Hoe wordt er hier antwoord gegeven op een vraag?

Er worden op deze site vaak lastige vragen gesteld, maar er is bijna altijd iemand met een goed en vaak ook uitgebreid antwoord. Ook is me opgevallen dat het vaak dezelfde personen zijn die antwoord geven op een vraag. Ik ben natuurlijk heel blij dat vragen hier worden beantwoord, maar ik vroeg me af hoe ze/jullie aan de antwoorden komen, is het echt alleen even googelen of kennis? en waarom ze/jullie zo behulpzaam zijn om onze vragen te beantwoorden?
Nogmaals, dit is alleen uit nieuwsgierigheid, ben hartstikke dankbaar ;)

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja ... vraag ik me ook af ... altijd (ongeveer) dezelfde personen. Wat ik vermoed is dat ze zich verdiepen/inlezen in dat onderwerp (bijv. op Google) en dat ze het daarmee kunnen beantwoorden. Is ook goed voor de ontwikkeling om dat te doen (alleen lijkt het zo veel tijd te kosten). Ik heb dat vaak met vaktermen die ik niet ken, dan zoek ik het bijv. op Wikipedia op wat het betekent, dat zorgt dan ook voor wat 'gemoedsrust'.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Lizio, dat klopt, goed doortimmerde antwoorden die op feiten moeten berusten kosten veel tijd.
Ik heb vaak lange wachttijden die ik dan nuttig maak. 's Nachts in alle rust vermaak ik mij met nazoeken, verifiëren en opschrijven in niet te zakelijke taal. Dat laatste vind ik het moeilijkst. Zoek soms uren naar het juiste woord. Wees gerust, ik doe dan intussen wel iets anders.

Antwoorden (5)

Als ik voor mezelf spreek: van een aantal onderwerpen is (vanuit opleiding en ervaring) kennis aanwezig.

Soms niet voldoende voor het detail maar daarvoor heb ik ondertussen een aantal sites waarvan ik weet dat ze de juiste informatie geven. (O.a. omdat dit te checken is met kennis die ik al over het onderwerp had). Als het te gespecialiseerd is, laat ik ook die vragen schieten. Er zijn hier echter enkele beantwoorders die zeer goede info geven over sprcifieke fiscale en juridische onderwerpen.

Er zijn ook onderwerpen waarvoor ik uit mezelf al belangstelling had -of waarvoor vanuit de vraag mijn interesse wordt gewekt- maar geen specifieke kennis. Op zeker moment heb je ook daarin wat handigheid bij het zoeken.

Dan zijn er ook onderwerpen waarvoor zowel kennis als interesse afwezigheid zijn. In mijn geval zijn dat bijv. homeopathie, psychologie, exacte vakken, emo-onderwerpen, schoonmaakvragen, films, liedjes, artiesten: die laat ik voor anderen.

En het "wäarom" van het beantwoorden: omdat ik het leuk vind om kennis over te dragen en omdat iemand anders er wellicht mee geholpen is. Ik hoop echter altijd dat meer mensen antwoord geven op een bepaalde vraag zodat de vraagsteller niet op het verkeerde been wordt gezet. Als mijn antwoorden aantoonbaar onjuist zijn, verwijder ik ze.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Haha, laat de psychologie, emo-onderwerpen en schoonmaakvragen maar aan de mamma over :lol: . Dat zijn - naast medisch en huis&tuin - echt mijn "favorieten" :lol:
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mama, kan ik ook vragen over eten (bereiden) aan jou overlaten? Ik heb honger :-P
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja hoor, dat kan. ;-)
Ik kan natuurlijk alleen maar voor mezelf spreken, maar ik denk dat het bij de meeste "vaste" antwoorders zo is en iedereen zijn eigen "methode" heeft.

Ik beantwoord vragen voor het overgrote deel uit het hoofd. In 48 jaar vergaar je nu eenmaal een hoop kennis en ervaring, en ik heb daar op op een of andere manier vrij makkelijk toegang toe en kan het ook weer makkelijk reproduceren. Of vaak in elk geval de klok horen luiden. Dan googel ik even voor wat informatie die me helpt mijn informatie vollediger te maken of goeie zinnen te vinden.
Soms zie ik een vraag die me prikkelt omdat ik het niet weet maar ook wil weten ; dan is het of even naar beneden de bibliotheek in of even googelen en uit wat ik vind een antwoord destilleren.
Vaak heb ik echter mijn antwoord al klaar als ik ga googelen voor een bevestigende of aanvullende bron of bronnen, en een enkele resulteert dat in het weer verwijderen van mijn antwoord ; ik zit er wel eens helemaal naast. En ben ik niet helemaal zeker, dan geef ik vaak geen echt antwoord maar een reactie.

