Vinden artsen het juist wél of niet prettig als een patiënt een klachtenlijst op papier meeneemt?

Ik kan me voorstellen dat het aan de ene kant lekker overzichtelijk is, maar aan de andere kant is zo'n hele waslijst met elke scheet die dwarszit natuurlijk ook niet handig. En misschien vergeet de patiënt wel iets.

Wat ervaar / vind jij?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat niet om de huisarts, het gaat vooral om een specialist. Bij deze artsen kom je vaker als je meer dan één klacht hebt.

Antwoorden (10)

Niet. De meeste klachten zijn niet relevant. De arts kan veel beter peilen wat het probleem is dor een serie vragen achter elkaar beantwoord te krijgen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En als je alle artsen over één kam scheert, wat is dan een antwoord waard... Het geldt voor de één en voor de ander niet...

De één zal het waarderen en de ander vindt dat niet nodig...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik bedoel natuurlijk ook, over het algemeen.
Je kunt beter vertellen over je klachten, dan laat je onbelangrijke details tenminste weg, en verbras je niet onnodig kostbare artsentijd!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijkt mij verstandiger om een vragenlijst te maken dan een klachtenlijst. dan kan je toch vragen of de klachten verband met elkaar kunnen hebben. Komt ook wat minder negatiever over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijkt mij een beetje overdreven. En het bevorderd de communicatie ook niet.
Mijn oude huisarts was hier ook absoluut niet van gediend. Ik kreeg zelfs op mijn kop als ik vast wat bloeduitslagen meebracht. Of zelf met een diagnose kwam wat ik zou kunnne hebben.
Daarentegen vraagt mijn nieuwe huisarts wat ik zelf denk dat ik heb en of ik daar al bloedonderzoeken voor heb gedaan.
Dus dat verschild ernorm per arts, wat ze willen en hoe ze werken.

Ach, zolang de uitslag maar hetzelfde blijft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij simpele klachten heb je geen lijst nodig. Je moet er hooguit aan denken dat je vertelt dat je drie maanden geleden door Borneo bent getrokken - dat soort dingen.

Bij complexe dingen, of klachten die al een tijdje spelen, is een lijst wel nuttig. Zeg maar een persoonlijke klachtengeschiedenis.

Als die te lang is, kun je een samenvatting maken met de vier of vijf belangrijkste dingen. Die schrijf je op een apart lijstje. Met dat lijstje in de hand *vertel* je de arts hoe de klachten zich hebben ontwikkeld. Zo voorkom je dat je de spreekkamer uitloopt, en dan bedenkt dat je iets bent vergeten te noemen dat belangrijk zou kunnen zijn.

Vertel de arts ook dat je een detaillijst hebt, maar geef hem die alleen als hij die wil zien.

Dus:
- Een samenvatting om niets belangrijks te vergeten.
- Een volledige lijst voor als de arts daar baat bij heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lijkt mij dat je bij een arts de klacht(en) neerlegt waar je op dat moment de meeste last van hebt. Aan de hand van vragen van de arts kan je misschien in het gesprek aangeven dat je ook andere (minder lastige) klachten hebt. Als je alle klachten opnoemt die je op dat moment hebt ziet de arts door de bomen het bos (of te wel door de klachten de ziekte) niet meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ga eens per 3 maanden naar mijn dokter en heb een lijstje met klachten en een lijstje met wensen. Ik streep de zaken af die afgehandeld zijn. Ik denk dat wij er beiden tevreden mee zijn, zoals het nu gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat me vooral heel belangrijk lijkt, is dat je niet op je lijstje zit te staren uit angst iets te vergeten, maar dat je vooral l-u-i-s-t-e-r-t naar wat de arts tegen je zegt....vooral als het niet over een ingegroeide teennagel, maar over psycho-somatische klachten gaat, is het heel belangrijk te zorgen voor een zo helder mogelijk beeld, dit ivm. evt. doorverwijzen naar iemand anders.
Of je houdt je lijstje in je broekzak, en kijkt er nog even snel op vóór je de spreekkamer uitloopt - een arts vindt het ook niet zo daverend, om elke week dezelfde patient te zien met steeds iets extra's of anders - je zit er nu tóch, dus die 30 sec. voor een herhalingsreceptje of zo kan er makkelijk af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je voor het eerst naar een homeopaat gaat , moet je vaak wel van tevoren een hele lijst invullen. Vooral omdat het bij homeopathie natuurlijk om "het hele beeld" gaat, en niet om de klachten afzonderlijk.
Bronnen: