2 baantjes loonheffingskorting aan, maar over het geheel maar 5500 met beide baantjes. Moet ik dan alsnog terugbetalen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (2)

Ja natuurlijk.
Als er teveel loonheffingskorting is toegepast waardoor je te weinig belasting
hebt betaald, moet je alsnog het bedrag wat je te weinig hebt betaald aan de belastingdienst betalen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
de korting is juist vermindering van betaling. dus kan je teveel hebben terug gekregen.
fisbel
9 jaar geleden
Teveel hebben teruggekregen? Verklaar, verklaar !
fisbel
9 jaar geleden
@iHave:
U bent kennelijk niet bekend met het gegeven dat er bij inkomen uit werk geen belasting hoeft te worden betaald tot zo'n € 6100 (jaar 2013 en 2014) Voor de jaren 2012 en eerder was dat zo'n € 6500 Voor inkomens vanuit uitkeringen e.d. is overigens slechts zo'n € 5800 belastingvrij. Reden van dit lagere bedrag: er wordt geen arbeidskorting gegeven op inkomen uit vroegere arbeid.
ronron1212
9 jaar geleden
Belasting vrij ja maar als je wel korting hebt gehad?
Naar analogie van het antwoord hierboven: Nee natuurlijk.
Het is 'per ongeluk' goed gegaan. Als er € 0 is ingehouden op de twee baantjes, blijft dat zo. Je hoeft nietste betalen achteraf, je krijgt ook niets terug.

Door de belastingkortingen (algemene heffingskorting en arbeidskorting) is in 2014 een inkomen uit loon tot zo'n € 6100 belastingvrij. In jouw geval moet er € 1993 belasting worden betaald, maar er is € 2203 belastingkorting. Je kan dus niet eens voor 100% van de belastingkortingen profiteren. M.a.w.: je had rustig nog € 600 meer kunnen verdienen zonder belasting verschuldigd te zijn. Dit ondanks de heffingskortingen op beide baantjes.

N.B: ALS er belasting is ingehouden op 1 of 2 van je baantjes, kan je die zonder meer terugvragen. De percentages en kortingen voor 2013 en 2014 verschillen niet heel veel. Dit antwoord geldt dus én 2013 én 2014.
fisbel