Hoe uit zich dat?

Als je informatie over autisme opzoekt, staat er overal ook wel dat ze niet tegen veranderingen kunnen. Hoe zal een autistische reageren op verandering? En hoe kun je dan het beste reageren als niet-autistische?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk eens de film Rain Man.
Dat is een film over een extreem geval van autisme.
Geeft wel een goed beeld van wat er kan gebeuren.
Nogmaals, het is wel een extreem geval.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mwoh, Rain Man is een voorbeeld van een Idiot Savant. Er zijn heel weinig autistische mensen die echt zo zijn. Wij ouders van autisten moeten constant maar uitleggen dat onze kinderen het telefoonboek niet uit hun hoofd kennen ;-)
Wel een mooie film trouwens!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vandaar dat ik even tweemaal noemde dat het een extreem geval is.
Maar ze bestaan wel zo.
Het lijkt me inderdaad heel vervelend om dat elke keer te moeten uitleggen, de film zal veel vooroordelen hebben gevormd. In de film word wel getoond hoe een autist kan reageren op verandering (nogmaals, wel een extreme reactie van een persoon met een extreem geval van autisme). Een vroegere hele goede vriend van mij is autistisch en mijn neefje is het ook, dus ik heb geen vertekend beeld van autisme dat is gebaseerd op deze film.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen antwoord, wel een mooi praktijkvoorbeeld. Een vriendin van mij heeft een autistisch zoontje. Ooit zouden ze naar Ikea, hebben hem daar een week op voorbereid, en bij Ikea zou hij een ijsje krijgen. Hele week gerepeteerd, alles ging geweldig. Tot het ijsje : de ijsmachine van Ikea was kapot. Geen ijs. Totale paniek, huilen, schreeuwen, geen land meer mee te bezeilen. Kort verhaal lang : uiteindelijk is één van de Ikea-medewerkers naar MacDonals (daar vlakbij) gelopen, heeft daar een ijsje gekocht, en dat in het Ikea-restaurant aan hem gegeven. Toen was alles weer zoals het hoorde te zijn, en draaide hij weer als een blad aan de boom om. De rest van de dag verliep weer prima. Een verándering (op het normale dagritme) is voor hem eigenlijk al heel moeilijk, een onverwachte verandering is een drama.

Het beste antwoord

Ik kan natuurlijk niet voor alle mensen met een autisme spectrum stoornis spreken want die zijn heel verschillend, maar wat ik er uit de praktijk van ken:

Veranderingen leveren angst voor het onbekende op. Een autistische reactie is dat je dan reageert met boosheid terwijl je eigenlijk bang bent. Je gaat in de verdediging en verzint allerlei redenen waarom je niet mee kunt doen met de verandering. Je gaat mopperen of hysterisch doen of lelijke dingen zeggen of met deuren smijten.

Praktijkvoorbeeld: onaangekondigd bezoek aan een normaal gesproken heel leuk gevonden pretpark resulteert in 'n uur lang gefoeter en gemopper, omdat het niet past in het beeld dat de autist had van de dagbesteding. Als hij er dan eenmaal is, gaat het prima, want het is wél leuk.

Hoe je als niet-autistische medemens het beste kunt reageren: van tevoren aankondigen wat er gaat gebeuren. De persoon met a.s.s. rustig de kans geven om te wennen aan het idee dat er wat gaat gebeuren. Aangeven dat het best heel leuk kan worden, ook al lijkt het nu anders en eng.

Maar dat kan natuurlijk niet altijd, soms gebeuren dingen gewoon onverwacht. Dan kun je het beste het boze gedoe relativeren (ook al zegt de persoon met a.s.s hele rottige dingen) en proberen positief te blijven. Niet boos worden, dan wordt de persoon met a.s.s. alleen maar banger (dus bozer op jou).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

verandering geeft paniek, want de persoon met autisme verliest dan het overzicht.
Paniek kan zich op vele manieren uiten: schreeuwen bijv tot totaal in zichzelf terug trekken

wat jij het beste kunt doen is een verandering in etappes introduceren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lang vantevoren vertellen, en elke dag opnieuw vertellen, helpt. Bij zware autisten moet ook iets kleins als over een paar weken een dagje ergens naartoe gaan, op die manier verteld worden, zodat hij/zij vast aan het idee kan wennen.