Uitkering afwijzen wegens psycholoog bezoek?

Mijn uitkering is afgewezen, omdat ik een psycholoog bezoek. In die tijd zou ik ook geld kunnen verdienen. Toen ik ze dat ze dan wel erg volgens het protocol werken, was het antwoord: tja, dat is de wet.
Is dit terecht?

13 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je gaat toch niet veertig uur in de week onder kantoortijden naar de psycholoog?
Snuffel
13 jaar geleden
Nee, maar ik zou meer kunnen werken, als ik niet naar de psycholoog zou gaan. Mijn werk is over zes dagen verdeeld en op vreemde tijdstippen (twee keer per dag naar het werk) en het is daardoor allemaal lastig te plannen. Maar ik zou iets meer uur kunnen werken als ik dus niet naar de psych zou gaan.
Snuffel
13 jaar geleden
Ik werk dus wel, maar zit onder het minimum qua inkomen.

Het beste antwoord

Je gaat niet voor je lol naar een psycholoog maar omdat je daar goede redenen voor hebt. Je wilt emotioneel, psychisch groeien naar een stabielere situatie of om kunnen gaan met bepaalde emoties of situaties. Dit lijkt mij toekomstig werk ook ten goede te komen.

Ik zou dit antwoord niet zonder meer accepteren maar vragen naar een duidelijk omschreven reden waarom bezoek aan een psycholoog een reden is om jou de uitkering te weigeren.
Vraag ook meteen, of zoek na, waar je hiervoor in beroep kunt gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De regels ten aanzien van uitkeringen worden tegenwoordig groetendeels door de gemeentes zelf ingevuld.
het lijkt me sterk dat dit de enige reden van afwijzing was, wellicht kun je het nog de exacte reden navragen en zwart op wit krijgen.
Als dit de reden is, kun je, als je wilt, altijd in beroep gaan.

Toegevoegd na 6 minuten:
Als je er zelf niet uitkomt, kun je altijd (daar ben ik weer, het gaat er bijna op lijken dat ik er aandelen in heb) hulp inroepen bij het Juridisch Loket.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Snuffel;

Als er inderdaad niet meer aan de hand is klinkt het wel erg cru en rechtlijnig dat een bezoek aan een psycholoog al reden genoeg zou zijn een uitkering te weigeren of in te trekken. Werkenden hebben er immers ook recht op om de nodige tijd vrij te maken voor zorg, al is het dan soms voor eigen rekening. Ik zou formeel bezwaar maken en ook eens gaan praten met iemand over juridische bijstand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is zeker hard.

Volgens mij gaat het om de tijd. In de baas zijn tijd mag je wel naar de psycholoog, maar dat betaald de baas dan. Nu moet de belastingbetaler het betalen.

De tijd dat je naar de psycholoog gaat, zou je ook kunnen invullen door te werken. En kan je dan in de avonduren naar de psycholoog.

Als je in de ziektewet zou zitten, dan zou het een behandeling zijn om je beter te maken. Maar dit is niet het geval voor jou.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Snuffel
13 jaar geleden
Werkt een psycholoog ook s avonds? Ik ga trouwens ook 's avonds naar het werk. Twee keer per dag... (niet alle dagen hoor)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sommigen wel, omdat een heleboel mensen gewoon overdag werken.
Snuffel
13 jaar geleden
Oke, ik zal eens informeren.
Snuffel
13 jaar geleden
wist niet eens dat dat kon.
Ja dat is volkomen terecht je geeft in je reactie al aan dat je meer kunt werken maar dat dat wat lastig in te plannen is ,dus moet je meer moeite doen om het in te plannen ,en niet de maatschappij op laten draaien voor het feit dat je die moeite niet wil doen. je kunt de bezoeken aan je psycholoog ook op andere tijdstippen inplannen ,of je verlegd je werktijden zo dat je niet meer in de knoei komt met je afspraken,maar dat je wel genoeg werkt om boven het minimum te komen .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Snuffel
13 jaar geleden
Je kunt werktijden niet zomaar verleggen, hangt van je baan af. Ik ga twee keer per dag naar het werk. En de psych heeft ook zo haar tijden.
Snuffel
13 jaar geleden
Ik ben geen lui persoon die hier makkelijk over denkt. Zo laat je mij overkomen. Het gaat om een tweede baantje die ik heb gevonden om meer inkomsten te krijgen, waar ik door de psych niet vier keer, maar drie keer in de maand werk. Het gaat om schoonmaakwerk bij een kenau van een vrouw die twee pakjes per dag rookt. En ik laat de psych voorgaan, wat het UWV slecht vindt en jij ook, maar wanneer moet ik anders naar de psych als ik al zes dagen per week werk...? En ik ga daar niet zomaar heen. Dat is ook goed voor de maatschappij, dat ik beter word.