Wat vinden jullie ervan als GV een cursus Nederlandse spelling zou organiseren voor haar deelnemers?

De vraag spreekt voor zich.

Toegevoegd na 1 dag:
Ik heb een nieuwe vraag gesteld of ik mijn excuses mag aanbieden voor het stellen van deze vraag. De vraag werd verwijderd.
Gezien de vele reacties ben ik tot de conclusie gekomen, dat ik deze vraag beter niet had kunnen stellen. Het is eigenlijk geen vraag maar een ergernis. Sorry.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Dan moet GV eerst haar eigen spelling op orde krijgen. Ik krijg nu mailtjes met als onderwerp "XiniX heeft ook gereageerd op Marleen's antwoord". Zolang ze die aperte fout niet corrigeren, zal ik niet deelnemen aan een spellingscursus van GV.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gezien de reacties en antwoorden een goede vraag
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vrees dat het dan ook goedevraag moet zijn....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verkeerde inschatting van je om deze vraag te stellen, geeft niets gewoon afsluiten en gauw vergeten.
En excusus aanvaard
Cryofiel
14 jaar geleden
Ach, geen probleem. Ik vind dat je dit soort vragen best mag stellen. Zoals ik al aangaf, ik geef wel eens commentaar op iemands spelling. Niet als een niet-Nederlander een foutje maakt, wel als een Nederlander het te bont maakt. Het kan geen kwaad iemand erop te wijzen. Sommigen hebben ook hier aangegeven dat ze ervan leren, en dat ze aanwijzingen ter harte nemen. Mooi toch zo, deze site?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja vind het ook goeievraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel, dat bericht van GV dat jij gekregen hebt, bevat helemaal geen fout! Ik zou dus maar deelnemen aan die spellingscursus als ik jou was!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Althans geen dt-fout. Wel 'Marleen's' dat 'Marleens' moet worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oei... het lijkt wel of veel mensen zich aangesproken voelen........
Cryofiel
14 jaar geleden
Yep. Aangezien de vraag ging over spelling, en zich niet beperkte tot d's en t's, hoort ook het gebruik van apostrofs (apostroffen?) tot het onderwerp.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen probleem, we gaan allemaal wel eens in de fout. Excuses waren echt niet nodig geweest! Soms is een goede discussie wel eens leuk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@puntkomma
Ik begrijp dat je je af en toe ergert aan het spellingsniveau
van veel GV-ers. Bedenk dan dat de meeste van hen hele andere talenten hebben die ook op GV tot uiting komen.
Dan is het toch prima! Je kunt de meeste mensen toch niet leren spellen. Dat is een utopie.

Het belangrijkste is dat de vragen en antwoorden in ieder geval te begrijpen zijn. Soms worden er vragen gesteld die grammaticaal helemaal kloppen, maar waarvan ik denk: "ja, en wat is nou de vraag?" Excuses overigens inderdaad niet nodig. Af en toe maakt iedereen wel eens een uitglijder. Levert in ieder geval genoeg stof op om over te praten en dan heeft het wat mij betreft al nut gehad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beste Rubro, ik had het voor mijzelf nodig excuses aan te bieden. Vond het nogal hooghartig van mijzelf en respectloos naar mensen die het gewoon echt niet kunnen.
Vandaar.
Hiermee sluit ik ook de vraag en de discussie. Bedankt.

Antwoorden (31)

Mijn inziens is dat niet nodig. Ook slecht Nederlands is bijna altijd begrijpelijk, wanneer je goede spelling extra promoot kunnen mensen met dyslexie of gewoon slechte spelling/grammatica zich buitengesloten voelen.

Daarnaast is dit een perfecte plek om bij twijfel te vragen naar spelling of grammatica regels voor de mensen die hierin geinteresseerd zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is het niet mijns inziens :)? sorry, flauw.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar zou je best wel eens gelijk in kunnen hebben (;
Toch die spel cursus maar dan.
Ja dus ook hier eerst medaille halen voordat ze toegelaten worden...

ONZIN is dat, mag ik dat zeggen zonder dat ik afgemaakt wordt?

Verbeter de wereld en spel zelf eerst foutloos en laat vervolgens de ander vrij en in zijn waarde...

Perfectie is de dood...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Perfectie is de dood, maar het streven hiernaar niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
poging tot zelfmoord dus...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, jezelf uitdagen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Xinix, is mijn vraag in je verkeerde keelgat geschoten? Helemaal geen medailles om toegelaten te worden. GV is voor iedereen en geen elite club. Maar het kan een handreiking zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Xinix, ik zou als ik jou was maar deelnemen aan die spellingscursus, je kunt het gebruiken!! Wat een kanjer van een dt-fout in je antwoord!!
Is goedt, maar toch is Nederlands mijn goeiste taal!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Belachelijk.

