto weg
Als het spullen schulden zijn, spullen weg
Probeer minder te besteden. Koop minder kledij en spullen.
Maak een pot waar alles in gaat wat betaald moet worden.
Vraag zo nodig hulp bij anderen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Huur word betaald. Energie ook nog net. Maar vooral zorgpremie lukt al jaren niet meer. Mijn moeder leeft van ongeveer een kleine 30 euro in de week. Ze heeft geen auto. Geen telefoon abonnement en koopt nooit meer kleding. D'r huis is al zo goed als leeg gehaald. Geen vrienden en familie wie haar financieel kunnen helpen (alleen ons af en toe).
Bij de gemeente/UWV al navraag gedaan voor bijstand? Toch zal je moeder ergens moeten bezuinigen. Als schuldhulpverlening is afgewezen dan ziet men daar toch blijkbaar mogelijkheden om er zelf uit te komen. Alle toelagen (huur, ziektekosten etc) al aangevraagd?

Misschien is verhuizen naar een goedkopere woning een optie? Weg uit je oude buurt of naar die "niet zo goede"wijk is misschien niet leuk maar kan wel geld opleveren. Of misschien ergens een kamer huren? Ook niet leuk om ineens allerlei zaken met anderen te moeten delen maar vaak wel (veel) goedkoper.

Vaak zijn er ook nog besparingen te halen uit tv of internet abonnementen. UPC/Ziggo is duur, goedkoper kan het bv met Digitenne, langzamer internet, simpele isolaties in huis waardoor de gasrekening naar beneden kan.

Probeer betaalregelingen af te spreken zodat grote bedragen niet in 1x hoeven.

Tot slot, niet betalen van de rekeningen is geen oplossing. Betalen moet ze. En ook de kosten van de incassobureaus, deurwaarder en eventuele rechtzaken. Beslag kan er op vrijwel alles worden gelegd, alleen niet op je eten/drinken, bed en de kleren die je aan hebt... Bij huurschuld word je uit huis gezet en krijg je van de woningbouwvereniging GEEN andere woning...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn moeder werkt ongeveer al 16 tot 20 uur. De rest word al aangevuld met een bijstand. Maar is nog steeds lang niet genoeg. Elke toeslag die ze kan krijgen heeft ze al aangevraagd.
Verhuizen is onmogelijk. De woningbouwvereniging wil dat niet voor haar betekenen omdat ze een aantal keer in het verleden die maand niet kon betalen. Een kamer ergens huren vind ik wel een goede tip van je! Misschien kan ik haar daar is in overtuigen.
Tv en internet heeft ze al de allergoedkoopste provider van.
In haar huis zit erg veel schimmel waar de woningbouwvereniging niets mee wil doen. Een woning dus waar veel in gestookt moet worden, maar ze dat al bewust niet meer doet en daardoor vaak in de kou moet zitten.
Ze heeft weinig te eten dus nogmaals daar kan niet meer op bezuinigd worden.
Mijn moeder maar ook ik zal niet meer weten waarop we nog zouden kunnen bezuinigen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik weet dat veel schoonmaakbedrijven zitten te springen om mensen, net als veel tuinbouwbedrijven (in de kassen) en productiebedrijven. Wellicht onder het opleidingsniveau van je moeder maar beter iets dan niets, toch? Voorwaarde is natuurlijk wel dat ze dat lichamelijk aan kan. Anders via het UWV niet mogelijk om in aanmerking te komen voor een omscholingscursus zodat ze aan het werk kan in een richting waar wel meer werk is?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het lastige is dat mijn moeder door haar reuma veel pijn heeft, maar werkzaamheden binnen de schoonmaak verrichten zou wel een goede uitkomst voor d'r zijn. Ik zal is voor haar kunnen zoeken.
Verder kan ik er ook inderdaad is met haar overhebben om contact op te nemen met het UWV voor een eventuele omscholingscursus. Het zal haar kansen inderdaad wel vergroten op het vinden naar (meer) werk.
Bedankt!
flyingcrow
9 jaar geleden
Ik hoop dat die omstandigheden voor jou en je moeder ten goede zullen keren,sommige mensen hebben veel pech in hun leven, En als er dan ook nog een pijnlijke ziekte als reuma bijkomt.....Veel sterkte voor jou en je moeder,misschien staan hier wel tips bij waar je iets mee kunt.