waar kan ik het berekenen van het break-even point leren? (economie)

Ik heb binnenkort een examen van bedrijfseconomie, ik zou graag vragen en antwoorden willen over het break-even omzet en afzet willen hebben, zodat ik dit kan oefenen.

Weet iemand een link waar ik dit kan vinden? Ik heb zelf veel gegoogled.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.5K
ronron1212
10 jaar geleden
http://www.weka-financieel.nl/het-berekenen-van-het-break-evenpoint.14405.lynkx

Antwoorden (1)

Het break-evenpoint wordt meestal uitgedrukt in 'aantal producten' en is het 'omslagpunt' waarbij verlies omslaat in winst.

Het break even punt bereik je dus wanneer je hetgeen wat je ergens in geïnvesteerd hebt, hebt terug verdiend. Immers, vanuit dat punt ga je winst maken.

Simpel voorbeeld:
Als jij voor 200 Euro 50 USB sticks (200/50 = 4,- per stuk) hebt gekocht, en je wilt deze ‘met winst’ door verkopen voor 10 Euro per stuk. Je hebt dan het break even punt bereikt wanneer je die 200 Euro (middels je winst) hebt terug verdiend. De winst op één USB stick is (10-4) 6 Euro, dus om tot je break even punt te komen deel je 200 door 6, wat 33,3 is. Wanneer je 24 USB sticks hebt verkocht voor 10 Euro heb je de investering terug verdiend, dus ben je break even.

Dit is natuurlijk een vrij simpel voorbeeld, maar toont in ieder geval het principe aan.

Toegevoegd na 14 minuten:
Break even opgaven zitten nog weleens in NIMA-A (marketing) examens. Niet in zeer grote mate, maar commerciele berekeningen is een onderdeel van dit programma. BEP valt daar ook onder. Daar zou je eens kunnen kijken. Zie de link.
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
simpel voorbeeld maar de vraag steller vraag om de berekeningsmethodiekl.
Nosky
10 jaar geleden
Wel, ik probeer het principe uit te leggen, zodat de vraagsteller begrijpt wat je eigenlijk uitrekent. Dat maakt het inzichtelijker en de noodzaak tot het beroepen op formules kleiner. Ik lees nergens dat de vraagsteller om de berekeningsmethodiek vraagt. Maar als ik beter kijk zoekt de vraagsteller voornamelijk naar mogelijkheden om oefeningen te doen. Ik zal mijn antwoord daarop nog even uitbreiden.