Is de manier waarop je een vraag stelt van belang voor de waardering 'goeievraag'?

En zo ja: hoe moet je een vraag formuleren zodat de vraag als goede vraag wordt beoordeeld?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (9)

Dat is een merkwaardig verschijnsel hier.
De website heet 'Goeievraag', maar de meeste mensen slaan het waarderen van de vragen over en beperken zich tot de antwoorden. Vreemd, want zonder goeie vragen geen goeie antwoorden. Toch?
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kom weer ff zeiken.. en wat is nu het antwoord op de vraag..??
AWM
14 jaar geleden
@Cindy: Verrek, dat ben ik vergeten op te schrijven :)
Nee, dus...
Het moet natuurlijk een goeie vraag zijn!
Anders ook geen waardering;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er komen er ook wel voorbij,die je zonder meer in het Lieve Lita genre kunt plaatsen,maar waar soms wel 20 tot 30 antwoorden op komen.Ra,ra,ra.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maar wat is nu een goeie vraag, Kwebbel?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Peter, een vraag met veel antwoorden betekent misschien eerder een makkelijk te beantwoorden vraag, dan een goeievraag waarop iemand dus zelf eigenlijk het antwoord nog had willen weten. Hierdoor krijgt een dergelijke vraag minder snel de "goeievraag"waardering
Afgezien van de puntenwaardering die je kunt krijgen op deze site: een vraag is goed, als die onvermijdelijk leidt tot het antwoord dat je zoekt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De waardering van jouw 'goeievraag', weerspiegelt zich toch in de kwaliteit en kwantiteit van gegeven antwoorden...? Of gaat 't hier weer om de puntjes...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een vraag is goed al hij mensen aan het denken zet, en als je er een goed antwoord op kan geven. Dus niet: Is het zo dat... of een antwoord dat je op Wikipedia(of snel via google) kan vinden.
Daarnaast helpt het ook als de vraag duidelijk is, en er een goede uitleg bij staat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De waardering "goeievraag" verschilt per persoon. Niet iedereen is geïnteresseerd in dezelfde dingen. Iedereen is anders, en heeft andere interesses.

Om een vraag als "goeievraag" te markeren moet deze in mijn ogen al door de vraagstelling herkenning opleveren. De gedachte: "Dat zou ik nou eigenlijk ook wel willen weten (maar het is nooit in mij opgekomen om daar een vraag over te stellen)"moet in je (in ieder geval in mij) opkomen om een vraag op een dergelijke manier te markeren.

De vraagstelling moet ook duidelijk en herkenbaar geformuleerd zijn, als een duidelijke vragende zin en niet als een een soort gedachtegang.

Voorbeeld:
Ik zou wel willen weten hoe pindakaas gemaakt wordt.

zal minder snel een goeievraagmarkering krijgen als:

"Wat is precies het bereidingsproces van pindakaas?"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet alleen dat, maar zelfs je avatar draagt daar toe bij. En voor sommigen ook nog het feit of je al dan niet gelovig/spiritueel bent!
Allemaal zaken,die er niet toe zouden mogen doen,maar de mens(en dus ook de GVer) is nu eenmaal niet objectief.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, anders zouden er heel weing vragen worden gesteld. Wat mij betreft is er geen belang ervoor. Maar er kunnen wel mensen zijn daar wel een belang voor hebben om zij/haar vraag gemarkeerd wordt als goeievraag.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je moet ze wel juist opstellen, zo niet vlieg je er uit.