Raadsel; je hebt 10 zakken met knikkers...

Een zak weegt een ongeveer een kilo en bevat knikkers van 10 gram. Eén zak bevat knikkers van 9,5 gram. Je mag de knikkers in de zakken niet tellen en hebt maar één weegpoging om te zeggen in welke zak de knikkers van 9,5 gram zitten. Je kunt aan een knikker niet zien of voelen dat deze lichter is.

Hoe bepaal je in welke zak de lichtere knikkers zitten?

Toegevoegd na 9 minuten:
9 zakken bevatten knikkers van 10 gram, in 1 zak zitten knikkers van 9,5 gram.

Toegevoegd na 12 minuten:
Je mag niet tellen hoeveel knikkers er in de zak zitten.

14 jaar geleden
4.5K
paulus811
14 jaar geleden
9 zakken bevatten knikkers van 10 gram, in 1 zak zitten knikkers van 9,5 gram.

Het beste antwoord

Je neemt één knikker uit de ene en twee uit de andere.
Dan meet je of 29 of 29,5 gram. Dan weet je waar de lichtste knikker(s) vandaan kwamen.

Toegevoegd na 11 minuten:
Ooooooooo, 9 + 1 zak dus. Dat maakt het anders.
1 knikker uit zak 1, 2 knikkers uit zak 2 etc....
Als alle knikkers 10 gram wogen zou je 55 gram wegen.
Het verschil met 55 gram gedeeld door 2 (half gram lichter) geeft het nummer van de zak aan.

Toegevoegd na 18 minuten:
eeeh, dus niet gedeeld door twee, gewoon het aantal missende halve grammen.
Als de vraag steeds aangepast wordt, dan mag ik mijn antwoord steeds aanpassen :P
AWM
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
het zijn 10 zakken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Paulus, dat stond er net nog niet ;o)
AWM
14 jaar geleden
Dat zijn voortschrijdende raadsels, een nieuwe rage op GV :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
eens, +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou uit de eerste zak 1 knikker halen, uit de tweede zak 2, uit de derde zak 3 en zo voort tot uit de 10e zak 1o knikkers. Je doet nu alle knikkers bij elkaar en weegt het gewicht. Je kunt dan vrij simpel uitrekenen welke zak knikkers van 9,5 gram zitten aan het veelvoud van 9,5. Stel dat in zak 1 knikker van 9,5 gram zitten dan is het gewicht 9,5 gram + 2x10 + 3x10 +4x10 etc… We kwamen op hetzelfde uit.
paulus811
14 jaar geleden
Allemaal helemaal goed. Maar dat er 10 zakken waren, stond er wel, namelijk al in de vraag zelf.
paulus811
14 jaar geleden
een beter antwoord komt er niet.

Andere antwoorden (2)

Als je de knikkers niet kan tellen en iedere zak ongeveer 1 kilo weegt heeft wegen dus geen zin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nummer de zakken én de knikkers die je uit de betreffende zak haalt.
Pak 10 knikkers uit zak 1; 9 stuks uit zak twee enzovoort tot 1 uit de tiende zak.
Weeg de hele boel. Het aantal keer dat het totale gewicht 0,5 gram afwijkt van 550 gram komt overeen met de zak met de 9,5 grams knikkers.