Waarom krijgen goede vragen steeds minder waardering?

Er worden veel plusjes gegeven voor goede antwoorden, maar relatief weinig voor goede vragen. In de begintijd was dat blijkbaar anders. Zo vond ik de vraag:

http://www.goeievraag.nl/vraag/gebeurt-mensen-vraag-markeren-goede.1879 die gewaardeerd werd met 47 plusjes.

Het is een vraag die in deze tijd misschien zelfs verwijderd zou worden. Toch was er toen blijkbaar veel waardering voor. Ik vraag me af waarom mensen in die tijd de vragen wel zo enorm waardeerden, terwijl daar nu steeds minder aandacht voor is. Het lijkt mij goed om juist vragen te belonen omdat dat mensen meer motiveert tot het stellen van goede vragen. En daarmee komt ook de naam van de site meer tot zijn recht.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn plusje heb je :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er komen ook steeds meer ++ voor aardig klinkende flutantwoorden, terwijl goed gedocumenteerde antwoorden op dezelfde vraag nauwelijks "scoren".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar was niet zozeer veel waardering voor de vraag, dat was meer een soort experimentje. Zelfde werkt met hoe krijg je de meeste minduimen enzo.
Heb je ook een neutrale vraag met zoveel plussen gevonden ?

Het beste antwoord

Waarschijnlijk omdat we ons met z'n allen zo concentreren op een snel,goed en origineel antwoord,dat we vergeten de vraagsteller te belonen voor de goede vraag!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Klopt, dat was mij ook al opgevallen... Het is irrelevant geworden, omdat er zo veel vragen gesteld worden... Deze stimulans is van voorbijgaande aard... Ik neem aan dat dat goeievraag waardering op enig moment er helemaal uitgaat...

Door de kwantiteit van vragen is de aanmoediging dmv een waardering steeds minder relevant... En er zijn nu toch die felbegeerde medailles ook al...

Er zou wellicht een ophoging van het aantal te beantwoorden vragen per dag kunnen ingesteld worden, dus 150 ipv 100 van nu...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die honderd nu is voor een normaal mens al volslagen onhaalbaar. Wat moet je in vredesnaam met 150 ??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat doen we om helemaal onaantastbaar aan de top te kunnen staan en daar offeren we graag onze nachtrust voor op!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
150?? Die is gek. Dat gaat je alleen maar lukken als je complete onzin antwoorden geeft. Oh, wacht, ik zie opeens wie dit antwoord gegeven heeft...
I rest my case...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat heeft een ophoging van het aantal antwoorden te maken met het niet klikken op de knop 'goeievraag'? Dit zou zelfs een averechts effect hebben omdat mensen dan per vraag minder tijd gaan besteden (want anders kom je nooit aan 150(!) antwoorden per dag. Voor een beetje ok antwoord (nog niet eens goed) heb je 5 minuten nodig. Het lezen van de vraag, het bedenken van een antwoord, deze schrijven, herlezen, verduidelijken en verzenden. 5 * 100 = 500 minuten Dat is al 8 uur fulltime vragen beantwoorden. En dat is alleen als je redelijke antwoorden geeft, voor goede antwoorden zul je meer dan 5 minuten moeten besteden. Zeg 10 minuten voor een goed antwoord (voor de meeste vragen klopt dit wel ongeveer).
10 minuten * 150 antwoorden = 1500 minuten dat is 25 uur. Laten we ervan uitgaan dat een mens gemiddeld 8 uur slaapt, 2 uur besteed aan eten, douchen, enz. Dan zijn er nog 14 uur over op een dag. 14 * 60/10 = 84 antwoorden. Dus om de kwaliteit van deze site te verbeteren zouden het aantal vragen niet omhoog moeten maar omlaag! Ik stel dan ook voor dat er een maximum van 50 antwoorden per dag komt, als een stukje zelf bescherming. Dan nog ben je met 10 minuten per echt goed antwoord 8 uur bezig op een dag. En dat is al meer dan wordt aangeraden om achter een computer te zitten om RSI te voorkomen.
Ik denk om de simpele reden dat er steeds minder goede vragen komen en dat vragen steeds meer in herhaling vallen. Sommige vragen keren zo vaak terug, dat ik er een beetje verdrietig van wordt.
Maar als een vraag echt goed is, zou hij meer beloond moeten worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Ja. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat is wel waar.. maar toen ik hier mijn eerste vraag stelde..
Zei iemand, dat die vraag steeds hier op deze site terugkwam..
Het is dan spijtig voor zij die het WEER zien langskomen..
Maar ik had het antwoord niet.. Ik snap het wel hoor. +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bovenaan zie je een veld met "zoek", daar kun je alle al gestelde vragen terugvinden en kijken of er al een soortgelijke vraag is gesteld. Met een beetje geluk vind je daar al het juiste antwoord.
Hoe dan ook, maak zelf ook nog wel eens de fout om bij de al gestelde vragen te gaan kijken :))
Momenteel zijn er 14.858 gebruikers bij G.V.
Het merendeel stelt onzinnige vragen, welke geen + verdienen. In den beginne, toen G.V. nog door de meeste gebruikers serieus genomen werd, werden er in verhouding ook meer serieuze vragen gesteld, die wél de titel goede vraag waard waren.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mee eens, af en toe zie ik echt domme vragen voorbij komen.
De sfeer verandert ook steeds..
Maar goed zoooo lang zit ik hier niet.. net 5 weken
Meerdere redenen, denk ik.

Ik ben in juni vorig jaar bij GV gekomen, en ben iets minder gaan plussen dan toen, dat wil zeggen, een vraag of twee, drie per dag maximaal, waar ik tegenwoordig nog 1 of 2 hooguit zie langskomen. Niet zo heel veel, maar een vraag moet aan meerdere voorwaarden voldoen om een goede, originele, reacties oproepende, interessante vraag te zijn.

Ten eerste was toen het aantal originele en nieuwe vragen vele malen groter, relatief EN absoluut, zodat er vaker en plusje uitgedeeld kon worden, maar ik zag toen ook nog zo ongeveer ALLE vragen. Soms moest je echt een paar ur wachten voor er weer een nieuwe vraag stond, en hadje alle vragen van die dag allang gezien en beantwoord voor je ook maar in de buurt van je maximum zat.

Tegenwoordig zijn er niet alleen veel en veel meer vragen, daar zit ook steeds meer herhaling tussen, vragen die uitsluitend het melden nog waard zijn en gewoon lullige vragen die wel beantwoordbaar zijn, maar nauwelijks origineel of een uitdaging.

Vroeger werd dus elke vraag gezien door bijna 100 % van de actieve deelnemer. Met de hoeveelheid van tegenwoordig mag je blij zijn als 10 % van de deelnemers überhaupt binnen een x aantal dagen je vraag ziet.

En tenslotte mogen oude vragen nog steeds als goede vraag aangemerkt worden, al zijn ze al een jaar gesloten. Zo kan een echt goede vraag dus ook na het sluiten nog heel lang heel veel plusjes blijven ontvangen, zolang hij nog nu en dan boven komt drijven.

Kortom :
- kwaliteit (die gemiddeld afneemt)
- aantal lezers (dat afneemt per vraag)
- tijd dat de vraag er staat (die langer wordt)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat komt omdat de kwaliteit afneemt!