Mag je op goeievraag.nl een google foto plaatsen met daarop een persoon en dan vragen wie het is?

zónder toestemming

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een bekend persoon?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee,
maar dat doet er toch niet toe?
itsme
12 jaar geleden
Als het gaat om een raadsel, dan mag het niet.

Het beste antwoord

Nee, dat mag niet, want als je de foto van Google hebt gehaald weet je in principe wie het is. Dan is het in feite een soort quizvraagje en dat is niet toegestaan. Je vraag past dan niet binnen de huidige richtlijnen en wordt verwijderd.

Hetzelfde geldt overigens voor vakantiefoto's van het type "Waar is dit?".

In oude vragen kom je dit nog wel eens tegen, maar tegenwoordig mag het niet meer.

Toegevoegd na 3 minuten:
Uit de Richtlijnen:

[+] Je inventariseert de meningen van andere gebruikers

Naar een mening vragen: dit levert een veelvoud van subjectieve antwoorden op, die een juiste beantwoording in de weg staan. Daarnaast mogen vragen geen (foto)raadsels of puzzels zijn of een quiz of enquete bevatten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

ja, dat mag. als de foto op de openbare weg is geschoten, dan heb je niet te maken met het portretrecht.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
zou wel mogen want iemand heeft die foto ooit op internet gezet en als er niks staat dat het niet mag dan kan je het doen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoezo heeft iemand die foto ooit op het internet gezet?
Het kan toch een zelf gemaakte foto zijn?
En zefs dan van het internet: Op bijna alle foto's op internet berust gewoon copyright.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@momopoyolo: Omdat de vraagsteller zegt dat ze een foto van Google wil halen, vandaar dat hij al op internet staat ;-)
Als er verder geen 'officiële versie' van de foto is (dus waar de foto daadwerkelijk vandaan komt, van welke site), dan zou ik het gewoon doen. Echter, als je de site vindt waar de foto op staat, en er staat copyright op, dan mag het absoluut niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hangt van de foto af en of er copyright op staat.
Een link naar de foto omzeilt elk rechten probleem.
In de "bron" te plaatsen, die link, en dan vragen wie weet wie dat is.

Mocht er met die foto toch een rechten probleem zijn omdat google hem daar niet had mogen hebben dan is dat het probleem van de site waar de foto werkelijk staat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het mag. Mits:

- Degene die op de foto staat bezwaar maakt tegen publicatie
- Als het in strijd is met de regels uit van het Europees Hof voor de rechten van de mens.

Deze luidt " Niemand mag worden onderworpen aan willekeurige of onwettige inmenging in zijn privéleven, zijn gezinsleven, zijn huis en zijn briefwisseling, noch aan onwettige aantasting van zijn eer en goede naam. "

Dan mag het dus niet.

Maar heb je dit plaatje bv van internet afgehaald, dan is het geen probleem. Heb je hem bv van de camera afgehaald, tja, dan kan je hem plaatsen maar als diegene of diens vertegenwoordiger daar bezwaar tegen maakt heb je hem te verwijderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
amc
12 jaar geleden
Het mag. Tenzij....
Het woordje mits is in dit geval fout. Mits betekent; op voorwaarde dat
tenzij betekent; behalve als.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@amc Ok, duidelijk. Dank je wel. +
Nee, als het "zomaar" een persoon is, dan zijn er maar zó weinig mensen die het antwoord kúnnen weten. Daarom staat in de richtlijnen:
Vragen moeten beantwoordbaar zijn.
En bovendien: teksten waarin de privacy van anderen wordt aangetast zijn niet toegestaan.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
daar heb je gelijk in,