Is de puntenwaardering op goeievraag objectief?

Mij valt op dat er soms een tijd heel veel waardering voor vragen en antwoorden zijn en dan weer een tijd nauwelijks. Ook dat soms in een hele reeks antwoorden één antwoord, dat echt niet uitblinkt,wel punten heeft en andere, soms betere antwoorden geen punten hebben. Ook worden snel gegeven antwoorden vaak wel gewaardeerd, maar antwoorden die later geplaatst zijn nauwelijks waardering krijgen.

Nu leveren uiteraard de tot 'beste gekozen antwoorden' de meeste punten op, maar de rest van de antwoorden weegt wel mee in de algehele waardering.

Nu gaat het uiteraard niet om de punten, maar iedereen werpt er van tijd tot tijd weleens een blik op en soms vraag je je dan wel eens iets af.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het valt mij soms op dat bepaalde mensen op GV alleen maar positieve waarderingen krijgen. Ook al is het de grootste onzin wat ze er neer zetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is dat belangrijk dan?

Het beste antwoord

Naar mijn idee niet. Ik ben hier nog niet zo lang maar ik merk wel dat sommige antwoorden waar ik veel aandacht aan besteed, goede bronnen voor gebruik en zorgvuldig formuleer. Dat ik daar dan af en toe maar 1 plusje of niet eens een plusje voor krijg. Maar sommige antwoorden die makkelijk zijn en waar ik snel antwoord op weet te vinden krijg ik heel veel plusjes voor. Het is natuurlijk niet altijd zo maar ik merk wel dat het punten systeem af en toe wat scheef is. Meestal worden de goede antwoorden beter beloond als de slechte. Maar de mate van belonen varieert hevig per vraag. Wat ik ook merk is dat er vaak punten worden gegeven als je het met iemand eens bent op meningsvragen en niet over het argument. Ik zie soms zeer goed geformuleerde/beagumenteerde antwoorden waar mensen het schijnbaar niet mee eens zijn die minnetjes krijgen. Dan denk ik: "Je hoeft het er niet mee eens te zijn. Maar het argument is toch goed?"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nee, de puntenwaardering is al per definitie subjectief. De antwoorden worden immers niet langs een objectieve meetlat gelegd waarna er een puntenaantal uit komt.

Het enige dat de puntenwaardering objectief weergeeft, is hoeveel mensen op een duimpje hebben geklikt. Meer pretendeert het volgens mij ook niet weer te geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het pretendeert wel degelijk meer weer te geven:
Hoeveel (goedgekeurde)vragen je hebt gesteld en hoeveel je er hebt beantwoord. Dit is in ieder geval objectief.
Nee. De punten zijn subjectief.

Alleen al vanwege het feit dat er populaire en minder populaire mensen op fora zijn. De mensen die populair zijn zullen snelller plusjes krijgen dan minder populaire.

Hetzelfe met standpunten. Ik merk dat er mensen zijn die minnetjes geven omdat ze het niet eens zijn met een reactie. Niet omdat de reactie onjuis zou zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zou natuurlijk geweldig zijn als het ook maar enigszins objectief was, maar helaas ; het hele puntensysteem is al nauwelijks objectief te noemen, en de waardering natuurlijk nog het meeste. Het enige objectieve criterium dat aan je profiel hangt is het aantal vragen dat je gesteld respectievelijk beantwoord hebt, hoewel zelfs daar nog wel wat op af te dingen valt omdat er nog wel eens vragen en antwoorden verwijderd worden, soms met en soms zonder aftrek van punten.

Daarnaast moet die waardering die wordt uitgedrukt in duimpjes, goede bijdragen en beste antwoorden en indirect de 'slechte bijdrage'-duimpjes natuurlijk geuit worden door gewone gebruikers en moderator-gebruikers die natuurlijk allemaal om hun eigen redenen duimen en klikken.

Daarom is het ook wel aardig dat we een tijdje geleden een gemiddeld waarderingscijfer erbij hebben gekregen dat een globale indicatie kan geven voor de waarde van de antwoorden, waarbij ook minduimpjes worden meegerekend. Daardoor is het niet meer alleen 'meeste antwoorden tellen' , maar vallen ook de minder gewaardeerde antwoorden door de mand. Nadeel van het systeem is dan weer dat iemand met slechts een handjevol antwoorden een heel hoge waardering kan hebben en die jarenlang kan blijven volhouden zonder ooit nog op GV zijn mond open te doen. Periodieke opschoning van de gebruikersgegevens lijkt me voor de toekomst dan ook zeer aan te bevelen. Jaarlijks iedereen die minimaal een half jaar niet meer actief/ingelogd is verwijderen uit de lijst ofzo. Ik heb bijvoorbeeld geen idee wie Trz en Raystef en Nightmar zijn / waren, de top-drie gewaardeerde gebruikers met rond de 100 antwoorden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ken ze nog wel. Van Trz zie ik af en toe nog wel eens een antwoord passeren. Maar er is veel veranderd sinds het begin, zowel in het voor- als in het nadeel van de site.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik was er in het begin natuurlijk nog niet bij, maar ook in de paar weken dat ik er ben zijn er dingen veranderd, maar tot nu toe steeds redelijk ten goede.
De punten waardering met duimpjes zou verbeterd kunnen worden . wanneer iemand alleen met een duimpje zich wil doen gelden , zou het best eens kunnen zijn dat dit met alleen een afkeer van het thema of in de relatie aard met een emotionele daad tot klaarheid uitgedrukt worden , maar het versterkt de argumentatie van de vraag op zich niet . Daarom denk ik zou er op woordloze duimengevers een tegenduim gegeven moeten kunnen worden en zou dit vanuit de vragensteller alleen zo mogen aangegeven . Zo voorkom je groter ergenis met de-dag-emotie- en spiraal van zakkende sfeer

Toegevoegd na 39 minuten:
Hoe het dus ook zij , een negative duim zou dus best afgestraft kunnen worden , en werkt nog beter als die tandloze negatieve duim in één van wit ,alle tussenkleuren naar zwart gekleurde kleuren scala een kleurvlag krijgt . Dit word dan samengevoegt in een totale duimen kleurenwaardering op die vraag . Dangeeft een sociale indruk op de antwoorder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij sommige antwoorden ontstaat soms irritatie, waardoor de voor en tegenstanders wat meer op scherp staan.
Zogauw er op de duimpjes gedrukt gaat worden, komen er ook compensatie duimpjes, zowel de plus als de min.
Soms loopt dit totaal uit de hand en komen er veel meer duimpjes dan je van het antwoord zou kunnen verwachten.
Stel je voor dat iemand hier zegt weg met al de moderators, wij willen hier zeggen wat we willen!
Dan kan je een regen van plus en min duimpjes verwachten al voor de vraag verwijderd is.
Het zegt dus wat van de lading van de vraag.

Ook de eerste5 a 6 antwoorden krijgen in verhouding veel meer punten dan latere antwoorden die soms zelfs beter zijn.
Een vraag is soms heel snel verlopen, zeker als er veel vragen in een uur zijn.
Ook van belang is de manier van antwoorden, krijgt het een persoonlijke emotionele tint, dan komen er meer puntjes.
Als je een beetje handig hierin bent, verdien je snel wat extra puntjes.
Geef je een prima antwoord maar heb je kapsoners, dan vallen er niet veel puntjes te smokkelen.
Het is dus vooral ook de manier van antwoorden.
Een heel eerlijk en persoonlijk antwoord scoort soms heel goed maar ook vaak heel slecht.