Hoe lang duurt het dat 1 liter olie via een natuurlijke weg word opgeruimd.

Hoe lang duurt het dat 1 liter olie via een natuurlijke weg word opgeruimd. Dus hoeveel jaar duurt dit. En niet de olie die 30 meter onder de grond zit die brengt geen vervuiling. Dus bv als ik een liter fles motor olie laat vallen en de inhoud verdwijnt in de grond. Hoe veel jaar duurt het voor dat dit weg is.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (3)

Nog niet zo heel erg lang geleden is mij in een (te lange) preek van zo'n vervelende BOA (stadswacht) te horen dat het 35 jaar duurd voordat de olie die mijn auto lekte door het milieu is opgelost...

Ik hoeverre dit klopt weet ik niet aangezien ik direct maatregelen kon treffen. En het probleem 'olielekkage' direct opgelost werd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De grondeigen bestaande bacil bacteriën
zijn er om onder normale ecologische
omstandigheden kleine, natuurlijke, in de
flora en fauna voorkomende vervuilingen
te verteren.
Als er een olie of
andere organische vervuiling ontstaat, dan zijn de grondeigen
bacteriën niet in voldoende mate
aanwezig en niet in staat om de toevloed
van voldoende bacteriën gelijktijdig te
genereren om deze grote en specifieke
type vervuiling te verteren.
Of ze sterven
af door het volume van het aanwezige
gif van de vervuiling, of verminderen zo
sterk in aantal dat het jaren kan duren
voor dat de bacteriënpopulatie voldoende
is aangegroeid en geacclimatiseerd om
de vervuiling effectief te saneren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er staan op internet ook geen eenduidige antwoorden over.
in google docs staan bijv wat artikelen over olieverontreinigde bagger en dan spreekt men over afbraak tussen de 10 en 50 jaar
ook een artikel over een onderzoek waar men heeft berekend dat het 100 jaar duurt eer een olieverontreiniging volledig is afgebroken
Dit valt niet te beantwoorden met de beperkte hoeveelheid informatie die je geeft. Want er zijn veel factoren die daarop van invloed zijn, de grondsoort (klei of zand, humusgehalte etc), de hoeveelheid zuurstof die beschikbaar is, de grondwaterspiegel, noem maar op.

In de meest ideale omstandigheden kan er binnen een paar maanden al aardig wat van de olie biologisch zijn afgebroken tot CO2 en H2O. Maar de meest ideale omstandigheden zijn er niet in de natuur, de meest ideale omstandigheden zijn er alleen als er kunstmatig lucht ingebracht wordt (door omscheppen), als er voldoende voedingsstoffen voor de bacterien zijn, als er de juiste temperatuur heerst, noem maar op.

Even voor de beeldvorming: een milliliter olie is in staat om 1 kubieke meter grond te vervuilen. Een liter olie kan dus bij voldoende verspreiding 1000 m3 grond vervuilen. Als het dan ook nog eens lekker regent dan verspreid het zich over een grote oppervlakte onder de grond, en is het verontreinigde gebied erg groot, waarmee de kosten voor bodemsanering enorm kunnen oplopen.
itsme
14 jaar geleden
itsme
14 jaar geleden
En waar baseer je dat op? ook op de omstandigheden die ik schets?