Hoe komt het dat als je steeds zuidelijker gaat, de mensen van dat land steeds "nonchalanter en "onverschilliger" worden?

Het begint al in Belgie, daar merk je al dat ze wat minder precies zijn dan wij (om het even net uit te drukken) oftewel iets rauwer en minder secuur, de term "met de Franse slag" zal er denkelijk toch ook wel iets mee te maken hebben denk ik? In Spanje en Italie merk je dat pas goed, maar waar ligt dat aan? Heeft het soms met het weer/klimaat te maken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je enige vorm van bronmateriaal dat je verhaal ondersteunt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb absoluut geen vooroordelen, maar ik herken het wel wat, wat click beweerd. Ik heb hier ook geen bronnen voor, het is meer ervaring, maar goed, ik kan net de onverschillige types zijn tegengekomen natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De franse slag komt uit de scheepvaart en heeft te maken met hoe je een lijn (touw) opschiet. De fransen doen dat om gemaksreden anders dan wij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik herken ook wat Click beweert, uit eigen ervaring - daar is geen bron voor nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik dacht al dat ik de enige was. Maar het is maar een mening gebaseerd op eigen ervaring, tenminste bij mij.

Antwoorden (7)

Ik denk dat dit slechts een vooroordeel is dat je opmaakt uit je eigen ervaring met die mensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je gebruikt een heleboel woorden!
* nonchalanter, niet mee eens.
* onverschilliger, niet mee eens.
* minder precies/secuur, niet mee eens. Wel doen ze soms dingen op een andere manier.
* iets rauwer, helemaal niet mee eens. Ze zijn vaak veel chamanter dan de brute Nederlander.
* de Franse slag, een typische uitdrukking van een "Noordeling". Als je hogesnelheidstreinen kun ontwikkelen en super moderne vliegtuigen en wat te denken van de prachtige kunstwerken, wie spreekt er dan nog van de Franse slag?

Waarom gaan zoveel mensen op vakantie naar de zuidelijke landen? Niet alleen om het weer, maar ook om de mensen. Wel handig als je de taal spreekt want anders krijg je moeilijk contact met ze. Ze hebben meer gevoel voor kunst, schoonheid, bereiden beter voedsel en hun vriendschap is inniger.
Ze zijn wel eens wat meer opvliegerig, maar dat heeft ook wel weer wat.

Vooroordelen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om te beginnen hebben de door jou genoemde landen minder regeltjes dan wij in Nederland hebben, dus zo "precies als wij zijn" hoeven zij niet te zijn. Door het klimaat wordt je ook wat gematigder in je handelen, dus "slomer" want als het 40 graden is, kan je gewoon niet zoveel.
De Belgen zijn wat bourgondischer, wat ook betekent dat zij meer zijn van "leve het leven en geniet ervan" en daarom niet zo strict handelen als wij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het nogal boude uitspraken, wat is er mis met een beetje relaxed leven?
De "Noorderling" is op de wereld om te werken..... De Zuiderling om te leven!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ls goede vraag Frankrijk of Spanje zou bestaat, dan zou je zeker de vraag:
"Hoe komt het dat als je steeds noordelijker gaat, de mensen van dat land steeds "nonchalanter en "onverschilliger" worden?"
Dus het is een vooroordeel van jou.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk niet dat je het in het 'buitenland' moet zoeken, maar hier. Niet zij zijn anders, maar wij. De gemiddelde Nederlander staat bekent om zijn helderheid, precisie, openheid, waarde hechten aan afspraken en het nakomen er van, enige inflexibiliteit, en het zijn van een wound up little bitch, bij wijze van spreken. Dat de gemiddelde inwoner van andere landen dat niet in zulke maten hebben is dan vooral voor ons merkbaar. De uiteindelijke oorzaak is 'cultuur', maar een hoop zaken liggen daar aan ten grondslag. Wellicht de handelsmentaliteit die Nederland al eeuwen met zich mee brengt, waarin goede afspraken erg belangrijk zijn. En wellicht omdat wij hier niet met temperaturen van 35+ graden hoeven te werken is het voor ons minder een probleem om langer te pieken. Ik noem maar een dwarsstraat...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik herken het ook wel enigszins, maar ik ervaar het niet zo negatief als de vragensteller. Het is hoe verder je naar het zuiden komt allemaal net wat relaxter. Ook met afspraken en nauwkeurigheid. Het enige echt negatieve is dat er meer corruptie en omkoping voorkomt, maar de 'zuidelijke' levenshouding heeft m.i. ook veel voordelen. De oorzaak is ook te vinden in het klimaat. Een lunch is hier een broodje kaas, maar hoe zuidelijker je komt hoe uitgebreider de lunch. Dan is het toch te warm om hard te werken, lekker rustig aan lunchen met een warme hap en wat lekkers te drinken erbij. In het uiterste zuiden doen ze er ook nog een middagdutje bij (siësta).

Overigens zie je dit verschijnsel zelfs binnen Nederland al. Veel Friezen en Groningers staan heel anders in het leven dan de meeste Brabanders en Limburgers.