Natuurlijk is het beeld ook wel een beetje vertekend ; vragen waar ik echt niets vanaf weet en die me ook niet interesseren, beantwoord ik niet. Daardoor lijkt het of ik heel veel weet, maar ik weet natuurlijk ook heel veel niet.

In grote lijnen behandel ik de vragen hier eigenlijk hetzelfde als de vragen van mijn kinderen ; zij hebben een vraag, ik voeg mijn kennis toe, probeer die een klein beetje bij te slijpen en te vergroten, en geef antwoord naar beste kunnen. Uiteindelijk leer ik daarbij zelf vaak het meest, wat het beantwoorden van toekomstige vragen weer kan vergemakkelijken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het enige dat we denk ik allemaal gemeen hebben is het willen helpen van een ander. Mensen helpen nu eenmaal graag anderen, omdat je daar zelf ook een goed gevoel van krijgt. En als dat ZO makkelijk gaat, is dat natuurlijk een heel bevredigende "verslaving".
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het 'lastigste' daarvan is het zoeken/vinden van bronnen. Zo vertel ik best veel dingen uit me hoofd (die ik al weet), maar dan moet ik wel 10 boeken of websites opsommen welk mijn totale antwoord zou kunnen vormen. Dat kost te veel tijd. Daarom vul ik vaak de bron niet in.
Amadea
7 jaar geleden
Vroeger kon je vijf bronnen geven, tegenwoordig nog maar drie.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik kies vaak gewoon een willekeurige, voor ALS iemand verder wil lezen of backup. Vroeger deed ik dat niet, maar dan was het regelmatig : bron? En ja, mijn bronnen kan ik lastig noemen en zijn ook vaak niet makkelijk in te zien ; het is gewoon vergaarde kennis, en ik weet lang niet meer altijd waar en wanneer ik iets gezien, gehoord, gelezen, geleerd of opgeslagen heb. De bronnen die ik vind sluiten dan ook niet altijd helemaal aan bij mijn verhaal, maar wel zo veel mogelijk.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
En nee, heel gedetailleerde en potentieel belangrijke informatie als juridische vragen, of technische dingen, dingen waar mijn kennis gevaarlijk verouderd kan zijn, daar waag ik me ook liever niet aan, dat laat ik aan vakmensen over.
Bij minder "belangrijke" dingen verwijs ik daar naar. Maar lang niet elke vraag hoeft meteen door een "vakmens" beantwoord te worden. Ik ben qua antwoorden eigenlijk net als IRL gewoon vooral "de mamma". ;-)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Amadea Wat weerhoudt jou er van om meer dan 3 bronnen te geven > onderaan je tekst/antwoord?
Ik ben het kattenvrouwtje van GV, en ik antwoord vanuit kennis die ik heb opgedaan door ervaring en opleiding. Zo zijn er meer mensen hier die gespecialiseerd zijn in een bepaald onderwerp en/ of een brede algemene ontwikkeling hebben.
Daarnaast zijn er hier beantwoorders die ware google-specialisten zijn en snel een antwoord boven water weten te krijgen.

De reden dat ik steeds weer antwoord geef is dat ik advocaat voor de katten wil zijn. Het gespeculeer naar gedragsproblemen bijvoorbeeld, terwijl het beestje gewoon naar de dierenarts moet om een medisch probleem uit te sluiten, is mij een doorn in het oog. Hetzelfde geldt voor de, soms wrede, methodes om bepaald gedrag af te leren, zonder dat men zich verdiept in het waarom van het gedrag en er een alternatief voor biedt.
Rieneke1
7 jaar geleden
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Haha ik kijk ook altijd uit naar jouw antwoorden als het om katjes gaat. Zoals ik bij Ivana uitkijk naar honden. Ritsuka voor voeding en dieet. MrTomaat en JoanDArc voor rechten. Amadea is de m.v.a (manusje van alles) Edijst voor planten. Marleen en Jodokus voor "levensvragen" Grappig hoe dat gaat op een site als dit.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Kierkegaard voor wiskunde, natuurkunde en astronomie.
Tomaat ook voor IT.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mijn kennis van rechten is klein, JoanDArc bijv. heeft daar veel meer verstand van.
Rieneke1
7 jaar geleden
En fisbel, voor al uw belastingvragen :)
Een of meerdere van de volgende dingen helpen enorm in het beantwoorden van een vraag:

-Werkervaring
-Opleiding
-Hobby
-Interesse
-Google/Wikipedia
-Algemene kennis (die blijkbaar niet zo algemeen is dat iedereen het weet)
-Logisch redeneren
-Goeievraag*
-Wil om het uit te leggen/te beantwoorden

Het leuke is dat hier zowel professionals als hobbyisten/geïnteresseerden antwoord geven. Doordat het kennisniveau verschilt kan iedereen zo wat toevoegen en wat leren. *Soms kan je zo weer vragen beantwoorden, omdat je hier begrepen hebt hoe het zit. Een groot deel van de vragen is soms luiheid van de vragen om zijn vraag niet in te tikken op Google/Wikipedia, toch is het soms een vraag waar je het antwoord ook op wil weten, en zoek je dus maar het antwoord op. Heb je weer wat geleerd.

