Hoeveel informatie kan ik beter wel of juist niet op internet zetten over mezelf?

Sinds ik lid ben van forumsites (ook GoeieVraag) heb ik al veel verschillende berichtjes gekregen van andere bezoekers.

Een paar zeggen dat ze mijn profiel zo leuk vinden en het fijn vinden dat ik gewoon een foto gebruik in plaats van een tekening ofzo. Andere zeggen juist dat ik te veel informatie geef, en adviseren juist dat ik dat niet moet doen.

Aan de ene kant wil ik mezelf natuurlijk niet in de problemen helpen maar aan de andere kant wil ik ook weer niet te veel rekening houden met ‘foute mensen’ die de informatie willen misbruiken ofzo en gewoon mezelf blijven. Wat vinden jullie? Geef ik te veel informatie of valt dat wel mee?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Op deze site kún je niet zo heel veel informatie in je profiel zetten. Dat je een 19-jarige vrouw bent die in Delft woont, geeft niet bepaald mogelijkheden tot misbruik.

In het algemeen kun je internet het beste beschouwen als de straat. De informatie die je hier geeft, moet niet meer zijn dan de informatie die je zonder aarzelen aan *iedereen* zou geven. Vrienden, vijanden, werkgevers en gewoon engerds.

Zou je de jongen die je verdacht rond ziet hangen op een parkeerplaats vertellen wat je adres is, dat je thuis dure juwelen hebt en dat je volgende week met vakantie bent? Waarschijnlijk niet, dus doe dat ook op internet niet.

Zou je die opdringerige kerel in de kroeg die geen 'nee' kan horen je telefoonnummer geven? Waarschijnlijk niet, dus doe dat op internet ook niet.

Zou je je moeder vertellen met wie je precies seks hebt en in welke standjes? Zou je je baas vertellen hoeveel je precies hebt gedronken voordat je wegens een kater die belangrijke meeting hebt verprutst? Zou je die belangrijke klant vertellen over de winkeldiefstallen die je als puber hebt gepleegd? Let dan op: zodra je het op internet zet, is het gemeengoed.

Toegevoegd na 3 minuten:
Net je vragenhistorie bekeken: let er voorál ook op dat die buurman met de op jouw voordeur gerichte camera óók alles kan lezen wat je op internet zet.

