Kan een hartritmestoornis zomaar ontstaan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt ook hartritmestoornissen krijgen door stress, het betreft dan meestal een slag die voelt als extra na een uitblijvende slag.

Antwoorden (3)

Ja, dat kan zomaar ontstaan, ook hoef je er niets van te merken, maar komt een arts er tijdens het meten van je bloeddruk bijvoorbeeld achter. Er zijn wel oorzaken te noemen, bijvoorbeeld als je ouder bent is de kans daarop groter. Soms komt het na een hartinfarct, soms bij een longontsteking, een ernstige bloedarmoede of een te snel werkende schildklier. Soms ontstaan hartritmestoornissen door de cafeïne in de koffie of door alcohol. Bij diabetes en hoge bloeddruk komt het ook vaker voor.
Maar vaak is er ook helemaal geen oorzaak voor te vinden. Ga naar je huisarts als de kloppingen niet regelmatig zijn, of als je er veel last van hebt, maar ook als er pijnlijke steken in je hartstreek bij voorkomen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Eigenlijk kan het niet "zomaar" onstaan. Er is altijd wel een onderliggende oorzaak voor te vinden.

"Boezemfibrilleren komt 1,5 keer zo vaak voor bij mannen als bij vrouwen en is de meest voorkomende persisterende hartritmestoornis. De prevalentie neemt toe met de leeftijd: 1 per 1000 bij een leeftijd onder de 55 jaar, 38 per 1000 bij een leeftijd boven de 60 jaar en 90 per 1000 bij een leeftijd ouder dan 80 jaar (cross-sectionele studie in grote HMO in Califoria, USA). Er kunnen uiteenlopende oorzaken zijn voor uw hartritmestoornis. Met name boezemfibrilleren kan optreden als reactie op bepaalde stoffen. Alcohol of koffie drinken, sigaretten roken, of cocaïne- en amfetaminegebruik zijn daar bekende voorbeelden van. Bij mensen die gevoelig zijn voor deze stoffen kunnen hartritmestoornissen optreden.

Boezemfibrilleren kan ook optreden in een hart dat minder goed functioneert als gevolg van een ziekte van de kransslagaders, een hartklepafwijking, of van een te snel werkende schildklier.

Kamerritmestoornissen kunnen optreden wanneer iemand een acuut hartinfarct krijgt. Ook kunnen ze voorkomen bij mensen die in het verleden een hartinfarct hebben gehad. Een stukje weefsel in de hartkamer is dan door het infarct beschadigd en gaat zijn eigen elektrische prikkels uitzenden. Kamerstoornissen treden soms ook op bij mensen met hartspierziekten en zelfs bij mensen bij wie geen hartziekte kan worden vastgesteld".

Je kan dus een aangeboren afwijking hebben, een ziekte of gewoon een slechte levensstijl of veel stress.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tot voor kort beantwoordde ik dit soort vragen ook verkeerd, maar "Nee, niets kan zomaar ontstaan". Er is altijd een reden, maar om te nuanceren: dikwijls vinden we de reden niet en soms vinden we ze nooit (is ook van alle tijden, sommige dingen kon men vroeger niet verklaren, terwijl dan bijv. de papa van Jezus als timmerman meteen antwoord kon geven waarom er 12 uren op een dag zijn (en 12 uren op een nacht, een etmaal) en waarom er 60 seconden in een minuut en 60 minuten in een uur zijn...

Maar naar de kern met jammer genoeg een ècht voorbeeld van mijn allerliefste zoon Floris: In 2003-2004 stelde ik vast dat hij plots hartritmestoornissen had en stelde ik net dezelfde vraag op gruwelijke wijze aan mezelf: Er was immers niemand langs mijn (vaderlijke) zijde als langs moederlijke zijde, dus moest dit ontstaan zijn tijdens zijn leven (volgens mijn logica) of door de opvoeding die wij ons gaven. Het antwoord werd al snel nog gruwelijker: Wij waren gestart op advies van school en toen hij nog hoogbegaafd was om hen rilatine (in Nederland: Ritalin, typische Belgische letterwisselfout) en concerta te geven, gekend als ADHD-methylfenidaat. Ik testte het vervolgens uit op mezelf in een overdosis (hoewel Fernand Haesbrouck mij vooraf mailde dat ik dit absoluut niet mocht omdat dit zelfvergiftiging was, maar de gezondheid van mijn zoon ging voor) en ik ontdekte heel snel dat dit amfetaminen waren of dus een verdovend middel in zijn geval om hem rustig te maken. Langzaam en met de bijsluiter ontdekte ik het effect dat het de bloedaders dicht knijpt (zoals sympati-comimetica voor CARA-lijders met bijv. astma) en op lange termijn dus de ene hartkamer harder moet pompen en het mij plots duidelijk werd waarom in Griekenland een jaarlijkse bloedtest VERPLICHT is bij het geven van dit soort 'drugs' en een dokter zelfs al gevangenisstraf kreeg bij ontstentenis daarvan. Als het hart dit lang krijgt, wordt de spierkamer veel sterker, maar de hart'kast' wordt niet groter, waardoor de andere drie hartkamers 'onderdrukte' worden en op lange termijn (het hart werkt als een viertakt-motor met vier ontstekingen na elkaar, waarbij elke kant als pomp met twee kamers het bloed wegduwt versus aanzuigt) en plots krijg je stoornissen in het hart waarbij de twee kamers aan een kant plots op hetzelfde moment in werking treden en wie motoren kent, weet dat een motor dan... stilvalt.

Medicatie of een foutief leefpatroon 'kan' dus het antwoord zijn, naast 99 andere mogelijkheden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Andere redenen: aanleg of een afwijking op DNA-niveau (genetisch) of RNA-niveau (door evolutie) of door opvoedingswijze (wanverhouding tussen beweging en voeding bijvoorbeeld).