Wanneer is iemand in de zevende hemel?

Waar komt die uitspraak vandaan?

Voor eventuele grappenmakers onder ons: ik weet best dat heel veel restaurants de naam: zevende hemel dragen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

In de zevende hemel zijn betekent 'volkomen gelukkig zijn'.

Volgens het Groot Uitdrukkingenwoordenboek van Van Dale (2006) is deze uitdrukking ontleend aan de kabbala, een joodse geheime mystieke leer uit de Middeleeuwen, waarin sprake is van zeven hemelen. De zeven hemelen worden voorgesteld als een soort 'verdiepingen' in het uitspansel; daarbij geldt: hoe hoger, hoe heerlijker. De zevende hemel is de verblijfplaats van God en de hoogste engelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Samadhi... Zijn in Samadhi is in de zevende hemel zijn...

En ik laat het aan jou om wikiwiki of google ter hand te nemen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij ben je in de zevende hemel als je super-gelukkig bent. Althans als ik me zo voel zeg ik altijd: ik ben in de zevende hemel!
Een heerlijk gevoel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iemand is in de zevende hemel als hij of zij zo gelukkig is dat er niets meer boven gaat. Als je smelt van geluk... Als je het wel van de daken kunt schreeuwen!

Toegevoegd na 2 minuten:
De uitdrukking komt oorspronkelijk uit het Jodendom, waar men zich het bovenaardse voorstelde als meerdere hemelen.
De zevende hemel echter, hoorde daar niet bij! :-))

1) Hemel waarin de vogels vliegen (eerste hemel die begint dus boven de aarde)
2) Hemel waarin de sterren zich bevinden (tweede hemel de "ruimte" globaal boven de dampkring)
3) Hemel der hemelen (derde hemel,boven de twee hemelen).

Toegevoegd na 2 minuten:
Vermoedelijk zijn we dus zelf gaan verder hemelen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent in de zevende hemel als die andere zes je niet willen hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nooit! Het voelt hooguit zo, maar zelfs de eerste hemel bestaat niet!