hoe komt het dat ik na het sporten me niet kan concentreren?

Vaak na het sporten heb ik moeite met concentreren. Ik rust daarna altijd twee uur om het zo maar te noemen. Maar nog steeds kan ik me daarna niet concentreren. Hoe komt het dat ik me niet kan concentreren na het sporten? En hoe kan ik mijn concentratie dan weer opwekken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Na flink sporten is je lichaam volop bezig met het herstel en wil je lichaam zich het liefste ontspannen. De energievoorraden moeten weer aangevuld worden. Je hersenen gebruiken ontzettend veel glucose. Kortom je lichaam besteed zijn energie aan plastisch gezegd, het opnieuw vullen van de accu, het aanmaken van de voorraden enzovoort, dus is er voor de hersenen even niet genoeg om "hersengymnastiek"te doen. Alle systemen zijn gericht op lichamelijke zaken en dat duurt dan even. Drink na het sporten voldoende, eet wat fruit en dan komt het vanzelf weer goed. Juist om die reden is sporten goed om je hoofd leeg te maken. Het is op zich prima dat je hersenen eventjes niet van alles moeten. Misschien lukt het je om dit concentratieverlies na het sporten als voordeel te zien. Het is toch prima dat de "harddisk"in je hoofd even niet hoeft te presteren en de tijd krijgt om de bits en bytes weer even "recht te zetten"?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

misschien krijg je te weinig vocht binnen , dit kan voor onder andere concentratie problemen zorgen.
zorg dat je na het sporten veel water drinkt, hier knap je van op en misschien helpt het met de concentratie.
en misschien iets kleins eten na het sporten.
als je je zorgen maakt of andere klachten erbij krijgt zou i toch even contact opnemen met de huisarts.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hersenen werken op glucose (suiker). Bij het sporten heb je die opgebruikt. Eten dus.
Reddie