Waarom interpreteren mensen een vraag als zijnde persoonlijk en worden niet gewoon de vragen beantwoord?

Als ik vraag 'Welk dier is geschikt als huisdier als je veel weg bent' komen er antwoorden als 'Niet doen hoor'. Dat is een interpretatie van de vraag. En wel: 'Ik wil een huisdier kopen, maar ik ben er nooit. Wel;k dier zal ik nemen'. Echter, dat is de vraga niet. Waarom worden vragen zo geinterpreteerd?

Toegevoegd na 29 minuten:
Zie ook http://www.goeievraag.nl/vraag/lagere-school-groep-kleuters-verbieden.69127 als voorbeeld. De reacties waren gisteren nog allemaal antwoorden..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

De vraag wordt zo beantwoord omdat men denkt dat je daar wat aan hebt.
Je hebt hier te maken met een groep GV-ers, die rijp en groen, feitelijk en emotioneel, opgeleid of niet, al dan niet voorzien zijn van inlevingsvermogen.
Daarom worden vragen beantwoord op deze manier, maar niet uitsluitend op deze manier.
Maar dat betekent niet dat deze antwoorden waardeloos zijn: in tegendeel, juist ook de persoonlijke ervaring van iemand kan veel toegevoegde waarde hebben.

Stel je voor dat ik deze vraag letterlijk zou beantwoorden. Dan zou er staan:
Omdat de mensen denken dat dat de juiste manier is.

Heb je niets aan denk ik...
itsme
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Bij mij is het zo dat ik behalve dat ik de vraag lees ik soms een antwoord geef dat de vraagsteller misschien niet wil hebben.
In jou voorbeeld zou het kunnen zijn dat ik zou zeggen niet doen omdat ook al zou ik een dier kunnen adviseren ik er niet achter zou kunnen staan uit persoonlijke overweging dat ik het toch nooit de ideale situatie voor een dier zou vinden..
Als ik dan het belang van het dier voorop zet dan zeg ik dus niet doen hoor..
Het is geen direct antwoord op de vraag zoals de vragensteller verwacht.. maar het is wel degelijk een antwoord als je er iets dieper over nadenkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zijn personen die niet kunnen relativeren, en dus een antwoord niet kunnen onderscheiden van een mening
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat jou vraag meer een advies vraag is,je vraagt de mening aan iemand ..welk huisdier..zou je vragen wat voor huisdier..word het meer een vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Volgens mij betekenen 'welk huisdier' en 'wat voor huisdier' vrijwel hetzelfde. Het enige verschil zou kunnen zijn dat je bij 'welk huisdier' nog kunt twijfelen tussen 'de witte hond' en 'de bruine hond', terwijl je bij 'wat voor huisdier' alleen kunt kiezen tussen verschillende soorten/rassen, niet tussen individuen. Maar da's wel heel erg coïtus formica, of hoe zeg je dat. Voor elk praktisch gebruik betekenen beide vraagwijzen hetzelfde.
Omdat dat de mens eigen is. Mensen willen graag adviseren in plaats van vragen letterlijk beantwoorden. Ze willen dus hun kennis EN ervaring of kunde etaleren, niet alleen hun kennis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om aandacht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen zijn geen machines. Je hebt ratio en emotie. Een vraag kan rationeel beantwoord worden maar bij veel mensen speelt het gevoel altijd een belangrijke rol, ook in het beantwoorden van vragen.
Gelukkig maar. Ik heb er geen problemen mee, als ze ook maar een antwoord op de vraag geven, anders is het natuurlijk puur een reactie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat het geen feit is waarom gevraagd wordt want daar kun je niet omheen. Als je gewoon zou vragen; "Wie schilderde de Mona Lisa?" dan zou je allemaal dezelfde antwoorden krijgen, maar zo`n vraag als "welk huisdier" daarbij kan je verwachten dat er persoonlijke ervaringen naar voren komen. In feite weet je zelf wel dat je beter vissen of een vogeltje kunt nemen dan een hond of kat.
Er zijn echter rassen bij die goed alleen kunnen zijn en dan is het wel handig om er persoonlijke ervaringen bij te krijgen. Veel mensen kunnen ook dingen aangeven waar je niet bij stil stond of waarbij je weer wat meer te weten komt over sommige huisdieren. Mensen willen waarschuwen of adviseren omdat ze vaak zelf in de fout zijn gegaan of een beter idee over iets hebben. Ik neem zelf zonder onderbouwing niet snel iets aan en ik denk dat er vele mensen net zo zijn. Ik wil dan ook altijd weten waarom en waarom niet.
13 jaar geleden
Vragen moeten altijd worden geïnterpreteerd voordat ze kunnen worden beantwoord. Waarom wie een vraag hoe interpreteert is moeilijk te beantwoorden. Daar zullen telkens weer andere mechanismen achter schuilgaan.

Je voorbeeld van het huisdier gaat mank, 'niet doen hoor' is geen antwoord op de vraag 'welk dier zal ik nemen'. Het is wel te interpreteren als het antwoord 'geen enkel dier is geschikt om als huisdier te hebben als je veel weg bent' op de eerste vraag.

Bij de toegevoegde voorbeeldvraag geeft de vraagsteller eigenlijk in de vraag al zelf het antwoord en is de vraag impliciet een vraag naar bijval in de verontwaardiging. Het antwoord 'nee, dat mag niet', is dan eigenlijk niet een goed antwoord.

De zinsnede "Waarom interpreteren mensen een vraag als zijnde persoonlijk..." kan ik niet goed relateren aan de rest van de vraag, met name het gebruik van het woord persoonlijk.
rose
13 jaar geleden
dat komt omdat mensen denken personen te zijn en derhalve niet anders kunnen dan alles op zichzelf te betrekken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sommige vragen liggen voor sommige mensen zo dicht bij herkenning van een eigen persoonlijke ervaring dat het antwoord snel persoonlijk wordt.
Sommige vragen liggen zo dichtbij een mening gerelateerd aan deze vraag dat een advies sneller gegeven wordt dan het antwoord.
Volgens mij heel menselijk... maar... ook best irritant.