Stel: Je hebt een noodgevalIs goeievraag ook geschikt als noodhulp?

Er is iets (met je/iemand iets) gebeurd, wat dan ook,
een dokter (zo nodig) is reeds gebeld
zou je goeie vraag om raad vragen?

Is goeievraag ook geschikt als noodhulp?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hi hi
' t is net alsof je in een bijenkorf prikt,
terecht hoor : felle , duidelijke reacties
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Classe..
Ik heb begrepen dat, wanneer er anderen iets van kunnen opsteken, dit gerechtvaardigd is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kom terug op mijn eerder gegeven reactie. Heb verzuimd om de toelichting te lezen. Antwoord is nee.
Dank allen die mij hebben 'wakkergeschud'.

Antwoorden (7)

Even voor de duidelijkheid op goeievraag kan je alleen maar om advies vragen. Maar voor medisch advies of advies in geval van echt nood raad ik toch een ander platform aan. Er zullen best experts hier zitten maar om goed advies te kunnen geven moet je toch meer informatie hebben over de specifieke situatie en is het bovendien van belang om met absolute zekerheid op iemand te kunnen bouwen. Als je in echte nood zit is het dus het beste om hulp in te schakelen. Kortom geen goed forum voor noodgevallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Dat vroeg ie niet. De dokter is gebeld en onderweg.
Je verveelt je, want de patiënt zegt niets meer.
Dan maar even naar Goeievraag.
Kan me niets bij voorstellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou zeker niet bij de patient weggaan!
Het was een (verkeerd) voorbeeld
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Antwoordman Het is natuurlijk fantastisch als je goed beslagen ten ijs komt als de hulpverlening is gearriveerd ;o)
Je kunt hier altijd om raad vragen, maar wees supervoorzichtig met medische vragen!
(Dit geldt uiteraard ook voor juridische vragen.)

Evalueer voor jezelf altijd erg goed als je de antwoorden leest en kies zeker geen antwoord "wat je op dat moment het beste uikomt."

(Binnenkort komt er bij de medische vragen ook eens een soort waarschuwing à la Wiki.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, absoluut niet. Voor dat soort vragen bel je óf de dokter nog een keer, óf bij echte noodhulp 112. Je krijgt dan ook advies om voor de patient te zorgen.

Wij zijn geen artsen, we zien de patient niet eens, met dat soort acties kun je meer schade veroorzaken dan voorkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Absoluut niet !! Niet geschikt dus.
Niet alleen omdat er maar nét iemand online moet zijn die voldoende expertise heeft om er op die afstand ook maar iets zinnigs over te zeggen, maar ook omdat je op basis van die informatie niks kan of mag doen.

Medische vragen horen hier sowieso maar mondjesmaat thuis ; hooguit kan je bij een reeds gestelde diagnose tips of ervaringen vragen aan mensen die hetzelfde hebben meegemaakt, maar dat is nauwelijks een noodgeval.

Ook algemene informatie over ziektes kun je vragen over stellen, maar ook daar dien je je te allen tijde te realiseren dat het lekeninformatie is, en mocht er al een dokter in de zaal zijn, dan zou die idealiter zijn patient ook eerst moeten zien.

De rol van GV in noodsituaties is hooguit een aanvullende of entertainende. Kennis opdoen en delen is leuk, maar niet in een zaak van leven of dood. Want dan wordt het een zaak van leven op dood, en dat kan nooit de bedoeling zijn van eender welke website.

Belangrijkere en meer accurate informatie vind je wellicht via onderstaande website - nadat je het nummer hebt gebeld natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1, goed, volledig antwoord.
Nee, pertinent niet! Bij noodhulp denk ik aan mensen die hiervoor gestudeerd hebben. Een huisarts en Eerste Hulp zijn voor noodgevallen.

Er zitten hier vast genoeg ervaringsdeskundigen, maar we zijn geen artsen die door middel van een vraag de situatie kunnen beoordelen. En al zou diegene er wel zijn, dan is het maar de vraag of hij/zij online is en een correct antwoord kan geven. Noodhulp zoek je niet op internet en zeker niet op GV, daarvoor pak je de telefoon en bel je met echte deskundigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stel je voor dat je in paniek op goede vraag gaat vragen hoe je moet reanimeren, en je krijgt het foute antwoord...
Niet doen dus!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, niet doen. Je hebt in nood een beperkte tijd en je moet geluk hebben als dan de juiste mensen online zijn (mensen die iets van de toestand afweten). De mensen die online zijn weten misschien heel weinig er vanaf en gaan bedenken wat je kunt doen en gaan dingen antwoorden die misschien helemaal niet waar zijn! Dus bij noodhulp niet doen! Vraag nabije mensen waarvan je weet dat ze de kennis hebben.