Was GV ooit niet juist de plek waarin iedereen zichzelf kon zijn, in zijn waarde gelaten kon worden, en zich vooral VRIJ kon voelen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, ik denk niet dat ze dat moeten gaan doen.
Ik denk dat er weinig mensen zijn die helemaal spellingsfoutvrij en grammaticaal 100% zijn.
Ook mensen die moeite hebben met spelling moeten hier hun ding kwijt kunnen, zonder dat ze eerst een cursus zouden gaan volgen.

Overigens bereikt een cursus ook niet altijd gewenst resultaat... niet iedereen kan even goed leren, mensen met dyslexie (hoe schrijf je dat??) zouden nooit volledig goed kunnen spellen en mensen uit het buitenland (nieuwe nederlanders) zullen ook jarenlang moeite blijven houden met de nederlandse taal.

Geen cursus aanbieden dus. Iedereen in zijn waarde laten zoals hij of zij schrijft. Opbouwende tips geven kan altijd, maar vrijheid in schrijven is en blijft prettig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weinig mensen die spellingfoutvrij schrijven? Stierenkak. Ik ben een van de velen!
Hoe dat praktisch zou moeten is me niet helemaal duidelijk. Maar ik zou zeggen aanbieden, waarom niet, als het maar niet verplicht is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat vind ik geen goed idee!
Natuurlijk is het belangrijk om een beetje fatsoenlijk nederlands te kunnen typen, zodat anderen begrijpen wat je getypt hebt. De ene is allang blij om een redelijke zin op papier te krijgen, de ander is mr of mrs perfect in de nederlandse spelling. Sommigen zijn zelfs zulke mierenneukers dat ze elk klein spellingsfoutje gaan verbeteren. DAT is pas irritant. Maar zo is dus iedereen anders.

GV is voor IEDEREEN. En als er zo op spelling gehamerd zal gaan worden, dan wordt de drempel voor veel mensen ook veel hoger om hier ooit nog een vraag neer te zetten.
Dat lijkt me ook niet de bedoeling.

En als je dan zegt dat de cursus NL geheel vrijblijvend is en voor vrijwillige deelname, los van GV.. Nou, dan lijkt me dat nogal overbodig. Als hier mensen graag een cursus nederlandse spelling willen volgen, dan hebben ze daar echt geen GV bij nodig die ze mee aan het handje nemen om naar zo'n cursus te gaan. Dat kunnen ze zelf ook wel.
Einde preek. Sorry, maar ik vind het gewoon echt geen goed plan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Denk niet dat het ter competentie van GV is om een cursus Nederlandse spelling te organiseren. Denk eerder dat sommige GVers wat te snel over hun toetsenbord gaan. Soms worden de uitgangen van de woorden niet goed gepeld. Nou daar kan ik prima overheen lezen. Als er namenlijk een taalfout in een goed boek staat doet dit toch niets af aan het verhaal? Neen laat het taalpurisme maar achterwege.
Wil hierbij toevoegen dat je soms vragen voorbij ziet komen waaraan je soms geen touw aan vast kan knopen. Toch stellen dezen hun vraag omdat ze elders geen antwoord hebben gekregen. Laten we het alsjeblieft zo laten zo het nu is!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"...worden de uitgangen van de woorden niet goed gepeld.'
Kijk, dat soort foutjes hou ik nou zo van, die zou ik niet willen missen. ;-)
(En die maak ik dus ook aan de lopende band).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Marleen: Ik heb mijn antwoord nogmaals goed gelezen maar snap niet wat je hiermee wil zeggen. Maar dat kan ook aan mij liggen. En dan zie ik ;-) en vraag mij vervolgens af: "Bedoel je dit antwoord als grap?"
Ben nu een dikke maand op GV. en kijk naar vele vragen. Ook jou zie ik dikwijs voorbijkomen (en zeker niet om te slijmen) met positieve en onderbouwde reacties.
Graag je antwoord
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lees nog eens goed, want waarschijnlijk lees je er al vier keer overheen : NIET GOED GEPELD zonder s.
Kan ook aan mij liggen natuurlijk dat ik nooit geleerd heb om woorden te pellen ...;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geweldig Marleen. LOL
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En zo eenvoudig sluipt een klein foutje er af en toe in ; en soms lees je er wel twintig keer overheen.
Onzinnig, het gaat hier om de juistheid van antwoorden en niet om de juistheid van spelling.
Ik persoonlijk ben erg slecht in de Nederlandse taal, en zal dus regelmatig fouten maken hiermee, maar maakt dat wat uit? Het gaat erom of ik juiste antwoorden geef die waardevol zijn voor de vraagsteller.
Niet meer en niet minder, naar mijn idee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal mee eens +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 beer :)
Pure kolder.

