Moeten mijn ouders mijn studieschuld afbetalen als ik bij ze in woon?

Als ik bij mijn ouders inwoon op het moment dat ik zou moeten beginnen met het afbetalen van mijn studieschuld(lening) (2 jaar nadat mijn studie is afgerond) en ik heb op dat moment geen werk, moeten zij dit dan in plaats van mij afbetalen (ik ben 28 jaar oud)?

Toegevoegd na 11 minuten:
Ter verduidelijking; Ik wil juist NIET dat dit gebeurd. Ik vind niet dat mijn ouders mijn schulden moeten afbetalen puur omdat zij mij onderdak bieden in een moeilijke periode.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.8K
Powergen
9 jaar geleden
Was toch jou studie..jij dan natuurlijk.
ronron1212
9 jaar geleden
Hoe bedenk je het, het is jou schuld en niet die van je ouders zou toch wel makkelijk zijn lekker net zolang bij je ouders blijven wonen tot de schuld is afbetaald. Je moet gewoon gaan werken voor je schuld en om van te leven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik wil juist NIET dat ze dit moeten afbetalen, daarom vraag ik het juist.
Erna55
9 jaar geleden
Je ouders zijn juridisch niet meer financieel voor je verantwoordelijk.
Het adres waar je woont verandert dat niet.
ronron1212
9 jaar geleden
Dan had je het niet hoeven vragen dan betaal je toch zelf en zo hoort het ook.
Ivana
9 jaar geleden
Ronron er kunnen zich situaties voordoen waarin iemand niet in staat is te werken. De vraagsteller is alleen bezorgd om zijn ouders en dan moet jij niet zo van leer trekken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@fisbel
Je hebt volkomen gelijk. http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/relatie/fiscaal_partnerschap/iemand_op_uw_adres_ingeschreven/iemand_op_uw_adres_ingeschreven De ouders zijn al fiscaal partner van elkaar, waardoor de vraagsteller ook niet aan de laatste voorwaarde voor fiscaal partnerschap voldoet.
Hier had ik veel scherper op moeten zijn.
Excuses voor de koppige reactie.
Ook excuses aan de vraagsteller voor het foutief informeren. Bij deze wil ik dan nog wel even herhalen dat er een mogelijkheid bestaat je studieschuld met drie tot 60 maanden uit te stellen.
Uiteraard wordt er dan wel rente over geheven en wordt de maximale aflossingstermijn van 15 jaar verlengd met de periode van uitstel.
Vijf jaar zou toch (ruim) voldoende moeten zijn om in ieder geval werk en/of woonruimte te vinden. https://duo.nl/particulieren/terugbetaler/problemen-met-aflossen/tijdelijk-niet-aflossen.asp
fisbel
9 jaar geleden
Sportieve reactie Rabelais.

Antwoorden (1)

Je ouders zijn juridisch niet meer financieel voor je verantwoordelijk.
Het adres waar je woont verandert dat niet.

De rechtsbijstand zegt hierover aan ouders :
Vanaf het moment dat uw kind 18 jaar wordt, is hij of zij officieel meerderjarig. Dit betekent dat uw kind vanaf dat moment ook volledige verantwoordelijkheid draagt voor de gevolgen van zijn of haar daden. Voor schade of schulden veroorzaakt door een kind van 18 jaar of ouder kunnen de ouders niet langer aansprakelijk gesteld worden.

Ondanks dat u als ouder niet langer verantwoordelijk bent voor de schade en schulden van uw meerderjarige kind, bent u wel verplicht om uw kind financieel te ondersteunen in het levensonderhoud tot het moment dat hij of zij officieel volwassen is. Deze verplichting is dus van toepassing zolang uw kind nog geen 21 jaar is.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Thanks voor de reactie, hier kan ik wat mee! Fijn om te weten dat mijn studieschuld geen gevolgen heeft mijn ouders als ik bij ze woon.