ik heb gister op de fiets een ongelukje gehad met de bus. hoe weet je of ik mijn sleutelbeen heb gebroken?

kort daarna zat er een grote bult op. maar nu is die bult weg maar zie je nog wel dat het is opgezwollen en daaromheen een beetje. het doet overigens niet erg veel pijn. ik ga vandaag wel naar dokter maar zou het gebroken zijn of kan het een kneuzing zijn?

Toegevoegd na 32 seconden:
hoe weet ik*

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kun je je arm normaal bewegen? Zo niet, naar de dokter!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee ik hou het wel in de zelfde houding zoveel mogelijk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geheel gebroken denk ik niet. maar je kunt wel een breuk(je) hebben opgelopen. Ga voor de zekerheid naar de huisarts, want ook eventuele breukjes dienen goed te genezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt me verstandig. Ik heb het ook gehad en liet, op aandringen van omstanders, toch maar de ambulance komen. Je zal de komende 2,3 weken rustig aan moeten doen vrees ik. Sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zag er ernstiger uit dan het leek. Ik bloedde uit mijn oorschelp en kon mijn arm niet omhoog krijgen. Zodoende...

Antwoorden (3)

Als je sleutelbeen is gebroken doet dat HEEL veel pijn ; dan prikken de (scherpe) boteinden namelijk in de omliggende weefsels als je beweegt. Een klein scheurtje zou wel kunnen, maar daar kunnen ze toch niks aan doen.
(Aan een echte breuk trouwens ook niet; die moet gewoon aan elkaar groeien en genezen.)

Voor de zekerheid zouden ze dus een foto kunnen maken, maar kneuzing of breukje/scheur, het effect. de behandeling is hetzelfde : rustig aan doen, en eventueel fixeren met een mitella. Dikke kans dat e schade aan je spieren groter is - en ook die moet gewoon met rust herstellen.

Of het dus daadwerkelijk een klein breukje/scheurtje is, is alleen op een foto te zien. is het sleutelbeen echt doormidden, dan hoef je daar niet aan te twijfelen en is dat zeer duidelijk te zien/voelen. (Bij mij zelfs na 27 jaar nog).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelf kan je dit niet weten,voor gebroken sleutelbeen kan alleen een RX-foto uitsluitsel brengen.
fremar
12 jaar geleden
Het maakt niet uit voor de behandeling. Het sleutelbeen wordt toch nooit gezet. Kwestie van rust houden. De symptomen lijken op een scheurtje in het sleutelbeen. Ik heb door het wandelen van de vierdaagse wel eens een marsfractuur (haarscheurtje in een middenvoedsbeentje) opgelopen. Dat uitte zich door een pijnlijk hard rood knobbeltje boven op de voet. Je vraag nog eens nalezend lijkt het dus het meest op een gewone kneuzing. Rontgenfotos zijn niet echt nodig, omdat het voor de behandeling geen verschil maakt of je een breuk hebt.