Waar moet je op letten als je nieuwe skies gaat kopen?

Hallo Winterporters,

Na 10 jaar op dezelfde (beginners)skies geskied te hebben, die ik toen vanuit de verhuur voor 200 gulden:-) heb gekocht, vind ik het wel eens tijd voor wat anders.
De skies die ik heb waren een van de eerste carve-skies, maar als ik de skies van nu zie, zijn deze veel meer getailleerd.

Mijn vraag is, waar ik nu precies op moet letten als ik nieuwe skies koop?
Ik ben geen snelle skieer, ga echt de zwarte piste niet af etc.

Wie kan mij wat tips geven?

Groetjes Marjan

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (3)

Vooral op een rustig moment naar een goede gespecialiseerde winkel gaan en eerlijk zijn over je wensen. Er is veel te krijgen en veel verschil tussen de verschillende merken en soorten. Als je eigen schoenen hebt die meebrengen natuurlijk.

Als je een beetje in de buurt van een indoor skicentrum woont kun je soms de gewenste skies ook uitproberen, maar dan zou ik wel alvast voordien een keertje met je eigen skies gaan omdat het toch een aparte ervaring is en je al weer een tijd niet op de latten hebt gestaan. Daardoor is het mogelijk dat je een verkeerde indruk van de nieuwe krijgt. Ook zijn er diverse zaken die aanbieden om nu te kopen en eventueel na de wintersport als ze toch niet super zijn weer in te nemen tegen huurtarief of juist andersom de nieuwste skies uitzoeken uit de verhuur met optie op koop. Op die manier ben je er zeker van dat je geen verkeerde dure keus maakt.

Ook kun je natuurlijk in de buurt van je vakantiebestemming nieuwe skies kopen, maar afhankelijk van de periode en het gebeid is dat wel of niet verstandig. Juist in die gebieden is huurkoop mogelijk.

Winkeliers in Nederland willen echter net als winkeliers in bijvoorbeeld Oostenrijk ook gewoon winst maken, maar de Oostenrijkers hebben waarschijnlijk schotere omzet, zitten dichter op de bron en kopen veel goedkoper in. De Nederlandse winkel is echter mee gebaad bij klantenbinding omdat je voor de oostenrijkers toch maar "een toeristje" bent. Uiteraard gewoon proberen af te dingen zowel hier in NL als op de vakantiebestemming.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of het de gouden tip is weet ik niet, maar ik heb onlangs mini ski's gekocht van 120cm voor 129 euro die ontzettend makkelijk draaien, maar niet supersnel gaan. Omdat dat niet belangrijk voor je is (en voor mij ook niet) en je ze meestal maar een week per jaar gebruikt, is dit voor mij een goede aankoop (het is bijna net zo duur als een week ski's huren).

Bijkomend voordeel van de korte ski's is dat ze makkelijk te dragen zijn en minder plek in de auto innemen. Ik heb ook fun skis gehad van 99cm, maar daar zitten geen veiligheidsbindingen op en dat is toch wel link als je valt.
14 jaar geleden
Op alle wintersportlocaties kan je natuurlijk skies huren.
Er is vaak verschil in huurprijs tussen het wat oudere en het nieuwste materiaal. De verhuurder heeft voor elk wat wils.
Zodoende kan je verschillende soorten skies en bindingen uitproberen.
Er is altijd de mogelijkheid de gehuurde skies te kopen. Je huur wordt dan van de prijs afgetrokken.
Ikzelf heb 4 x nieuwe skies gekocht maar ben daar mee gestopt.
Het nieuwste en beste materiaal is overal te huur en je hoeft de skies ook niet mee te slepen of op het dak van de auto te vervoeren. (Brandstofbesparing) Ik denk dat je per saldo niet eens veel duurder uit bent.
Je kan dat natuurlijk zelf uitrekenen door de prijs van de nieuwe skies te delen door het aantal jaren wat je ermee denkt te doen. Belangrijke factor hierbij is natuurlijk hoeveel weken je gaat skieen.