Wat zijn de criteria om te selecteren welke vraag meningen inventariseert.

Bijna 70% van de op GV gestelde vragen zijn geen vragen die met een eenduidig antwoord beantwoord kunnen worden. De meeste mensen op deze site reageren vanuit wat zij weten, die hoeft niet specifiek hun kennisgebied te zijn. Dus zij ventileren wat zij ergens over weten, zonder wetenschappelijke achtergrond: meningen dus.
Elke persoonlijk gestelde vraag wordt beantwoordt met meningen van mensen. Hulpvragen idem dito.
Daar is mijns inziens niks mis mee. Toch heeft GV als criterium dat je geen vraag mag stellen die 'meningen inventariseert'. Dus dan blijven volgens mij alleen gesloten vragen over "ja - nee"antwoorden of vragen die door een expert alleen beantwoord mogen worden.
Daarom ben ik benieuwd hoe GV dit voor zichzelf verklaart.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vergeet het maar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bijdehandje ;) maar je hebt wel gelijk.
de vraag die jij nu stelt is een heeeeeel groot voorbeeld van een vraag die meningen inventariseert. blijkbaar vinden de moderators van goeievraag.nl deze vraag zo ver in het grijze gebied zitten dat ze hem nog niet hebben verwijderd.

Antwoorden (5)

Meningen inventariseren doe je als je vragen stelt als 'Vind jij X ook zo leuk/vervelend?' Of: 'Wat vind jij van tv-programma zus-en-zo?'
Dat is niet kennisvermeerderend - en kennisvermeerdering is het doel van deze site.
Een vraag als je nu stelt, is dat mijns inziens wel, omdat de antwoorden verhelderend kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hippo kun jij hier antwoord op geven? Ik had een vraag gesteld "wat is foute muziek?" Ik legde er ook in uit dat dat een begrip is in de muziekwereld. Want ik wou echt niet weten wat de mensen foute muziek vinden. Ik heb ook bezwaar gemaakt en heb het overduidelijk uitgelegd maar ze wezen het af! Ik vind niet dat die vraag die meningen intervariseert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat 'fout' is, is afhankelijk van je mening. De een vindt operette fout, de ander dance.
Dus dat is een meningvraag.
De meest overduidelijke vragen die meningen inventariseren zijn vragen als:
Blackberry of iPhone?
En: Wat is een leuke film om naar toe te gaan met 15-jarige meiden?
En: Wie weet er nog een leuk kado voor ....
Maar ook heel veel vragen die vanuit een vooronderstelling uitgaan zijn eigenlijk meningsvragen, zoals:
"Waarom zorgt god niet dat er minder mensen dood gaan aan ernstige ziektes?"
Ook vragen die naar meningen over de toekomst vragen, zijn verboden.
Maar als je al deze vragen weghaalt, blijft er nog steeds een heel groot aantal vragen over waarop mensen vanuit feitelijke kennis of ervaring kunnen antwoorden, en echt wel wat uitgebreider dan met 'ja' of 'nee'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goed antwoord +
Kimath
13 jaar geleden
Mooie uitleg
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mee eens, maar toch........als de antwoorden op "wat is een leuke film" of "welke kado kan ik het beste geven" of "waar kan ik heen met een groep" gegeven worden met een "uitleg" kan dat voor velen toch kennisvermeerderend zijn. Het kan je helpen een keuze te maken omdat je iets meer te weten bent gekomen over een bepaalde film, over de mogelijkheden van uitgaan met een bepaalde leeftijdsgroep enz. enz.
Wel vind ik dat als je b.v. zoiets vraagt als "blackberry of iphone", dat je zou moeten aangeven of je geïnteresseerd bent in bv abo of gebruiksvriendelijke toepassingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, zo vind ik weer dat vragen over toekomstvisies buitengewoon kennisvermeerderend zijn.
Dat staat in de richtlijnen:

"- Je inventariseert de meningen van andere gebruikers:
Naar een mening vragen: dit levert een veelvoud van subjectieve antwoorden op, die een juiste beantwoording in de weg staan. Daarnaast mogen vragen geen (foto)raadsels of puzzels zijn of een quiz of enquete bevatten.
“Wat vinden jullie van Paul de Leeuw?”
“Vinden jullie Ajax ook zo goed spelen?”
“Is het Boerkaverbod in Nederland nu wel of geen goede zaak?”

- De vraag is in zijn algemeenheid niet te beantwoorden:
Vragen moeten beantwoordbaar zijn. Als bij voorbaat kan worden vastgesteld dat de vraag niet te beantwoorden is, dan is de vraag niet toegestaan.
“Wanneer vergaat de wereld?”
“Bestaan aliens?”
- Daarnaast zijn ook vragen over de mening, gedachtegang of motivatie van specifieke personen niet toegestaan omdat slechts deze persoon de vraag (goed) kan
beantwoorden.
“Waarom wil mijn vriendin niet met mij samenwonen?”

