Hoe zal de hoofdpiraat uit de volgende situatie 100 goudstukken verdelen, opdat minstens de helft van de piraten het met deze verdeling eens is?

Een piratenschip vind een buit van 100 goudstukken. De zes piraten op dat schip moeten die goudstukken verdelen.

Er zit echter een hiërarchie tussen de piraten. Deze verloopt van piraat A t/m piraat F, waarbij piraat A de hoofdpiraat is.

De hoofdpiraat (piraat A) moet de buit zo verdelen, dat minstens de helft van de piraten (inclusief hemzelf) het er mee eens zal zijn.

Lukt hem dat niet, dan zal piraat A onthoofd worden.
Piraat B zal dan de hoofdpiraat worden van de overgebleven piraten en vervolgens is het aan hem om de goudstukken te verdelen. Als piraat B er niet uitkomt, volgt weer een onthoofding en is piraat C aan de beurt. Et cetera...

Hoe zal piraat A de buit van 100 goudstukken verdelen, opdat minstens de helft van de piraten (inclusief de hoofdpiraat zelf) het met deze verdeling eens zal zijn? Hierbij wil de hoofdpiraat vanzelfsprekend zoveel mogelijk goudstukken voor zichzelf houden.

Hierbij moet overigens gezegd worden dat alle piraten wiskundig onderlegd zijn (net als gezegd kan worden van degene die hier het goeie antwoord op kan geven).

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Ik heb de oplossing gevonden op het internet, en die is
zoooooooooo ingewikkeld, (een vol A4tje) dat ik er niet eens aan begin om 'm te lezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik vind de vraagstelling al zoooo lang en ingewikkeld dat ik die niet eens goed kan doorlezen :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is niet ingewikkeld hoor. Begin met wat de verdeling zou zijn bij 1 piraat, dan bij 2 piraten, vervolgens bij 3, dan bij 4, 5 en uiteindelijk bij 6 piraten... Als je het antwoord weet is het ontzettend makkelijk. Alleen om erachter te komen is iets lastiger, maar verre van onmogelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet het antwoord niet, maar volgens mij vallen er doden :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stel dat er al 4 piraten onthoofd zijn. Dan zijn er nog twee piraten over (hoofdpiraat E en piraat F).
Hoofdpiraat E houdt alle goudstukken voor zichzelf, omdat de helft van de piraten (hijzelf) er mee eens zal zijn. Ga je nou 1 stap terug, dan zijn er nog drie piraten (hoofdpiraat D, piraat E en piraat F). Hoe moet de hoofdpiraat dan de buit verdelen, zodat met hem nog een andere piraat met de verdeling eens zal zijn?
Piraat F zal dan al met 1 goudstuk genoegen nemen, omdat hij niets zal krijgen als piraat E hoofdpiraat is.
Piraat D zal dus 1 goudstuk aan piraat F geven en er 99 zelf houden. Aan jullie om dan nog 3 stappen terug te gaan, naar de situatie waarbij er 6 piraten zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mij te ingewikkeld,ben gek op raadsels maar deze hoef ik bij ons tussen de middag echt niet te vertellen,mag het de volgende keer iets eenvoudiger ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet terug beredeneren. Twee piraten: Piraat E: 100
Piraat F: 0 Drie piraten: Piraat D: 99
Piraat E: 0
Piraat F: 1 Piraat F zal genoegen nemen met 1 goudstuk, omdat hij in de situatie met twee piraten niets zal ontvangen. Vier piraten: Piraat C: 99
Piraat D: 0
Piraat E: 1
Piraat F: 0 Piraat E zal genoegen nemen met 1 goudstuk, omdat hij in de situatie met drie piraten niets zal ontvangen. Vijf piraten: Piraat B: 98
Piraat C: 0
Piraat D: 1
Piraat E: 0
Piraat F: 1 Piraat D en F zullen genoegen nemen met 1 goudstuk, omdat ze in de situatie met vier piraten niets zullen ontvangen. Zes piraten: Piraat A: 98
Piraat B: 0
Piraat C: 1
Piraat D: 0
Piraat E: 1
Piraat F: 0 Piraat C en E zullen genoegen nemen met 1 goudstuk, omdat ze in de situatie met vijf piraten niets zullen ontvangen. Hoofdpiraat A hoeft dus slecht twee goudstukken uit te delen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik hoop het zo duidelijk te hebben uitgelegd. Het is zeker geen A4-tje vol en naar mijn idee ook niet heel ingewikkeld. Het is zeker ingewikkeld als je het antwoord niet weet, maar met het antwoord erbij zal het wel te volgen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuk intelligent probleem! Het terugredeneren is eigenlijk de belangrijkste clue en je ziet vaak dat dit de moeilijkste raadsels zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij krijg je met deze verdeling alsnog muiterij en wordt alsnog om de resterende 98 goustukken gevochten. als er namelijk al hiërarchie bestaat, zal piraat D met 0 munten de munt van de onderliggende piraat E afpakken. Piraat B pakt de munt van piraat C af. Piraat C laat dat niet op zich zitten en pakt de munt van piraat D af. Dan ziet het er ongeveer zo uit:
Piraat A: 98
Piraat B: 1
Piraat C: 1
Piraat D: 0
Piraat E: 0
Piraat F: 0 Inmiddels zijn piraat D, E en F ontevreden, en B en C waren het ook al... = meer dan de helft, dus wordt piraat A onthoofd genoeg en begint het gegraai opnieuw. ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En uiteindelijk heeft piraat F alle goudstukken?:p
Ach, ik heb het raadsel ook niet zelf bedacht...

Het beste antwoord

Lang over na moeten denken en zitten puzzelen, maar volgens mij is het:

Piraat A: 98
Piraat B: 0
Piraat C: 1
Piraat D: 0
Piraat E: 1
Piraat F: 0