Wie kan dit raadel oplossen ?

Je loopt naar het bos en komt bij een splitsing je kunt naar links of rechts
Op de splitsing staat een huis in dat huis wonen 2 broers
eentje liegt altijd en de ander spreekt altijd de waarheid wat moet je vragen om erachter te komen welke kant je op moet

(mensen die de oplossing al kennen graag niet voorzeggen)

Toegevoegd na 17 minuten:
Het antwoord welke kant moet ik op is fout want dan krijg je van de een links en van de ander rechts te horen dus dan weet je nog niets

Het antwoord vraag iets wat de broers onmogelijk kunnen weten is origineel bedacht maar zo weet je nog niet welke kant je op moet tenzij het raadsel zo zou zijn dat je de vraag alleen aan de broer die de waarheid spreekt zou stellen maar zo is het raadsel helaas niet maar niet getreurd er is absoluut een oplossing voor dit raadsel

Toegevoegd na 27 minuten:
Het antwoord is geraden door :
simplynotedible
Pijnboompitje
Marleen

De oplossing is door als volgt:
(voor het gemak noem ik de broer die liegt even Rob en de waarheid sprekende broer even Jos)

Je gaat eerst naar Rob en zegt Wat zou je broer zeggen als ik hem de weg vroeg.
Dan zegt Rob Links (in dit geval dus het foute antwoord)
Je gaat dan naar Jos en steld hem de zelfde vraag hij zegt dan ook links want Links is de verkeerde richting
De goeie richting is dus Rechts

Rob zegt dus zowiezo Links want hij liegt en Jos zegt ook links omdat Rob links zou zeggen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8.3K

Het beste antwoord

Ik zou aan broer A vragen: wat zou jou broer zeggen?
En als het antwoord is: links, dan ga ik naar rechts.

Stel rechts is goed.
Als A liegt, dan zegt B dus de waarheid. A zegt dus: links (B zou rechts zeggen).
Als A de waarheid zegt, dan weet hij dat B liegt. B zou dus links zeggen, dus A zegt: links.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is toch precies hetzelfde als wat ik zei? :P

Andere antwoorden (4)

Je vraagt aan één broer een vraag die hij onmogelijk kan weten : "Wat is de meisjesnaam van mijn moeder ". Als de broer antwoordt dan is dat de broer die altijd liegt , dus dan vraag je de andere broer de weg ! Als de liegende broer zegt , ik weet het niet , dan spreekt hij de waarheid wat hij nooit doet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je vraagt aan de een wat de ANDER zou antwoorden op de vraag.
Dus je vraagt broer A : wat zou je broer zeggen als ik vroeg of ik linksaf moet ?
Als A altijd liegt en B altijd de waarheid spreekt, en A zegt : B zou JA zeggen ; dan zou B NEE zeggen (want A liegt) en moet je dus rechtsaf.
Als A altijd de waarheid spreekt en B liegt, en A zegt : B zou JA zeggen, dan spreekt A de waarheid dat B zou liegen en is het antwoord dus wederom NEE en moet je rechtsaf.

Wanneer je dus de een vraagt wat de ander zou zeggen, krijg je ALTIJD het verkeerde antwoord, en weet je wat het goede moet zijn. Volgens mij....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je vraagt naar welk antwoord de ander zou geven.

De leugenaar zal zeggen dat zijn broer je naar B zou sturen terwijl je naar A moet, omdat dit een leugen is. De broer zou je namelijk naar A sturen.

De eerlijke broer zal zeggen dat zijn broer je naar B zou sturen terwijl je naar A moet, omdat dit de waarheid is. De broer zou je namelijk naar B sturen.

Als je gehoord hebt wat het antwoord is, doe je het tegengestelde.

Maar, natuurlijk, je kunt het ook oplossen als in de bron hieronder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha grappige comic!
Je hoeft aan één van de broers alleen maar te vragen:
"Is dat je broer?"
Aan de hand van het antwoord, weet je meteen aan wie je de weg moet vragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je vraagt: "is dat je broer?" en het antwoord is "ja", dan spreekt hij de waarheid. Is het antwoord "nee", dan liegt hij. Dus weet je toch wie er de waarheid spreekt?
Ik begrijp dat minnetje niet, hoor. Misschien heb jij een andere oplossing, maar deze is ook goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het idee is goed, maar de grap is dat je maar één vraag mag stellen, dus als je hierdoor weet aan wie, weet je nog niets. Kans verkeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Dit is de meest simpele oplossing!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En dan komen ze op het eind met de melding dat je maar één vraag mag stellen. Ja, zo kan ik ook nog wel wat raadsels om de mensen bezig te houden... :(