Is het schadelijk voor het hart, als je je mobieltje in de borstzak van je overhemd stopt?

Kunnen de stralen je hart ontregelen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.1K

Het beste antwoord

Op de manier zoals je het beschijft zeker niet.
Er zijn inmiddels heel veel onderzoeken geweest of het mobiel bellen schadelijk is of niet. Er zijn nogal tegenstrijdigheden hierin. Ik denk dat we over een aantal jaren daar pas achter komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Mobiele telefoons zijn - indien ingeschakeld - bronnen van elektromagnetische straling in het hoge frequentiebereik. Het hart is tevens een bron die door elektromagnetisme werkt.

Hoe dit uiteindelijk op elkaar inwerkt weet ik niet precies maar met de kennis opgedaan uit de huidige berichtgeving over de 'straling van mobieltjes, en mijn gezond verstand, zou ik geen extra risico willen lopen door dit uit te proberen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het hart werkt puur elektromechanisch, niet elektromagnetisch. De elektrische signalen in het hart zijn vele malen kleiner dan de miniscule stroompjes die de straling van een mobieltje zou kunnen opwekken. De monitor van je PC, de vroegere walkman, de elektromagnetische straling van de luidsprekers van je PC of van je stereo, produceren allemaal elektromagnetische velden die sterker zijn dan die van een mobieltje. Dus als je geen risico wilt lopen, zoals je schrijft, moet je ver uit de buurt blijven van monitoren, walkmans en luidsprekers. Pas daarna hoef je eraan te denken eventueel ook je mobieltje ver weg leggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik als hartpatiënt doe het dat ook.... ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je alleen maar hartpatiënt bent, is daar geen reden toe. Dan kun je het zelfs beter niet doen, want dan maak je je continu zorgen - en dat is niet goed voor je hart. Als je een pacemaker draagt, kun je voor alle zekerheid uit de buurt blijven van storingsbronnen. Maar ook dat is alleen maar een zekerheidsprincipe. Het is niet nodig. Elke pacemaker wordt uitentreure getest op alle te verwachten stoorbronnen. Monitoren, luidsprekers en dergelijke horen daar zeker bij - iedereen weet dat die overal in onze normale leefomgeving voorkomen.
Nee, dat kunnen ze niet.

De belangrijkste oorzaak daarvan is, dat een mobieltje dat alleen maar op standby staat, *geen* straling produceert. Waarom zou het ook?

Een mobieltje heeft een bepaalde spreektijd, vaak een uur of tien. Hetzelfde mobieltje heeft een bepaalde standby-tijd, vaak vele dagen, zelfs twee weken of zo. Het grote verschil tussen die twee wordt veroorzaakt door het zenden wat het mobieltje doet als je het gebruikt. Dat kost veel energie, waardoor de accu snel leeg raakt.

Als het mobieltje alleen maar aan staat zonder dat je belt, staat de zender uit. Anders zou de standby-tijd veel korter zijn.

Slechts eens in de zoveel tijd maakt het mobieltje even contact met de dichtstbijzijnde zendmast, om even te laten weten dat hij er nog is. Hoe vaak dat is, hangt van je provider af.

Ik heb het bij mijn mobieltje gemeten. Bij mij is het eens in de vier uur. Dat betekent dat mijn mobiel eens in de vier uur gedurende twee of drie seconden eventjes verbinding maakt met de zendmast. De rest van de tijd is er nul straling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klinkt heel geruststellend, goed antwoord ook! +1
ja zeker. Je weet ma nooit.! Ik heb wel eens gehoort dat een mobieltje is ontploft.