kunnen ogen uit de oogkas verwijderd en terug geplaatst worden om te schoonmaken bij een ontstoken oog. Waarbij zicht behouden blijft?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
11.1K

Antwoorden (3)

Lijkt me niet. De oogbol zit stevig vast aan de oogzenuw die naar de hersenen loopt. Om het oog eruit te krijgen moet je die verbinding dus doorsnijden en daarmee ben je je zicht kwijt.
Verder zit de oogbol ook nog aan 6 spieren vast, die zorgen voor de beweging van het oog.
Kijk even in onderstaande link. Dat gaat over het verwijderen van een oog en waarom dat gedaan wordt en ook hoe. Staat ook een plaatje bij over de bouw van het oog. Misschien interessant in dit verband.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan inderdaad niet. Ze kunnen dan slechts een kunstoog terugplaatsen. Zicht is niet meer mogelijk.
Goede informatie!
+1
Ja, dat kan. De ogen kunnen uit de oogkas verwijderd worden. Soms zit een infectie achter het oog en kan een arst besluiten om het oog uit de oogkas te halen. Aan het oog zit een lange en zenuwbaan en deze, maakt dit door z'n lengte mogelijk. Na de behandeling wordt het oog weer op z'n plaats gezet. Het klinkt een beetje eng, maar een ooginfectie kan heel gevaarlijk.

Toegevoegd na 1 dag:
Het komt wel eens vaker voor bij bijvoorbeeld de ziekte van Graves, de ogen van deze patienten komen soms heel ver naar voren te staan door een schildklieraandoening. De oogkassen worden bij de oreratie 'uitgehold', en de spiertjes ingekort, zodat de ogen weer dieper komen te liggen. De ogen worden tijdens deze operatie uit de kassen gehaald, zónder dat de oogzenuw doorgesneden wordt (anders zou je uiteraard je gezichtsvermogen verliezen. Dit is natuurlijk anders als bij een oogverwijdering voor een protese!) De ogen worden daarna teruggeplaatst. Bij een specifieke oogkasfractuur waaraan de patient geopereed moet worden kunnen ze ook voor deze methode kiezen. Ik heb tijdens mijn opleiding ook ooit gehoord dat er bij een incomplete anencefaal tijdens een operatie ook voor deze methode gekozen wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je beweert het tegenovergestelde van Dounja. Heb je een bron?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb me helemaal sufgezocht, maar ik kon er vreemdgenoeg niets over vinden. Het komt bij meerdere operaties voor dat de ogen even 'opzij' gelegd worden. Bij een gecompliceerde oogkasfractuur of een orbita-decompressie die mensen met de ziekte van Graves wel eens moeten ondergaan, gebeurt het ook.
ja dat is mogelijk,want de eigenaar van Farmfood heeft ook zo een behandeling ondergaan met succes