Is er fraude mogelijk op GV.nl?

Als je bijvoorbeeld met iemand afspreekt, om steeds jouw antwoord als 'beste vraag' te markeren en zodoende veel punten te bemachtigen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (5)

Ja hoor, dat zou kunnen, maar je hebt verder niets aan die punten dus waarom zou je de moeite doen
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plus voor je antwoord, vooral voor het laatste deel van je zin!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Anneliez, of het verwerven van veel punten een doelstelling is, is een persoonlijke zaak.
Met hacken van compueters en met te hard rijden schiet je ook niet veel op, maar toch gebeurt het.
anneliez
12 jaar geleden
Dat klopt, en het is ook wel grappig om te zien waar je wel of geen punten voor krijgt, denk je een goed antwoord te geven krijg je minnen, bij een minder doordacht antwoord rollen de plussen eruit
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarom zou de kwalificatie "beste antwoord" wel wat gerelativeerd mogen worden, opdat men er niet te veel waarde aan toekent.
Vaak wordt het prettigste antwoord gehonoreerd, niet het meest juiste. Maar dat komt meer voor bij een lekenjury zonder deskundige begeleiding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
?? lekenjury ?? Ik dat dat degene die de vraag stelt juist degene is die weet wat het beste antwoord is voor hem.. Het meest correcte meest omvattende antwoord kan juist veel extra info toevoegen waar hij niet op zit te wachten en veel onduidelijkheden veroorzaken, stick to the point. (less is more) Een echt goed antwoord beschrijft het in de taal die begrijpelijk is voor de vraagsteller en geeft enkel en alleen antwoord op de vraag. Overige info staat in de bron.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Piqu, je zou gelijk hebben als de vraagsteller MIJN beste antwoord zou aanwijzen, maar het aangewezen antwoord wordt door GV gepresenteerd als HET beste antwoord, dus objectief en voor iedereen geldend. Dat kan een heel groot verschil betekenen, want ik blijf er bij dat voor een objectieve en algemeen geldende beste keuze een lekenjury geen garantie biedt.
Nee, zoiets valt ontzettend op en moderators zullen dan actie ondernemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja,als je op GV zit met het doel veel punten te verzamelen, kun je inderdaad afspreken met familie en vrienden jou continue te plussen en als beste antwoord te markeren. Als het je alleen maar om de punten te doen is, kun je beter een flipperkast kopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vergeef het je :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha een flipperkast kopen...
Maar je hebt wel gelijk!
+
burgos
12 jaar geleden
O.k ook een van mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+je , zo grappig! (én waar!)
Ja, fraude is technisch gesproken mogelijk. Als je meerdere accounts hebt kan je jezelf bevoordelen.

Maar....

Er is een systeem dat bijhoudt in hoeverre je bepaalde andere gebruikers onevenredig bevoordeelt of benadeelt.

