Wat is de noodzaak van bewegen voor ouderen?

Toegevoegd na 9 minuten:
En wat gebeurt er als ouderen teveel stil liggen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

De noodzaak het nut van lichaamsbeweging is vooral het in stand houden van een aantal lichaamsfuncties. Met name bij ouderen gaat beweging het verstijven van spieren en gewrichten tegen, het is goed tegen osteoporose, tegen insulineresistentie. Beweging zorgt voor een goede doorbloeding en doorademing van de luchtwegen. Kortom, niet alleen hart en longen varen er wel bij maar de algehele conditie is gebaat bij lichaamsbeweging.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ prima antwoord Keesvi
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+

Andere antwoorden (3)

Stimuleren van de bloedsomloop en daarnaast heeft het ook een sociale functie (als het in groepsverband gebeurd).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ons lichaam is 'gemaakt' om te werken.
Het verrichtten van lichamelijke arbeid, sport, wandelen boodschappen doen, vrijwillgers werk enz.
Is heel erg nodig om alles optimaal te houden.
Zo gauw we bepaalde 'onderdelen" van ons lichaam niet of nauwelijks nog gebruiken, begint dat 'onderdeel' minder sterk te worden. ( Degenereren)
Maar het is niet alleen maar dat 'onderdeel' maar ook alles wat er direct en indirect er mee te maken heeft, zoals stofwisseling, bloeddruk, hart, spieren, zelf onze brein enz.
Ouderen hebben vaak vrijwel geen taken meer in de maatschappij, waardoor de noodzaak voldoende te bewegen, steeds minder wordt.
Hiermee worden ook andere functie's langzaam steeds minder.
En ontstaat er een soort van kettingreactie, maar wel een negatieve!
Al naar gelang hun leeftijd, zouden ouderen zo veel mogelijk nog een deel moeten blijven uitmaken van de maatschappij.
Hierdoor blijven ze vitaler en gezonder.
Ook hun brein zal minder snel aftakelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuk detail is dan het volgende. Probeer je ouderen(in dit geval dementerenden) een taak te geven in de maatschapij(een begeleiden taak in een beschermde maatschappij uiteraard) dan ben je een jaar bezig om familie ervan te overtuigen dat oma niet alleen wil rummikubben. Toen de omslag gemaakt was scoorden wij een 8,6 op de CQindex.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, ja, die stomme omgeving zien het als waardeloze mensen waar je alleen maar last van heb.
Terwijl er nog zo veel mogelijkheden zijn voor deze mensen.
helemaal met je eens!
Anders worden je spieren stijf wat er weer voor zorgt dat je niet goed kunt lopen ed.