is er hiërarchie op GV?

Soms lijkt GV voor mij net een beetje een gemeenschapje. bepaalde mensen lijken hier meer aanzien te hebben dan anderen. Vooral als je hier vaker komt valt dit voor mij op. Is hier een subtiele hiërarchie of misschien een machtsstrijd aan de orde?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja. Ik hecht bijvoorbeeld ook meer waarde aan mensen die goed spellen, een mooie avatar hebben (helaas, ik zou het t liefste niet hebben, maar het speelt toch een rol) en mensen die zich aan de regels van goede argumentatie houden. Daarnaast heb je ook trendsetters. Zo zijn er mensen van wie ik vermoed dat ze XiniX na-apen met zijn puntjes... wat natuurlijk niet te bewijzen is...

Machtsstrijd en competitiviteit liggen aardig dicht naast elkaar. In veel reacties kraken mensen elkaar (op een vaak heel beleefde manier) af. Maar of het hierbij om de punten of om de status gaat >dat is ongeveer hetzelfde< is tevens niet te bewijzen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Mensen hier leren elkaar door middel van hun vragen beter kennen. Misschien speelt voorkennis bij het geven van bijvoorbeeld +en en -en een rol. Dit zou betekenen dat hoe langer je op dit forum zit (en hoe beter je netwerken zijn) hoe meer status je hebt.

Als je sociaal wenselijke antwoorden geeft of juist niet speelt ook nogal mee. Dat vergroot je persoon > je word er bekender mee. Zo werkt politiek ook. Zo nu en dan iets schokkends zeggen wat nooit realiteit gaat worden zorgt voor dialoog, en als je dialoog hebt heb je aandacht.

Het is overigens ook aan de massa. Als het eerste antwoord op een moeilijke vraag slecht is, dan word het snel een sport om diegene zoveel mogelijk minnen te geven.

Toegevoegd na 8 minuten:
Hè ja, en het belangrijkste: het grootste bezwaar om een keer met GV'ers in het echt af te spreken is dat het de illusie zou verstoren. Je bouwt hier een denkbeeldig iemand op (zonder geur, uiterlijk, tics, soms echte mening, klank). Hoe oprecht en persoonlijk veel mensen hier ook zijn, die dingen zijn in de echte wereld wel erg belangrijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

Hooguit eigenaa, mod en dan leden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
volgens mij is iedereen gelijk we ademen allenaal lucht in om te overleven en we moeten allemaal plassen op zijn tijd.

Toegevoegd na 48 seconden:
door het behalen van punten stijg je in de lijst maar dat wil niet zeggen dat die persoon meer is als een ander

Toegevoegd na 2 minuten:
iedere mening telt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, iedereen is vrij om te antwoorden/vragen wat hij of zij wilt! Je bouwt misschien wel aanzien op door de punten die je hebt. Maar dit zegt natuurlijk niets over de kwaliteit van de antwoorden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja ik denk het wel in enige mate. Het zou heel leuk kunnen zijn vragen stellen en elkaar helpen door ze te beantwoorden. Maar het ongemotiveerd minnen en in de reacties steken onder water geven, waar anderen het dan weer mee eens zijn... hiermee creëer je wel een stemming en een hiërarchie. Maar ik vind dit ook gestimuleerd worden door het systeem. Waarom een top vijf? Is dit nu zo belangrijk?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien dat het soms zo lijkt omdat sommige veel punten hebben en vaak worden ondersteund bij antwoorden. Maar trek je er vooral niet veel van aan. De meeste GV'ers proberen iedere vraag/antwoord/reactie onafhankelijk van elkaar te beantwoorden. Schroom niet om een alternatieve zienswijze in te brengen, zolang je maar oprecht is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja die is er wel, maar niet zichtbaar voor een leek... Er is een puntensysteem en er is een medaillesysteem... Die twee staan op gespannen voet naar elkaar...

Maar verder is het pais en vree, niets aan de hand...

Wat ik wel merk is dat de vragen met een minder wetenschappelijk kantje steeds meer in aantal gesteld worden, dus vragen die niet met wikiwiki of google te vinden zijn... Maar dat vroeg je niet, Nee er is geen andere hiërarchie dan het puntensysteem...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Het punten en medaillesysteem staan op geen enkele manier op gespannen voet naar elkaar, ook al is dat gebrekkig Nederlands. Er is niets wat daarop zou kunnen wijzen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik voel de "spanning" :p
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Punten, medailles.. ze kunnen me allemaal gestolen worden. En ik denk dat ik niet de enige ben die er zo over denkt. Gespannen voet is wel een zware uitdrukking voor iets wat nergens over gaat.
AWM
14 jaar geleden
Precies. Gaat helemaal nergens over.
We zijn allemaal mensen van allerlei pluimage en iedereen probeert er het beste van te maken.
En of iemand nou eerste staat of laatste,een goed antwoord krijgt van mij een +.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
precies eef van mij een een vette + en een pluim!;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan nog niet plussen.
Wel nee dat lijkt zo, dat dacht ik ook in het begin, maar gewoon lekker je ding doen. Het kan zijn dat je merkt dat het sommige om de punten gaat. Nou en ook al is dat zo lekker later gaan. Gewoon antwoorden of vragen stellen. Lekker mee doen, in een goede sfeer dat vind ik het belangrijkste.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
precies :)
Machtstrijd, pik-orde en competitie vind je van peuterspeelzaal tot rusthuis. Geen enkele gemeenschap hoe jong, oud, klein of loszanderig dan ook, kent die spanningen niet. ZELFS de love-and-peace hippie-communes kenden ze. ZELFS op kerkhoven vind je grafstenen mooier en groter dan die ernaast. Het zit IN de mens, en geen macht ter wereld krijgt het er uit.

Dus, bij aliens misschien, daarentegen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hiërarchie op GV......?
Natuurlijk!
Hiërarchie is onmogelijk te vermijden bij elke.........
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee,er is geen hiërarchie op GV. wel zijn er mensen die pogen om goede antwoorden te geven en daar dan ook dikwijls in slagen! Anderzijds zijn er mensen,die bewust of onbewust baggerantwoorden geven en daar voor dan ook nog de nodige m.i. onverdiende plusjes krijgen.Terwijl de mensendie juist goede antwoorden geven vaak overladen worden met minnetjes,waarschijnlijk uit ongenoegen en dan ook nog door figuren die deze minnetjes niet durven toe te lichten.
Dan vind ik het normaal dat de goede antwoordgevers meer aanzien genieten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo te zien wel, maar niet met personen. En wel met gegevens.
Een hiërarchie is een manier om personen of gegevens te ordenen volgens asymmetrische relaties daartussen, waarbij meerderen met minderen worden verbonden.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dit gevoel heb ik ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De voorwaarde voor een goede discussie is een verschil van mening.
Hoe groter en volhardener het verschil van mening is, hoe beter de discussie.
Dat lijkt soms wel op hiérarchie, maar is het net niet (net).