Moet je per se een bron hebben als je antwoord geeft op een vraag?

Heel vaak dan weet ik bijvoorbeeld door mijn eigen kennis wel het antwoord op een vraag, maar heb ik daar geen bron van. Dan denk ik ook: dan geef ik maar geen antwoord. Echter zie ik nu regelmatig gebruikers die wel gewoon antwoord geven zonder bron. Daarom ook mijn vraag of je per se een bron moet hebben als je antwoord geeft op een vraag.

5 jaar geleden
1.1K
LeonardN
5 jaar geleden
Er staat nergens dat bronvermelding verplicht is. Wel wenselijk, maar dat is dan enkel als je een bron gebruikt.
Het komt wat apart over als je een lap tekst knipt en plakt en dan de bron niet vermeldt. Maar als je helemaal geen bron gebruikt is er niks aan de hand. Wat niet mag is enkel Ja of Nee antwoord of: Ja, heb ik ook. Er moet wel een soort uitleg bijzitten.

Het beste antwoord

Nee, je hoeft geen bron te plaatsen. Het mag ter verduidelijking, maar als je antwoord gewoon duidelijk is, of het is eigen kennis, dan hoef je er niks bij te plaatsen.
-------
Deze heeft dus geen bron nodig.

Als je een bron plaatst, mag je niet alleen zeggen 'zie bron'. Een site kan altijd offline gaan, je antwoord moet ook duidelijk zijn zonder link.
Toegevoegd op 19 april 2019 08:16: tekst
Ritsuka
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
+Zo staat het ook in de huisregels: https://goeievraag-info.startpagina.nl/forum/topic/2572861/huisregels-van-startpagina-goeievraag/
"Gebruik bronvermeldingen. Bij het geven van antwoorden zijn bronvermeldingen zeer wenselijk. Een eigen ervaring is geen bron." Wenselijk dus niet verplicht.
Wellicht dat de laatste zin door sommigen verkeerd wordt opgevat. (als in dat je niet zou mogen antwoorden uit eigen ervaring)
VraagAntwoord66
5 jaar geleden
Bedankt voor de duidelijke uitleg !