Als je liever niet wil dat hij wat jij schrijft al te gemakkelijk kan lezen en aan jou verbinden, is een foto een minder goed idee. Als je alleen dingen schrijft waarvan je het niet erg vindt als hij het leest, kun je je foto gewoon laten staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Pas altijd op om persoonlijke informatie van jezelf op internet te zetten. Dit kan in sommige gevallen tot misbruik van je gegevens leiden. Dus verstandig is om geen woonplaats, adres etc. op internet en profielen te zetten. Daar komt nog bij dat tegenwoordig als je wil gaan solliciteren mensen je naam even intikken op google en er zo een heel scala aan gegevens van jou terecht kunnen komen. Zo kun je bijvoorbeeld op het gesprek gezegd hebben dat je in het weekend rustig met gezin op de bank zit, terwijl ze misschien ergens foto's van jou zien wild aan het stappen (beetje overdreven, maar wel echt gebeurd!) Dus wees altijd voorzichtig en bescherm je profiel zoveel mogelijk, maar vooral: blijf plezier houden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je altijd brave antwoorden geeft kan het weinig kwaad.
Als je gaat vertellen over je drugsgebruik, psychische afwijkingen, seksuele aberraties, of controversiele politieke voorkeuren, dan kun je beter een mooi schilderij als avatar gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
aaah Sherpa.. vertel.. :P:P:P GEINTJE!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn verzamelde antwoorden vertellen je alles ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jaaahh zeg..dr staat (3709) onder je naam. Ik overhoor je wel in het hiernamaals.. daar schijn je zeeën van tijd te hebben ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Punten...niet het aantal antwoorden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1124 dat scheelt stukken! ok... voor de poort van het hiernamaals dan.. hebben we wat te kletsen als we in de rij staan
Vrouw, 19, Delft. Zal Noortje heten en ziet er leuk uit in witte coltrui.
Nou en?
Zelfs als ik een heel eng iemand zou zijn, zou ik Delft gaan lopen afzoeken naar Noortjes? En dan wat? Welk rampscenario had je in gedachten?
Een beetje voorzichtigheid kan geen kwaad, maar laat je niet dol maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
inderdaad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Schiet me nog te binnen aan de hand van die twee ongemotiveerde en dus waardeloze domme minnen: Natuurlijk ga je twijfelen als er wazige algemeenheden geplaatst worden. Als weer eens iemand goedbedoeld adviseert, vraag dan eens - zoals ik deed - wát er dan recies zo gevaarlijk is, wát er mis kan gaan, en hoe. Dan krijg je tenminste een antwoord waar je echt iets aan hebt. Of, bij gebrek aan een duidelijke waarschuwing, weet je dat je dat advies gerust terzijde kan leggen.
Ik ben daar altijd voorzichtig mee. Sowieso zal ik geen adres, telefoonnummer etc. op internet plaatsen. Ik heb zelf niet mijn echte naam en geen foto omdat ik best veel persoonlijke informatie hier schrijf en ik het prettig vindt dit redelijk anoniem te doen. Maar op zich hoeft een foto niet erg te zijn, veel mensen hebben op bv hyves ook een foto van zichzelf.
Een beetje info kan geen kwaad. Maar ik zal wel altijd redeneren vanuit de gedachte, als iemand iets kwaads wilt maak het hem dan makkelijk met deze info. Als dat het geval is, zal ik het niet plaatsen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je een baan zoekt kan het in je nadeel zijn. Tegenwoordig weten ze al heel veel van mensen die komen solliciteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar je enorm voor moet uitkijken is dat informatie die in eerste instantie onschuldig lijkt op de ene site, voldoende kan zijn om je op een andere site terug te vinden. Als de combinatie "noortje" "delft" en "19 jaar" via bijvoorbeeld hyves ineens een aantal hits geeft met foto's en achternaam kan je misschien wel eens terug worden gevonden in een telefoonboek o.i.d. En ik kan me voorstellen dat je dat niet prettig vindt.

Kijk dus goed uit wat je in je profiel zet en denk over de "grenzen" van internet heen. Voor je het weet weten mensen die kwaad willen meer over jou dan jij wil.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee hoor met jouw pagina is niks mis, ik gebruik zelf ook mijn eigen foto ;P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niets mis mee een foto gebruiken. Wie zegt dat jij in RL geen dikke, bierdrinkende, ruftende vijftiger bent? Zou kunnen toch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ligt natuurlijk heel erg aan het feit op welke site het is en wie er op kunnen kijken.

Hier op GV ken je niemand dus zou ik nooit mijn 06-nummer e-mailadres en dergelijke informatie vrijgeven.
Maar op hyves heb ik mijn profiel volledig afgesloten afgezien voor vrienden of course. Hier staan wel mijn 06-nummer en e-mailadres e.d.

Maar met de informatie wat jij geeft. Je naam je leeftijd en woonplaats kan je weinig. En op je foto zie ik een mooi meisje. Maar de foto is zo klein dat je er voor de rest ook niet echt iemand goed op kan herkennen wanneer ik je morgen tegenkom met andere kleding ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vertrouwelijke informatie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Via de site www.wieowie.nl kan je vinden wat er al over jou bekend is als je op je naam zoekt. Mijn advies: zorg ervoor dat mensen die je alleen via internet kennen, je nooit 'buiten internet' kunnen vinden. Zet dus niet je complete naam online, je telefoonnummer, je adres of je precieze studie/werk plus locatie hiervan.

Tweede punt waar je op moet letten: grote kans dat mensen die je al kennen van het 'echte leven', je profiel online herkennen. Niets mis mee, zolang je niet dingen online hebt gezet waarvan je niet wilt dat ze die te zien krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Echt oppassen met persoonlijke gegevens.