Ik geef toe, ik ben een groot voorstander van correct Nederlands en goede spelling en juiste interpunctie, maar zolang gebreken op die drie punten - hetzij door gebrek aan kennis, hetzij door pure slordigheid, hetzij door een handicap van eender welke aard - de vraag niet onleesbaar of onbegrijpelijk maken, is hij meer dan welkom op GV. GV moet laagdrempelig en voor iedereen zijn, en een soort ballotage-commissie die bepaalt wie er wel en niet aan een bepaalde standaard voldoet, zal volledig zijn doel voorbij schieten.

Daarnaast kom je af en toe fouten en zinnen tegen waar ik me langdurig kostelijk mee kan vermaken ; op een forum met uitsluitend goed onderlegde Neerlandici zou ik me te pletter vervelen.

Niet iedereen is taalkundig even sterk, en daarnaast is zeker op een beeldscherm en met het hedendaagse tempo vrijwel onvermijdelijk af en toe een fout te maken. Mij overkomt het ook regelmatig, en ik ga echt mijn tijd niet zitten verdoen met proberen die kleine spelfoutjes er uit te halen. En vanuit een soort betweterigheid of misplaatst superioriteitsgevoel voortdurend een ander willen verbeteren, vind ik helemaal een beetje zielig.

Wel wil ik iemand er incidenteel op wijzen als een woord echt bijna grappig fout gespeld is (of ene woord dat hetzelfde klinkt maar iets heel anders betekent), maar zelfs in die gevallen knijp ik vaak een oogje toe.

De beste manier om goed te leren spellen is veel lezen en liefst ook veel correct Nederlands lezen. Daar schort het heden ten dage nog wel eens aan. Zelf doe ik dan ook altijd mijn best correct Nederlands af te leveren, maar dat is niet het hoofddoel, en ik maak ook zeer beslist regelmatig een domme fout. Het zij zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, vind ik wel. Mensen die zo onderlegd zijn dat ze uitstekend en foutloos Nederlands spreken en schrijven, hebben vaak op meer gebieden een goede algemene ontwikkeling, en dan blijft er weinig te vragen over. En zonder vragen geen antwoorden, geen GV.
Cryofiel
14 jaar geleden
+1.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Marleen, onze taalknobbel, mooi hoor +1
Jammer genoeg kan ik nog niet over de organisatie van het dialectonderzoek over het geheele Nederlandsche taalgebied spreken, maar alleen over het Zuidnederlandsche...!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Blijf je als enige over hier, denk ik...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou het wel goed vinden als er een confirm zou komen als er veel schrijffouten in een vraag of een antwoord zouden zitten. Bij mij zijn het nagenoeg altijd typo's, die ik weliswaar kan zien, maar ik let vaak niet op
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En wat is de volgende stap?
een cursus rekenen voor hen die niet goed zijn in wiskunde?
Een bijles biologie voor hen die vragen stellen bij het onderdeel biologie?
Een cursus googelen voor vragen die je makkelijk terug kunt vinden op google?

Als alles in een cursus aangeboden zou moeten worden dan kan GV ook wel opgeheven worden.
GV is een vraag- en antwoordsite, en geen schoolklas Nederlands.

Er is al een hoop gediscussieerd op GV over het taalgebruik, en we komen er nooit helemaal uit. Als jij je ergert aan het taalgebruik van bepaalde deelnemers kun je ze een PB sturen waarin je ze vraagt of ze graag verbeterd willen worden.
Ze een cursus aanbieden kan ook nogal denigrerend overkomen, alsof een slechte speller minder zou zijn dan een goede.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Euhm een slechter speller is per definitie minder dan een goede speller. Dus daar zit niets slechts in.
Waarom wordt deze vraag per direct naar de prullenbak verwezen?
Een cursus Nederlandse spelling kan ontzettend handig zijn. Gewoon om alles nog even duidelijk op een rijtje te krijgen en/of alle spellingsregels voor het gemak nog even een keer door te nemen.
Niemand hoeft zich buitengesloten te voelen, daar is geen enkele reden voor. Zolang zo'n cursus niet verplicht is, lijkt het mij een leuk idee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
idd +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We hebben toch allemaal leren lezen en schrijven op school en zijn natuurlijk ook nog altijd gv-ers onder ons die dyslectisch zijn. Persoonlijk stoor ik me niet echt aan grammaticaal slechte vragen of antwoorden, je weet toch wat er wordt bedoeld. Knappe kop die nooit eens een taal- of spelfoutje maakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed zo jij durft te schrijven wat anderen niet durven +1
Wat een onzin. Wat maakt het nou uit hoe iemand schrijft of spreekt? Zolang het begrijpelijk is, is er toch niks aan de hand? Altijd van die beterweters die je lopen te verbeteren als iets op een verkeerde manier zegt. is het nu belangrijk dat het allemaal correct geschreven wordt/word/wort*?
Ben je dan ineens minder waard? Als jij thuis aan het klussen bent en het ziet er iets minder mooi uit dan/als* bij een ander dan stuur ik toch ook niet iemand op jou/jouw* af om je een cursus te geven?

