Antwoord geven d.m.v kopieren/plakken

Als ik antwoord geef op een vraag door middel van kopieren en plakken, bijvoorbeeld uit Wikipedia en ik meld de bron er niet bij... Is dat dan plagiaat?

Toegevoegd na 7 uur:
Bedankt voor jullie antwoorden!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vind je dit zelf nou niet een béétje naar de bekende weg vragen? Zeg nou zelf, een tekst gebruiken waar iemand anders tijd en energie in gestoken heeft, en doen alsof je het zelf hebt bedacht. Is dat oké? Nee toch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, maar ik vroeg het me toch af.

Antwoorden (5)

Ja, in principe is dit plagiaat. Je gebruikt namelijk niet je eigen woorden om een antwoord te geven.

Hier op GV wordt daar helemaal niet streng op gelet; je gekopieerde antwoord zal dan ook niet verwijderd worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vermeld er zelf liever ook gewoon de bron bij, zoals mijn antwoord op de vraag: "Waarom zijn sommige windjes duidelijk hoorbaar en andere juist niet?" (van yvorama).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Windjes.... hihi...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tenzij het gemeld wordt. En dat doe ik bij mensen die regelmatig plagiaat plegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh jee, kijk nu maar uit voor wraakacties..!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
slik!
Ja, het is dan plagiaat.

Het is ook niet netjes, om geen bron te vermelden. Je suggereert dan dat het antwoord van jezelf komt.
rose
14 jaar geleden
Nee dat is geen plagiaat om dat op GV te zetten, in het onderwijs kunnen andere voorwaarden of richtlijnen zijn, maar op een site als deze mag wikiwiki gewoon gekopieerd en geplakt worden... Iedereen mag uit Wikiwiki quoten... Het is openbaar, open source en dus niet commercieel...

Het is echter correct om dat wel te doen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit klopt niet. Je mag inderdaad uit wikipedia kopiëren en plakken, maar wel mét bronvermelding. Dat het "openbaar, open source en dus niet commercieel" zou zijn (ik zou overigens nog even naar de betekenis van die termen kijken) heeft daar niets mee te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik meld gewoon de bron uit respect.
Ja dat is plagiaat.

Sterker nog: Als de site aangeklaagd wordt vanwege jouw antwoord waar gekopieerde text of foto's in staan, dan ben jij aansprakelijk. Staat in de nieuwe versie van de algemene voorwaarden, welke in December van kracht zijn geworden:

[quote]
12.3 De Geregistreerde Gebruiker is verantwoordelijk voor de door hem of haar op de Website geplaatste Inhoud. In het bijzonder staat de Geregistreerde Gebruiker er voor in dat de Inhoud juist en volledig is, voldoet aan deze Voorwaarden en dat eventueel voor plaatsing van de Inhoud op de Website benodigde toestemmingen van derden zijn verkregen. De Geregistreerde Gebruiker stelt ilse media schadeloos van alle schade en kosten die ilse media lijdt of maakt ter zake van aanspraken van derden dat het gebruik of de exploitatie van deze Inhoud inbreuk maakt of zou maken op (intellectuele) eigendomsrechten van derden of anderszins onrechtmatig is of zou zijn jegens derden. Deze bepaling is van toepassing zowel voor Inhoud die zelfstandig is gecreëerd als voor Inhoud die, met of zonder gebruik van de diensten van ilse media, van andere websites of bronnen afkomstig is.
[/quote]

Toegevoegd na 2 minuten:
In het geval van wikipedia geldt dat het meestal vrij staat je gebruiken. Kijk op hun licentie pagina: http://en.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Text_of_Creative_Commons_Attribution-ShareAlike_3.0_Unported_License. Elke pagina & plaatje heeft zo bepaalde licentie rechten. En meestal is dat vrij gebruik voor niet-commerciele doelen. Wel is een bronvermelding noodzakelijk.

Bij andere websites staat er vaak ergens op de website welke rechten behouden zijn. Copieren zonder brond vermelding wordt noiit geapprecieerd
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Afgezien van gevallen waar je expliciet toestemming hebt, is het zelfs plagiaat als je antwoord bestaat uit alleen een gekopieerde tekst mét bronvermelding.

Wat hier van toepassing is, is het citaatrecht. Een (groot stuk) tekst integraal overnemen, mag niet. Citeren mag wel.

Iets is pas een citaat als het (o.a.) gebruikt wordt ter verduidelijking. Dat wil zeggen dat je zélf een tekst schrijft, en daar (met bronvermelding) een klein stukje uit een andere tekst in zet om je eigen tekst te ondersteunen.

Wikipedia valt overigens onder de GNU Vrije Documentatie Licentie, zie de tweede bron om te zien hoe je helemaal correct teksten van Wikipedia mag gebruiken.