Hoe kom je van minderwaardigheidsgevoel af en hoe kun je het beste opkomen voor jezelf?

De laatste tijd denk ik steeds vaker negatief over mezelf. Mijn probleem is dat ik mezelf heel vaak vergelijk met een vriendin van me. Zij zou eigenlijk vwo kunnen gaan doen, maar we doen nu allebei havo waardoor het komt dat zij hogere cijfers dan ik heb. Ook heeft zij, voor mijn gevoel, veel meer vriendinnen die haar echt aardig vinden, terwijl ik ook met die vriendinnen om ga, maar waarvan ik niet zo merk dat zij mij erg aardig vinden. Ook vind ik het heel lastig om op te komen voor mezelf. Meiden uit mijn klas roepen bijv. heel vaak mijn achternaam enzo. Op een gegeven moment wordt dit vervelend, maar ik durf en dan niet zo veel van te zeggen. Weet iemand hoe ik van mijn minderwaardigheidsgevoel af kan komen en hoe ik het beste voor mijzelf kan opkomen, zonder dat ik anderen kwets of iets anders?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Er bestaan assertiviteitstrainingen. Dit zou je zeker helpen. Verder kijk je alleen naar punten waarin je het gevoel hebt dat een ander "beter", "Meer geliefd" of populairder is dan jij. Daarmee vergeet je je eigen kwaliteiten die ieder mens heeft. We zijn allemaal op bepaalde gebieden beter ontwikkeld dan een ander en minder ontwikkeld dan een ander. Dit maakt je als persoon echter niet minder. Accepteer jezelf zoals je bent en besef ook dat je alle recht hebt om voor jezelf op te komen. Hoe meer je dat doet hoe meer respect je afdwingt en anderen zullen je ook juist meer bewonderen als je je grenst stelt omdat ze jou dan iets zien doen dat ze zelf ook graag zouden kunnen. Je zit nog op school waardoor ik er vanuit ga dat je ook nog in de leeftijdscategorie zit waar onzekerheden vaak voorkomen. Bedenk dat al die vriendinnen ook zo hun onzekerheden hebben,maar doordat je teveel bezig bent met die van jezelf zal je die van hun nooit zien. Je bent een mens, net als zij, niet meer en niet minder. Probeer een assertiviteitstraining, het zal je enorm helpen.
Sterkte !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kristal
13 jaar geleden
Helemaal mee eens +1

Andere antwoorden (3)

Hulp zoeken of een cursus doen is op zich een hele goede tip maar VOOR je zover bent kun je echt ook wel iets voor jezelf doen.

Verplicht jezelf door ELKE dag 1 ding te bedenken dat je goed hebt gedaan of waar je trots op bent, maakt niet uit wat en het mag ook heel klein zijn.

Schrijf het op in je agenda of in een schrift en lees elke week al die dingen eens door en denk dan: goh, ik kan toch ook wel iets en ik BEN ook gewoon echt iemand.

Je bent ook nog jong begrijp ik uit je verhaal en dan is onzekerheid echt goed te begrijpen. Ik denk dat IEDEREEN het op die leeftijd dan heeft, OOK die stoere types maar die weten het goed te verbergen. Waardoor JIJ mogelijk denkt dat er bij hen niks aan de hand is.

Je goed voelen zit HOOFDZAKELIJK tussen je oren. Je ziet soms mensen die het echt moeilijk hebben met allerlei zaken en die toch positief en opgewekt kunnen blijven. Dat is gewoon omdat ze dat ECHT willen

succes
amigo
13 jaar geleden
Kristal
13 jaar geleden
Goeie tip Mion, helpt zeker. +1
Vergelijken met een vriendin is altijd lastig. Ga niet kopieeren maar probeer je zelf te blijven

Praat er eens met je vriendin over. Met z'n tweeën sta je altijd sterker.

Ben jij ergens goed in? Ga op een (sport)club. Ontmoet andere mensen. Zijn misschien leuker dan je klasgenoten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om te beginnen zou je kunnen stoppen met jezelf te vergelijken met anderen.
Je bent waarschijnlijk nog in de puberteit, en dan is het heel logisch dat je dat doet, maar het brengt je niet waar je wilt zijn, namelijk bij jezelf :-)
En dat is hartstikke belangrijk! Want jij hebt zeker te weten, ondanks dat ik je niet ken, hele goeie eigenschappen.
Je bent vast goed in het bekijken wat je allemaal niet bent of hebt. Maar waar ben je wel goed in? Welke eigenschappen heb je, die je prettig vindt? Waar ben je trots op?
Schrijf ze eens eerlijk op. Niemand hoeft dat te lezen, alleen voor jezelf.
Verder kan je een cursus gaan doen, zoals andere antwoorders ook al schreven, om zelfverzekerder te worden.
Over je vriendinnen: misschien merk je niet, dat ze je echt aardig vinden, omdat je jezelf minderwaardig vind.
Als je vriendinnen je niet waarderen om wie je bent, dan zijn ze jou niet waard en zijn het geen vriendinnen!
Jij bent goed zoals je bent!!
Succes!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kristal
13 jaar geleden
Happy, luister maar naar Wendy !!
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oeps..... was ik een beetje belerend?
Dankje ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hartstikke goed Happy1!!!
Go for it!