Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan je een erfenis ook weigeren van een van je ouders?

een jaar geleden
1.6K
ronron1212
een jaar geleden
Ja dat kan je doen.
tinus1969
een jaar geleden
Is er een speciale reden dat je meerdere vragen over erfenissen stelt? Als er een probleem is kun je mss de gehele situatie beschrijven.
Utrecht
een jaar geleden
Je kan elke erfenis weigeren, verwerpen heet dat.
Maar bedenk wel: dan mag je ook echt helemaal niets van diegene (mee)nemen. Dus ook geen kleinigheden uit de inboedel. Dus zodra je de dag na overlijden ook maar iets uit het huis meeneemt, heb je de erfenis aanvaard.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Ja, dat kan. Dit wordt vaak gedaan als ouders (of één van hen) in de schulden zit.
(Lees meer...)
jc54
een jaar geleden
erotisi
een jaar geleden
In dat geval kun je mss beterbeneficiair aanvaarden
Ik kreeg zelfs een document toegestuurd. Of ik de erfenis weigerde of accepteerde. Was ook een erfenis van mijn ouders
(Lees meer...)
een jaar geleden
Je kan weigeren maar niet altijd zomaar. Indien iemand een bijstandsuitkering heeft kan dit niet zomaar. Ik ken iemand die dit overkwam en zo'n €80.000,= kreeg uit een erfenis omdat die niet mocht weigeren. Hierdoor kon zijn bijstandsuitkering op stop totdat hij zijn erfenis verbruikt had.
In de link zul je zien dat dit een gangbare zaak is.
(Lees meer...)
een jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding