Waarom wordt de mens hier op GV soms zo negatief neergezet?

De laatste tijd zijn er veel vragen in de trant van deze vraag, "waarom is de mens (...)?", waarbij op ... een negatieve eigenschap/gewoonte is .
De mens is toch een prachtig wezen, waarom al die negativeit. Sowieso vraag ik me af of sommige mensen ook wel eens kritisch op zichzelf zijn, geen enkel mens is uit zichzelf onnaardig, dat heeft altijd een geschiedenis. Misschien is het een idee om zelf ook eens wat vriendelijker te zijn, je zal zien dat de ander dan ook positief reageert.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (6)

Misschien hoeven we voor de positieve dingen geen verklaring maar willen we de negatieve in één of ander perspectief zetten zodat het minder negatief lijkt ? Waarom mensen goede of leuke dingen doen, snappen we blijkbaar meestal wel (gelukkig maar, omdat de meeste mensen inderdaad, wederom gelukkig, in de grond goed zijn en geneigd zijn goede dingen te doen), maar kunnen we wat minder goed uit de voeten met waarom mensen slechte / rare / verkeerde dingen doen. Vooral het waarom van onze eigen slechte eigenschappen houdt ons blijkbaar erg bezig.

Overigens interpreteer ik die vragen zelf helemaal niet als negatief, en is het me ook niet in die zin opgevallen. Dat is zelfs misschien wel een vraag die ik zelf nog wel eens beantwoord zou willen zien, omdat ik die eigenschap zelf niet meteen herken ; Waarom trekken sommige mensen altijd alles meteen in het negatieve ? Of : waarom betrekken sommige mensen algemene constateringen meteen op zichzelf, terwijl een ander het verband met die persoon helemaal niet ziet, kent of gebruikt ?

Juist OMDAT mensen niet alleen liever zijn voor zichzelf dan anderen, maar vaak ook juist kritischer dan anderen, komen blijkbaar dergelijke vragen boven borrelen. Omdat we ze niet alleen over anderen maar vaak ook juist over zichzelf willen weten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mensen zijn ook prachtige wezens!! alleen gedragen ze zich niet prachtig, en dat is wat ons opvalt. het zou alleen fijn zijn om ook eens wat vaker in de spiegel te kijken om te zien hoe prachtig je zelf wel niet bent!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Correctie: er zijn mensen die prachtige wezens zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ALLE mensen zijn prachtige wezens. er is geeneen mens die niet als prachtig wezen geboren word!
Ik merk dat ook.
Kan het zijn omdat iemand graag iets te vragen wil hebben en zo snel geen goede vraag heeft, dus iets gaat verzinnen dat dan al gauw over iets negatiefs gaat?

Ik merk ook dat juist de mensen die prachtige mooie vragen in positieve zin over de mens kunnen stellen, al weken niks van zich hebben laten horen.

Addy, waar ben je?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit ligt heel subtiel - ik weet niet,of het me lukt onder woorden te brengen hoe ik dit voel.....ik ga het proberen :
Er zijn hier op GV, een méér-dan-doorsnee aantal mensen, die heel bewust in het leven staan. Die leven volgens het diepe besef, dat het belangrijk is zo goed mogelijk te "zijn", en dat het volledig onbelangrijk is zo veel mogelijk te "hebben". Die zichzelf op een spoor gezet hebben, dat ertoe leidt, hetgeen er in ze is aan potentieel, ook zo zuiver mogelijk waar te maken, zo eerlijk mogelijk hun innerlijk te kennen. Die hun gevoelens aan dat innerlijk toetsen, en nooit anderen verantwoordelijk maken voor bepaalde gevoelens die ze bij zichzelf ontdekken. Die weten, dat de enige die ervoor kan zorgen dat je een zo gelukkig mogelijk mens bent, jijzelf bent, en dat je zonder de hulp van maskers, maniertjes en holle frases op een heel sterke manier kwetsbaar kunt zijn, al weer door te proberen een zo volledig mogelijk mens te zijn.

Dit is geen gemakkelijke weg om te kiezen, en veel mensen doen dit dan ook niet. Zonder daarover te oordelen, vragen deze mensen zich toch af, hoe zo veel mensen hun leven zo tussen hun vingers door kunnen laten glijden, en daar hun geluk in kunnen vinden.
Dat lijkt misschien negatief, maar we zijn allemaal onderweg, en soms wil je even voeling hebben met anderen, die op hun manier invulling in hun leven geven.

Als jij een boomstam hebt uitgehold, en een peddel gemaakt, en je peddelt het meer op, zie je daar speedboten met waterskiers erachter, en dobberend in hun kielzog kijk je ze na.
En ziet, hoe de zon vonkjes maakt in de golfjes.
Die de waterskiers en de speedbootkapiteinen niet zien - ze gaan te hard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 , het is je toch gelukt onder woorden te brengen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat fijn, dat je dat zegt - ik had er een beetje twijfels over, of ik, hoe ik dit zie en voel, zó op kon schrijven, dat het te begrijpen was - dankjewel, kirstenwind !!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wow, mooie reactie !
Het positieve zien we vaak als normaal. Het negatieve valt ons meteen op. Het gevolg is dat we ons vaak focussen op het negatieve in het leven in plaats van het positieve. Zo is het met alles dus ook met de mensheid in het algemeen. Het is misschien prettiger om altijd op het positieve te focussen maar dan mis je kans op verbetering. Als je kritiek geeft op mensen dan kunnen ze dit aanpakken om zichzelf te verbeteren. Maar ik heb inderdaad ook het idee dat het positieve vaak ook uit het oog wordt verloren. Alleen maar negatieviteit is natuurlijk niet goed omdat dit het zelfvertrouwen. Dus samenvattend: We focussen op negatieviteit omdat dit ons opvalt. Beetje negativiteit is goed want daar komt verbetering van. Maar er is af en toe wel erg veel negativiteit hier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat komt omdat hier Goeie Vragen gesteld worden...

Het is juist goed om kritisch te zijn. Vaak wordt kritiek met negativiteit verward.
Bij de vraag waarom zijn veel mensen egoistisch, werd er vanuit een bepaalde hoek bij hoog en laag ontkent dat dat onzin was. 'Waar is je bron, hoe kom je erbij'. Dit soort naïviteit vind ik een negatieve stemming zetten. Feit is ieder mens egoistisch is. We hebben immers allen een ego wat voor onzelf opkomt.
Zonder Egoïsme zou ieder mens binnen de kortste keren verkracht en/of vermoord zijn (vanuit het id, eros en thanatos). Wij willen om onszelf te beschermen geen dader zijn, ook een vorm van egotisme.
Hier nu genoeg over, ik had dit beter daar kunnen antwoorden.

De mens is van nature slecht. Ontken het en je bent een leugenaar en dus slecht. Maar ook ieder mens is goed. Ergens en de een wat meer dan de ander.
Natuurlijk is ieder mens aardig, maar wat voor bedoelingen schuilen daar achter? Het is echt niet altijd zo vredelievend bedoeld als dat het eruit ziet.

Als je 'de mens' altijd als 'je vriend' ziet. Zal je nog vaak bedrogen uitkomen. Pas daar voor op!