Wat is een goede manier om te mediteren?

Ik kan echt niet rustig worden en stilzitten zonder gedachten, maar wat is een goede manier om te mediteren en echt even te ontspannen en tot jezelf te komen na een drukke dag. Dus ook hoelang je het moet doen, ik heb geen idee.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

De juiste manier om te mediteren bestaat niet, alleen wat voor jou goed is, is goed, maar ik heb wel een voorbeeld van een meditatie of snelle ontspaning voor je.

Ga rechtop zitten
zet beide voeten naast elkaar op de grond
leg je handen op je knieën met je handpalmen naar boven (dat is de ruststand, dan kun je niets met je handen doen)
Probeer je ogen te sluiten en als dat niet lukt, kijk dan naar een vast punt op de vloer voor je

Ga nu met je aandacht naar je voeten: voel hoe je voeten in je schoenen zitten, waar je schoenen knellen, hoe je voeten tintelen en hoe je de vloer onder je voeten voelt
(door met je aandacht naar je voeten te gaan, haal je de aandacht uit je 'hoofd' weg).

Stel je voor dat er bloemen of boomworteltjes uit je voeten de aarde in groeien, zij houden je vast in de aarde en je kunt alle 'kopzorgen' door je lichaam via je voeten de aarde in sturen.

ga nu met je aandacht naar de stoel: voel hoe de stoel jou steunt en draagt. Voel alle drukpunten van de stoel op je lichaam.

Ga nu met je aandacht naar je ademhaling, Adem rustig in en rustig uit, zonder enige moeite, maar wees je bewust van de adem die je lichaam in en uit gaat.

Stel je voor dat je allemaal zuurstofbelletjes inademt bij elke ademhaling.

Stuur de zuurstofbelletjes via je longen je lichaam in en stuur ze rond in je bloedsomloop, naar je hoofd, je armen, jje benen en je voeten. (Als het goed is voel je het nu door je hele lijf tintelen)

Geniet even van het gevoel en kom langzaam weer terug. Strijk even met je handen over je bovenbenen, rek je even uit, gaap een keertje en ga verder met wat je aan het doen was.

Veel succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

De simpelste manier, is gewoon je ogen sluiten, en luisteren naar je ademhaling, en dan proberen je ademhaling naar je buik te laten gaan.

Je kunt dit oefenen door je handpalm op je buik te leggen, en dan proberen je hand omhoog te duwen doormiddel van door je buik adem te halen..

Ook kun je een voor een je spieren in je lichaamsdelen aanspannen en dan weer ontspannen, je begint hier bij je tenen, voet,hiel,onderbenen,boven benen etc.

Je kunt het beste mediteren in een rustige omgeving, doe een raam open en luister naar de stilte op straat (savonds.) succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ontspannen hoeft niet door stil te zitten en aan niets te denken(vooral dat laatste lukt niet in 1 keer.
Maar maak een wandelingetje en kijk bewust naar wat je om je heen ziet, bomen vogels maakt niet uit wat, gewon kijken en je zult merken dat je daardoor meer onstspant dan door jezelf te dwingen nergens aan te denken. Dwang is niet ontspannend
succes
anneliez
12 jaar geleden
Ik kan je dat hier niet in 2500 tekens uitleggen.

Ik heb het zelf uit een heel goed boek geleerd. Ik heb nog nooit iets uit een boek geleerd, alleen mediteren.

Ik kan je dit boek absoluut aanraden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Al eens mindfulness 8-weken training geprobeerd? Dan kun je in een groep oefenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Snel rustig worden na een hectische dag door even een kwartiertje te mediteren werkt natuurlijk niet. Meditatie moet een onderdeel van je dagindeling worden waardoor het effect gaat krijgen op je innerlijke rust.

Het is tegenstrijdig maar juist als je die rust zo hard nodig hebt is het moeilijk om je ertoe te zetten even te gaan zitten. Dat is geen ramp want er zijn vele soorten meditatie en ook de houding waarin je het doet staat niet in graniet gebeiteld. Je moet mij bijvoorbeeld niet in de lotushouding neerzetten want dan ervaar ik geen rust maar vooral kramp in al mijn ledematen. :-) Maar er zijn ook vormen van meditatie in beweging. Tai Chi is zo'n vorm maar gewoon mediteren tijdens een wandeling kan ook prima.

Lees het eens na op onderstaande website, waar je overigens nog veel meer lezenswaardigs kunt vinden over mediteren.