Bestaat er zoiets als een complete gezondheidscheck?

Bestaat er een soort check in het ziekenhuis ofzo waarmee je heel je lichaam kan laten controleren op gezondheid? Zo uitgebreid mogelijk, op dingen zoals kanker, of andere ziektes/afwijkingen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan wel, en het is zinloos als 'preventieve check'.

Antwoorden (3)

Dat bestaat wel.

Maar wordt in Nederland niet zo maar gedaan en zeker niet vergoed.
Het heet meestal iets van Total Body Scan.
En je moet er voor naar een prive-kliniek.

http://www.privatescan.nl/totalbodyscan?gclid=CPfHgd7_k68CFYODDgod-X3dzg

Toegevoegd na 3 minuten:
Er is ook kritiek op de total bodyscan. Het voornaamste bezwaar van het Nederlands Huisartsen Genootschap (NHG) is dat de uitslag van zo'n onderzoek zowel onnodige ongerustheid als onterechte geruststelling oplevert. "De uitslag biedt bij mensen zonder klachten nooit de zekerheid dat je helemaal gezond bent.

http://www.dokterdokter.nl/gezondheid/psyche/5728/total-bodyscan-een-goed-idee

http://www.dokterdokter.nl/specials/total-body-scan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus het is ook wel duur dan denk ik?
Reddie
12 jaar geleden
Wat wil je er mee?
Een oom van mij liet zich elk jaar helemaal checken. Telkens bleek hij helemaal gezond.
Een half jaar na de laatste check zakte hij in elkaar.
Einde oefening.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja Synop.
In de linken zie je dat het wel 1500 euro kost.
Er zijn wel periodieke keuringen, en er is de total body scan. Er wordt dan een MRI en/of CT scan gemaakt van je lichaam. In ziekenhuizen wordt dit niet gedaan, omdat de meeste artsen preventieve scans onzin vinden.

De gein van dit soort onderzoeken is namelijk dat je pas een betrouwbare uitslag kunt krijgen wanneer je weet waar je naar zoekt. De meeste bevindingen zijn aspecifiek. Dat wil zeggen dat allerlei soorten oorzaken hetzelfde beeld geven. Bij een botscan bijvoorbeeld zie je verhoogde activiteit wanneer iemand een botoperatie heeft gehad, maar ook bij een kneuzing, slijtage, een ontsteking, of een tumor. Dus zonder te weten wat de reden is dat iemand de scan liet maken, en zonder de voorgeschiedenis en klachten te weten, is het onmogelijk om zo'n scan te beoordelen. Datzelfde geldt voor veel andere scans. Als je geen klachten hebt, is de kans dat je iets vindt dat géén betekenis heeft, vele malen groter dan de kans dat je iets vindt dat wél betekenis heeft.

Natuurlijk is het mogelijk dat er bij een scan iets gevonden wordt wat bij een vroege diagnostiek een betere prognose heeft. Maar de kans om iets totaal onschuldigs te vinden en dan eerst allerlei molens door te moeten, is groter. Ook geeft het een schijnzekerheid: mensen zijn niet óf gezond, óf ziek: je kunt ziek wórden, en dat kan zelfs van de ene op de andere dag. Een scan zonder bijzonderheden geeft dus geen enkele garantie op gezondheid. Om nog maar te zwijgen van het feit dat je niet alles kunt zien op een scan, en dat je vaak een afwijking pas kunt interpreteren als je weet wat de reden van het onderzoek is, dus welke klachten iemand heeft.

Daarbij is het niet mogelijk om álles te onderzoeken. Al zou je én een MRI, én CT, én botscan, én echo van alle mogelijke organen, én uitgebreid labonderzoek, én scopieën van onder- en bovenaf inclusief biopten laten nemen, en ook nog een hele serie biopten van allerlei organen, beenmerg, en een DNA-onderzoek laten doen, dan nóg heb je niet álle mogelijke kwalen gedekt.

Veel zinniger is het om naar de huisarts te gaan als je klachten hebt. Als je bang bent dat je iets onder de leden hebt, vraag dan je huisarts eens of die een standaard bloedonderzoek wil laten uitvoeren. Als bepaalde aandoeningen in de familie zitten, kun je je hier soms op laten screenen. Je zou nog een sportkeuring kunnen aanvragen om o.a. je hart extra te laten controleren. Maar als je geen klachten hebt, is het niet zinnig om geld uit te geven aan allerlei scans.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mooi uitgebreid antwoord, wat zeker een + verdient.
In overleg met je huisarts kan je bij de huisarts een check up doen en wil je met foto's dan kan dit in overleg met je huisarts voor een ziekenhuis verwijzing.