*doorhalen wat niet van toepassing is
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lijkt me absoluut niet tot de doelstelling of taak van GV horen.
Echter: het Nederlandse onderwijs (de minister?) mag zich dit wel aantrekken: niet alleen op GV, maar ook op andere sites valt het me op dat het zeer slecht gesteld is met de kennis van de Nederlandse spelling en de grammatica.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Puntkomma;

Gaat niet werken; ten eerste omdat je daarmee het doel van GV voorbij schiet en ten tweede omdat ik denk dat veel slechte spelling is te wijten aan desinteresse. Als de spelling zelf al niet belangrijk genoeg wordt gevonden, dan geef ik een opfriscursus helemaal weinig kans.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
harstikke goet,sou ik blij mee sein.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een cursus lezen van de internetspelling zou miss een beter idee zijn:-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onzin, om een cursus Nederlandse spelling hier te geven.
Ik heb in de tijd dat ik hier op GV zit al heel wat bij geleerd op het gebied van de spelling.
Ik ben gewoon veel bewuster bezig met het spellen, hoe ik het 'moet' schrijven, met of zonder t of dt.
En mocht ik het niet weten, gebruik ik boven in de balk het ABC.
Niet iedereen heeft een universitaire opleiding gehad, ik ook niet, maar door de taalknobbels hier op GV, leer je vanzelf vanalles bij.
Kijk..net even geschect, 0 vouten :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind GV niet het juiste forum voor een cursus. De Belgische overheid heeft een soort spellingswijzer uitgegeven die erg handig is. Hieronder zet ik de vindplaats.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat mij betreft niet nodig.
Het gaat er toch om dat de intentie van de vraag duidelijk is?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze site moet voor iedereen toegankelijk zijn zonder dat er eerst een cursus gevolgd moet worden.
En ook al zou de cursus vrijblijvend zijn, het gaat om de vragen niet om de eventuele taalfouten die gemaakt zouden worden.
De wereld stelt al zoveel eisen aan de mens, laat iedereen hier nu gewoon zichzelf kunnen zijn, inclusief eventuele taalfouten.
Het maken van een taalfout zegt daarbij helemaal niets over iemands intelligentie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Slegt idee...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet nodig.

De meeste antwoorden op Goeievraag worden in correct Nederlands gegeven . Het beantwoorden van vragen geeft sowiezo al een stimulans om woordspelling die een beetje weggezakt was , weer op te halen . Dat geldt ook voor spelling d en t bijvoorbeeld.
Wie weet hoeveel mensen door GV gestimuleerd, die regeltjes weer terug ophalen ( Ok dat TERUG was een beetje Vlaams ) .

Ik vind wel dat grove fouten van vragenstellers in de reacties verbeterd mogen worden . Er zijn ook velen die dat wel doen . Maar die worden dan op hun beurt "afgebrand".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook ik spel niet alles altijd even perfect.
Maar als ik wel door mijn antwoord met of zonder spelfouten een ander kan helpen, dan is mijn doel bereikt.
Andersom natuurlijk ook, stel ik krijg ergens een goede oplossing voor, maar de spelling klopt niet. Dan zou mij dat een worst wezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beter een goed waardevol antwoord met taalfouten dan een foutloos flut antwoord .
En volgens de nederlandse goede spelling zou ook G.V. met punten geschreven moeten worden!
Heeft men mij verteld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, de meeste vragen en antwoorden zijn gewoon goed gespeld, of een klein foutje, maar dat moet kunnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal mee eens! En iedereen die valt over het feit dat iedereen fouten maakt, iedereen is ook nooit oud genoeg om te leren.

Daarnaast zitten hier een aantal mensen die de taal echt niet goed machtig zijn én daarbij ook werkloos zijn. Dan zou dit toch juist een aanvulling zijn om een goede sollicitatie brief te schrijven?

Dus ja, een cursus Nederlands is nooit weg! Sign me in!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zitten hier mensen van verschillend niveau, ook kinderen die nog lang zo ver niet zijn. Je krijgt het toch nooit helemaal goed.