Wat je op je huid smeert, gaat via je spijsvertering weg volgens de drogist. Wat gebeurt er dan met de vetten in cremes? Word cholesterol er hoger van

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Het lichaam maakt zelf grotendeels de benodigde hoeveelheid cholesterol aan. Daardoor is het cholesterolgehalte van het bloed nauwelijks te beïnvloeden door de voeding. Het is inderdaad zo dat een aantal stoffen via de huid het lichaam kan binnendringen om daar in de bloedsomloop terecht te komen. Anders zouden bijvoorbeeld nicotinepleisters niet werken. Maar dat geldt voor stoffen met kleine moleculen. De grotere moleculen van vetzuren worden in de huid zelf afgebroken. Het effect op je bloedcholesterol is nihil.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

in cremes zit geen cholesterol dus dan kan het ook niet hoger worden. ook is het zo dat wat je op je 'dode'opperhuid smeert maar in beperkte mate kan doordringen tot je diepere huidlagen. In principe word je huid gevoed vanuit binnen in