Maar ik ben met je eens, dat het moeilijk is binnen die criteria te selecteren. Daar zijn ook de moderatoren voor.
Misschien is jouw vraag ook 1, die aan hun gesteld zou moeten worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een vraag van mij is door hen verwijderd, terwijl ik mij afvroeg wat het verschil was tussen 2 zaken. Ik heb hun mail al gedelete en kan nu geen contact opnemen. Bovendien kost mij dat punten.
Ik vind dat jammer; vragen als; wat moet ik doen met mijn liefdesverdriet ofzo vraagt ook naar meningen. En dat soort vragen komen veel voor. Mijn vraag was 3x als goede vraag aangemerkt door mensen, dus vind ik het raar .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel veel mensen op GV klagen hierover. En vaak terecht naar mijn idee. Het is een subjectief gebeuren ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, ik ben benieuwd wie er achter de moderators zit. Is sterk afhankelijk van iemands persoonlijke voorkeur lijkt het bijna. Ik denk dat ze dit criterium af moeten schaffen..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het verschil tussen twee zaken is heel vaak wel degelijk een reden om een vraag te verwijderen. Dat moet je wel HEEL goed onderbouwen om die te kunnen laten staan.
En vragen hoe je liefdesverdriet moet verwerken (in zijn algemeenheid) is een prima vraag, maar niet meer de 100.000e keer. Tegenwoordig zouden die dus integraal allemaal moeten worden verwijderd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Majal: er is niet aan te ontkomen denk ik, sommige/vele vragen en antwoorden zijn meningen, maar daarom niet meteen ongeschikt voor GV. Als je alle meningsvragen en -antwoorden laat staan, dan wordt het een nog grotere zooi dan het al was, zeker de afgelopen dagen.
@Marleen: mee eens. Ik meld me mottig ;-) Maar soms vind ik het ook echt moeilijk hoor: is het nou wel of niet een meningvraag...????
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij twijfel doe ik niks ; dan laat ik het aan de mods over. Ik heb mijn handen al vol aan de dingen waar ik NIET aan twijfel ;-)
Soms zie je ook aan de antwoorden dat het uit de hand loopt, en is dat - sorry voor de vraagsteller die vermoedelijk beter bedoelt - een reden om de vraag te verwijderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt. Zo doe ik dat ook.....maar eerst meld ik dan wel die "maffe" antwoorden!!!!!!!!!!!!!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een vraag over 'hoe je iets verwerkt' is absoluut subjectief en laat alleen mogelijkheid aan mensen om hun eigen verhaal en ervaring (=mening) te vertellen. Jouw redenatie klopt niet. En op deze wijze verdwijnen er dus zinvolle vragen die door goedebedoelende moderators afgekeurd worden. Het is gewoon niet te toetsen dus zolang ze niemand schaden: laten staan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Majal: tegen wie heb je het en tegen wie ben je? Natuurlijk zijn meningsvragen subjectief????
Over weke redenatie heb je het?
Het zal je waarschijnlijk zijn opgevallen, dat er door de iPhone app vele vragen gesteld en antwoorden gegeven worden, die nergens op slaan. Dat was wat ik bedoelde met "maffe antwoorden".
De, voor mij, twijfelvragen laat ik staan, daar hebben we moderatoren voor. Die hebben het alleen erg druk de laatste ruime week en hebben hulp gevraagd om vragen en antwoorden, die niet kloppen, te melden. Wij als GV-ers kunnen vragen niet verwijderen.....
Als je problemen hebt met het verwijderen van meningsvragen door de moderatoren, dan moet je bij hun zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet elke zinvolle vraag is een goeievraagvraag, Majal. Je moet ergens een grens trekken en doe wordt hier getokken bij meningen Anders zou je ook elke vraag die 'wat vind je van' of 'wat is een leuke....' moeten laten staan. Strontziek wordt je daar van.
Een meningen vraag is een vraag die nadrukkelijk geen antwoord heeft. Niet zozeer vraag waar veel mensen geen antwoord op hebben. In het laatste geval moeten de mensen die het antwoord niet weten, geen antworod geven. Dit zijn vaak ook antwoorden die verwijdert worden.

Grensgevallen:
Welke mobiel is beter, een iphone 4 of een blackberry X.
Die is in theorie goed te beantwoorden, als je weet welke criteria gesteld zouden moeten worden. Maar omdat er zoveel criteria als mensen zijn, wordt het toch weer een meningen vraag.

Een niet-mening wel kennis vraag, die niet met ja of nee te beantwoorden zijn: Hoeveel water is er nodig om een katoenen tshirt te maken? Moet je bij het isoleren van het dak eerst dampremmende folie aanbrengen en dan isolatie, of omgekeer? Welke bomen zijn er die meer dan 2 meter per jaar groeien?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De snelste manier :
Elke vraag die de combinatie 'vind je' of 'vinden jullie' bevat
Elke vraag die de combinatie 'wie heeft' bevat
En ook de combinatie 'wat is een leuke'

Dat zijn de vragen waarop je in de regel alleen maar totaal onzinnige antwoorden krijgt, die niets toevoegen aan je kennis, geen inzichten of motivaties bevatten (die net weer iets anders zijn dan alleen maar een mening) en die geen enkele waarde voor de langere termijn hebben.

Natuurlijk zijn er meer dan genoeg vragen die niet uitsluitend om een ja of nee vragen, en daar ook niet mee te beantwoorden zijn. Maar wel om beduidend meer dan alleen maar wat iemand ergens van vindt. Bijvoorbeeld ook hoe en waarom, en hoe men tot een inzicht gekomen is of wat de huidige stand van kennis is. En die horen wel dégelijk thuis op GV.