Wanneer is een vraag een chatvraag?

Lang niet alle vragen zijn vragen om een duidelijk antwoord te krijgen.
Als ik bij de populaire vragen kijk, zie ik regelmatig vragen die zouden kunnen neigen naar een chatvraag.
Het regelement geeft dit niet duidelijk aan, waar de grens ligt, dat kan ook eigenlijk niet, er zijn altijd vragen die tussen alles in zitten.
Vragen waar inmiddels al 10 antwoorden op gegeven zijn, antwoorden van grote waarde, en er geen enkele aanwijzing is dat het zou kunnen verzanden in een chatvraag, worden toch nog regelmatig verwijderd!
Niemand weet meer waar de grens ligt.
Waarom niet pas een vraag verwijderen als het echt tot chatten leidt, dan is het duidelijker voor iedereen wat nu wel en wat nu niet kan.
De door mij nu gestelde vraag, kan die nu wel of niet, ik heb er geen idee van, ik vraag duidelijk om een antwoord of uitleg en het is daardoor het delen van kennis.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag Ed +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag Ed! +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag +
rebecca
14 jaar geleden
goeie vraag, ik snap het zelf ook vaak niet. somige vragen die echt tot chatten leiden blijven wel staan en somige die ik vind meevallen die worden meteen verwijderd
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, Ed, ik kan het niet beantwoorden, ik weet het ook niet. Ik ben het met jou stelling eens; 'Waarom niet pas een vraag verwijderen als het echt tot chatten leidt, dan is het duidelijker voor iedereen wat nu wel en wat nu niet kan. ' Hoop daty je zinvolle antwoorden krijgt en deze vraag niet wordt verwijderd!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hey Ed, Krijg je de goeie antwoorden al binnen?
misslobe
14 jaar geleden
HELE goeie vraag +1 ! Ik heb een paar keer gehad dat een vraag verwijderd werd zoals bv: "Wat is de reden waarom men hier juist DAT bepaalde plaatje als profielfoto neer zet?" Ik heb ZULKE mooie antwoorden gekregen en ze allemaal bewaard! Ik had al meer dan 25 antwoorden, en ineens, zo'n 24 uur later: vraag verwijderd, omdat het zou neigen tot chatten! Ik had even de neiging om me af te melden bij GV.nl, zo pissig was ik! Maar omdat ik het toch een heel interessante en leuke site vind ben ik toch maar gebleven. Wel prettig om hier even m'n hart te kunnen luchten!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
misslobe, ik vind het niet zo erg een vraag te missen door verwijdering, maar ik moet het wel begrijpen en dat doe ik nog steeds niet, was ook van plan te stoppen hier op g.v., maar ken zo veel mensen onderhand, die wil ik niet missen.
misslobe
14 jaar geleden
Ik begrijp je helemaal eddijst! Ik vind het trouwens wel TOF dat ze deze vraag WEL hebben laten staan ;-)!

Het beste antwoord

Het is een wijze vraag die ongetwijfeld leidt tot het delen van inzichten. Het is zéér te hopen dat ook de leiding van de site meedeelt.
Vragen zoals deze zijn er inderdaad veel, en sommigen zijn nog chatteriger, maar allemaal kunnen ze mensen aan het denken zetten. Dan volgen er antwoorden die niet alleen de vraag zelf, maar ook nog veel meer, en andere dingen kunnen raken. Iedere vorm van communicatie leidt tot vergroting van inzicht en kennis, want twee weten spreekwoordelijk meer dan één. Uit elke vraag kan een gedachte bloeien en elk antwoord kan roepen om een nieuwe, scherpere vraag.
Zo zijn er meer kwesties die hiermee samenhangen. Ik heb één van mijn beste antwoorden al eens gedegradeerd zien worden tot reactie, en een goedbedoelde raadgeving in een reactie werd verwijderd omdat ik iemand zou hebben ‘verbeterd’.
Begrijpelijk dat de site een beetje schoon gehouden moet worden. Regels moeten er zijn, en gehandhaafd worden. Maar de wijze waarop dat laatste gebeurt zou wellicht met meer psychologisch onderbouwde omzichtigheid benaderd kunnen worden. Een kort overleg tussen een admin en een verantwoordelijke vrager of antwoorder, bijvoorbeeld, zou al veel helderheid scheppen in dat ‘grijze gebied’ en veel, heel veel frustratie en demotivatie kunnen schelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal juist!
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, bij mij is ook een antwoord naar reacties verplaats, en wel zo snel, dat ze het volgens mij niet eens hadden kunnen lezen.
Het lijkt wel willekeurig of zo.
Daarna kon ik hem ook niet meer terug vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi, bruikbaar antwoord, ik hoop dat het iets zal bereiken op deze site.

Andere antwoorden (9)

Goeie vraag!
Ik denk eigenlijk dat alle vragen waar geen eenduidig antwoord op gegeven kan worden aangemerkt kunnen worden als chatvragen.
Kijk, een (concrete) vraag als: hoeveel is 1+1 is duidelijk geen chatvraag, hier is slechts 1 antwoord op mogelijk.

Een vraag als bijvoorbeeld: Wat is verlegenheid... Dat is iets dat iedereen weer anders ervaart. Voor de een is het alleen die rode kop, voor de ander is het peentjes zweten, stamelen whatever.
Idem voor: Ik ga op vakantie naar.... wat is daar te doen. Een ieder heeft daar weer andere bezienswaardigheden/activiteiten die in zijn/haar ogen een must see/must do zijn.