En er zijn moderatoren, zoals ik, die er op letten dat ook de gebruikers die nog net door het systeem heen glippen toch worden aangepakt. Een blokkade is dan niet zelden het geval, want:
a) je mag maar 1 account hebben
b) er mag door verschillende accounts die werken vanaf hetzelfde IP adres geen antwoord gegeven worden op elkaars vragen, noch mag er een positieve beoordeling worden gegeven in de vorm van een plusduimpje of goeievraag plusje.
itsme
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hebben sommige beantwoorders door het kunnen uitlichten van hun antwoord, de mogelijkheid zich bij de toekenning van het beste antwoord te laten bevoordelen bij toekenning van het beste antwoord? Beter lijkt het om dergelijke antwoorden buiten mededinging te plaatsen.
itsme
12 jaar geleden
Moderatoren, en ook de andere kennispartners, zitten niet vanwege de punten op GV. Dat er plusduimpjes worden uitgedeeld is dus een irrelevant bijverschijnsel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou ik in uw situatie ook zeggen.
"Dat er plusduimpjes worden uitgedeeld is dus een irrelevant bijverschijnsel."
Dat is een mening en geen onderbouwd feit.
Maar waarom geven de zogenaamde kennispartners zich dan door het uitlichten een onderscheiding, een aureool? Beter lijkt het om dergelijke antwoorden buiten mededinging te plaatsen of uitgelichte antwoorden buiten het vraag- en antwoordspel te houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens de website van GV geeft een kennispartner aanvullende antwoorden op de antwoorden die worden gegeven door de Goeie Vraag gebruikers. Dit doen ze in hun eigen specialisme en gebaseerd op hun professionele ervaring en kennis. Het antwoord van itsme is geen aanvulling op gegeven antwoorden maar staat er als een zelfstandig antwoord, zelfs voordat er überhaupt antwoorden zijn gegeven. Verder heb ik niet kunnen vinden dat zijn antwoord afkomstig is van een professionele organisatie, zoals op de website GV over kennispartners wordt gezegd. Er klopt m.i. iets niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kennispartners zijn gebruikers die actief zijn op Goeie Vraag namens een organisatie. Zij delen hun professionele kennis op Goeie Vraag. Moderatoren zijn contractueel verbonden aan de organisatie van Goede Vraag (Sanoma) en zijn vanwege hun specialisme en professionele ervaring meer dan andere GV-ers in staat om antwoorden te geven in de categorie Goeie Vraag.nl Inhoudelijk klopt dit antwoord op de vraag. Fraude is mogelijk en wordt door het moderatieteam en beheer bestreden. Sanoma heeft de moderatoren tecnische middelen ter beschikking gegeven en de opdracht om deze taak ook uit te voeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@itsme: Meerdere accounts mag/kan toch niet??
Ik heb eens gelezen op Goeie Vraag dat 2 accounts maken met hetzelfde IP adres niet kon?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Siska Als je gezinsleden of huisgenoten een eigen account hebben op Goede Vraag gebruiken zij hetzelfde IP adres. Je mag niet zelf meedere accounts hebben. Bij huisgenoten geldt een regel dat je elkaar dan niet mag bevoordelen met plusjes. Ook hier wordt op gelet.
itsme
12 jaar geleden
Wat niet mag wordt af en toe toch gedaan. Technisch is het mogelijk om vanaf 1 IP adres met meerdere accounts te werken, zodat bijvoorbeeld in een gezin meerdere gezinsleden toch kunnen deelnemen met elk hun eigen account.
Maar in die situatie mag je niet elkaars vragen beantwoorden of elkaar punten toekennen voor goeievraag, plusduimpje of beste antwoord. Dat staat in de algemene richtlijnen bijna onderaan:
"•Gebruikers die vanaf dezelfde internetaansluiting werken mogen elkaars vragen niet beantwoorden en elkaar geen punten geven. Misbruik kan leiden tot opheffing van het account."
itsme
12 jaar geleden
oeps... ook mods werken wel eens parallel aan hetzelfde :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We aim to please ;o)
Volgens mij heb je een probleem als je enkel en alleen bij Goeie Vraag komt om punten te behalen. En natuurlijk is "fraude" mogelijk. Al zou ik het eerder kinderachtig noemen. Gewoon afspraken maken met je vrienden en/of kennissen om dit te doen is toch makkelijk zoals al aangegeven.

Overigens vind ik dat bij + en - de naam van degenen die ze geeft zichtbaar zou moeten zijn zodat dat kinderachtige anonieme 'minnen' niet meer kan. Dat was iets wat ik net in de enquête duidelijk wilde maken maar helaas ging dit mis omdat ik na de helft ingevuld te hebben niet meer verder kon. 'Url not requested' met lege pagina; dit even aan de moderators......als dat mag tenminste?

Toegevoegd na 1 minuut:
Meerder accounts? Hoe kan dat? Iemands IP-adres is toch bekend?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ van mij dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je BraBart! (In het algemeen) van mij zijn er wel eens een paar keer vragen/antwoorden afgeknikkerd. B.v. deze "is het beter Windows7 dan XP te nemen?". Daar zat ik echt mee. Nog steeds. Ik heb Vista. Twee personen wilde me maar XP aansmeren. Ik wilde niet terug maar vooruit. Dus ik dacht ff hier vragen want sommige mensen hebben heel veel kennis en leggen dingen heel begrijpelijk uit. Was een inventarisatie vraag aldus een mail die ik ontving van het moderatie team! Ik zie hier soms vragen......over sex b.v. enz.
In mijn opinie is dit dan ook zo'n "inventarisatie vraag....mij maakt het echter niks uit. Ik meld het gewoon even. En veel teveel Google/Wikipedia antwoorden waar mensen dan medailles voor krijgen. En nu ging die enquête ook nog mis....jammer, jammer...kon ik eindelijk m'n ei kwijt....:(