Toegevoegd na 2 uur:
luiheid van de *vragen=vrager
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik spreek alleen voor mijzelf, voor een ander kan ik niet spreken.
Kennis overdragen vond ik al heel jong een fijne bezigheid maar ook vragen en zoeken naar het waarom. Deze site is voor mij nu vooral een hulp om bekend te blijven met wat er onder een groot gedeelte van de jonge jeugd leeft. Hun dromen, hun problemen en soms hun gevoelens van eenzaamheid, onmacht en het worstelen met hun identiteit en het vechten tegen onbegrip.
Ben op deze site terecht gekomen omdat op het gebied van wetskennis (mijn vak) zoveel verkeerde antwoorden een eigen leven gingen leiden, dat wij er last van kregen. Klanten die zwaaiden met de gegeven antwoorden, waarna het kostbare tijd innam om hen te overtuigen van de onjuistheid en dat een jurist niet per definitie een zakkenvuller is. Juist voor deze categorie is het van belang het in begrijpelijk Nederlands uit te leggen.
Wetten toepassen is geen kwestie van artikelen opdreunen maar verbanden kunnen leggen. Dat kost soms veel tijd, tot diep in de nacht doe ik het via Word. Dan is het frustrerend dat een groot aantal vragers niet de moeite neemt een bedankje te plaatsen, maar het weerhoudt mij er niet van de volgende vragensteller objectief te benaderen.
Ik geef nooit antwoorden in de zin van: het is mijn ervaring en thuis doen wij dat zo. Mijn thuis en leefomgeving zijn net zo uniek als alle andere "thuizen".
De meeste antwoorden vergaar ik niet door te googelen, integendeel. Ik ken de antwoorden en zoek op internet een betrouwbare pagina die de vragensteller verder kan helpen. Liefst geen Wikipedia.
Van de onderwerpen strafrecht en scheepvaart ken ik veel makers van de websites.
Fiscaalrecht bv heeft mijn interesse niet, daar houd ik mij verre van. Dat kunnen enkele beantwoorders veel beter.
Ook medische vragen of vragen in de rubriek psychologie beantwoord ik niet, dat laat ik over aan degene die de kennis via de reguliere (universitaire/HBO) opleidingen hebben verkregen.
Dan rest nog de brede belangstelling, en de algemene ontwikkeling, verkregen door de jaren heen door het volgen van studies, bv onderwijstechnologie. Nauurlijk ook door veel, zeer veel te lezen. Met mijn meer dan 8000 boeken thuis en het hebben van een uitgebreid en betrouwbaar netwerk hoef ik zelden of nooit naar een bibliotheek.
Na een paar maal de wereldbol rond gerend te hebben, bleek dat ik ook veel eerder buiten de lijntjes kon denken. Ik haat moraliseren en hoop mij daar zelf niet schuldig aan te maken, want veel weten, is veel begrijpen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
+
Het meest beste wat je kunt schrijven wat je niet doet wat te veel andere wel doen
Ik geef nooit antwoorden in de zin van: het is mijn ervaring en thuis doen wij dat zo. Mijn thuis en leefomgeving zijn net zo uniek als alle andere "thuizen".
De meeste antwoorden vergaar ik niet door te googelen, integendeel. Ik ken de antwoorden en zoek op internet een betrouwbare pagina die de vragensteller verder kan helpen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Lies12 is een van mijn favorieten en Jodokus met haar levenservaring.
AMC voor als er iets te koken valt.
De kattenvrouw en de blafexpert
HeerVoldemort voor haar recht voor z'n raap reacties.
Freekfluweel voor zijn snedige grapjes en grollen
Voor iedere rubriek wel een speciaal iemand.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Gelukkig heb ik in mijn leven meer geleerd van en gehad aan ervaringen van anderen dan aan confrontaties met de wet en justitie ;-) .
Maar heel prettig dat we daar nu een "vakmens" in hebben. Wat dat betreft mis ik heel erg Ed Dijst met zijn tuin- en plantenkennis.
erotisi
7 jaar geleden
Misschien wordt de site nog eens zo goed, dat een rechter in zijn vonnis verwijst naar goeievraag.nl ;-)
Computoon
7 jaar geleden
"Dit is het antwoord van Goeie Vraag! en daar zult u het mee moeten doen."