In mijn ogen zijn dus bijna alle vragen die hier op GV worden gesteld vragen waarop gechat kan worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed idee!+1
Dat weet alleen de mod van dienst; dat is althans de strekking van het antwoord wat ik van een moderator kreeg bij een verwijdering:
De reden hiervoor is: Alleen moderators/beheerders kunnen antwoord geven op je vraag.

Toegevoegd na 20 uur:
Kennelijk lopen de instructies die mods krijgen niet in de pas met de richtlijnen.
Een andere verklaring kan ik niet bedenken voor het feit dat niemand een antwoord op je vraag kan geven.
Wij mogen de echte richtlijnen niet kennen.
De organisatie durft er niet voor uit te komen wat haar voor ogen staat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze site kent heel veel goede eigenschappen, maar dit is een hele zwakke en zo makkelijk op te lossen.
+1
Heel veel vragen (met name over religie) leidt tot chatten of discussie. Deze worden echter niet allemaal verwijderd en behoren tot de populaire vragen.

Zojuist is ook een vraag van mij verwijderd, waarin ik vroeg wat je het beste kunt antwoorden om geen doorgeefmail meer te ontvangen. Deze vraag zou volgend de Moderator tot chatten leiden..............

Het lijkt wel een soort willekeur, waarmee ze vragen verwijderen. Ik heb ook geen idee hoe het anders zou moeten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is een chatvraag, want iedereen kan er zijn mening op geven... En er is niet EEN goed antwoord...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op de vraag wat een chatvraag is is wel degelijk goed te antwoorden. Op een chatvraag zelf wellicht vaak niet.
Strikt gezien : wanneer in een vraag naar de persoonlijke status van de overige deelnemers wordt gevraagd. Wat voor huisdieren heb jij ? Wat is je lievelingskleur ? Welke schoenmaat heb je (en de ingewikkeldere varianten daarop).

Dat wil niet zeggen dat elke vraag waarop men een mening kan geven, een chatvraag is. Die verschillende meningen / zienswijzen kunnen namelijk ook een vaak zeer filosofische inslag hebben, waardoor elke bijdrage aan de discussie nuttig is, zonder dat je het chatten mag noemen.
En in de praktijk kan er ook na een normale vraag die zich daar helemaal niet voor leent gechat worden; off topic gaan noemen we dat in forumland. Maar dat ligt dan niet zozeer aan de vraag.

En in de praktijk : als het moderaille verwacht dat er naar aanleiding van een vraag wel eens een vervelende discussie gevoerd zal kunnen worden, dan wordt een vraag nog wel eens weggezet als chatvraag, zélfs als het een potentieel interessante meningsvraag is.

Wat er uiteindelijk dus met je vrag gebeurt, blijft altijd een klein beetje afwachten. De richtlijnen geven wel een indicatie, maar geen uitsluitsel. Daardoor blijven er regelmatig chatvragen stan, en verdwijnen er incidenteel ook juist goede. Het blijft mensenwerk, zullen we maar zeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
helemaal waar, had je al een plusje gegeven.
Als de vraag luidt: Wil je met me chatten?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is onmogelijk om de antwoorden die gegeven worden als chat antwoorden te zien, zolang de vragen niet op de persoon gericht zijn. Dit zijn dus vragen als "welke kleur heeft jou auto" of "ga jij ook naar die winkel" enz. dit zijn in mijn ogen geen vragen die de kennis vermeerderen.

Een vraag leidt tot een antwoord als men van het onderwerp iets weet.
Een antwoord kan leiden tot een discussie.
Als met een discussie chatten bedoeld wordt vind ik dit erg zonde van deze site.

Omdat je juist dan een ander inzicht kunt krijgen op de vraagstelling en dus kennis vermeerdering krijgt, vindt ik het verkeerd als de zogenaamde chat vragen weggehaald zouden worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad zijn er vragen waarbij veel gechat wordt (valt mij op) die NIET verwijderd worden, en anderen weer WEL. Mijns inziens niet altijd even terecht!

Mijn antwoord op je vraag is dan ook:
Ik denk dat ELKE vraag wel enigszins kan leiden tot chatten op de 1 of andere manier, maar dan nog: wat is daar mis mee???

Je zegt:
"Vragen waar inmiddels al 10 antwoorden op gegeven zijn, antwoorden van grote waarde, en er geen enkele aanwijzing is dat het zou kunnen verzanden in een chatvraag, worden toch nog regelmatig verwijderd!"

Helemaal mee eens!
Maar er zijn ook hele mooie vragen bij met veel meer antwoorden die ook verwijderd zijn, onbegrijpelijk en heel jammer!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind dat er ook wel een verschil zit tussen chatten of discussiëren. Echter denk ik niet dat GV hier echt een onderscheidt in maakt.

Ook denk ik dat het soort vraag van belang is. Als een beoordelaar niets met het onderwerp heeft, dan zal hij hem eerder verwijderen dan een collega. Ik geloof wel dat er eerst onderling overleg is.

Toegevoegd na 1 minuut:
Oh ja het antwoord nog:
Deze vraag lijkt me een discussie/chat vraag. Sorry Ed. Maar als ik de antwoorden en de aantal reacties bekijk, dan loopt het aardig op.

Dan is chat gelijk aan discussie hier in de ogen van GV.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1