Hoe praat ik met mijn vriend over onze relatie als hij denkt dat alles op rolletjes loopt?

Mijn vriend en ik zijn al bijna 4 jaar samen, wonen nu half jaartje samen en we zijn (volgens hem) best gelukkig samen). Ik wil echter meer uit een relatie halen zoals bijvoorbeeld dat er normaal wat overlegt kan worden zonder dat één van de partijen boos of geïrriteerd wegloopt). Ik weet ook wel dat waar er twee vechten er twee schuld hebben maar ik probeer elke keer op een andere manier rustig te blijven, alles op te sommen, kortom ik doe er wel wat aan om te proberen het gesprek goed te houden zeg maar.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (8)

Ah, "rustig blijven". Heel wijs, maar de boodschap komt dan niet over.

Hier zullen wel veel mensen over gaan vallen, maar ik zeg het lekker toch: Wordt eens een keer echt boos, maak ruzie, loop niet over eieren en probeer niet altijd de vrede te bewaren.

Ik heb dat jaren lang gedaan, zonder succes. Pas nu heb ik een goede relatie, en ik weet: de boodschap komt pas echt over als je een keer met servies gooit.. (of een mobieltje). Je ziet ze dan denken: "aaah, ze meent het!"

Toegevoegd na 2 minuten:
Met "zonder succes" bedoel ik dat na verloop van tijd je niet meer serieus genomen wordt, omdat je nooit boos wordt en je zo ook niet je grenzen aangeeft..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wel mis gooien!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Nee joh, goed mikken en RAAK gooien hahahaha!
Goed antwoord suussuus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
moah, een beetje raak mag soms best.. ze kunnen verrassend goed bukken..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Natha en suussuus.
Ik hoop toch echt dat jullie sarcastisch zijn xD. Verder een plus van mij!
Probeer je gevoel naar je vriend toe te verwoorden vanuit de "ik" boodschap. Wanneer je vanuit jezelf praat, zal je vriend zich niet zo snel aangevallen voelen en dus het gevoel hebben zich te moeten verdedigen. Het is immers jouw gevoel, daar valt niet over te twisten. Maar wees wel duidelijk, draai niet om de hete brei heen. Dus b.v. "ik heb er moeite mee dat" of "ik zou graag willen dat". Meer dan duidelijk aangeven wat jij zou willen, kun je ook niet. En hij is zich nu ook van geen kwaad bewust, begrijp ik uit jouw vraag. Jij hebt ergens moeite mee, dus zul jij actie moeten ondernemen. Dan is het daarna aan hem en zul je misschien zelfs moeten besluiten of je wel of niet door wil gaan met deze relatie. Want communicatie is erg belangrijk in een relatie en zal gedurende de relatie verder vordert eerder verslechteren dan verbeteren (indien er niets verandert). Sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rustig blijven is het beste. Als je dat niet doet kom je veel agressiever over en je partner zal zich meteen aangevallen voelen en in de verdedigingsmodus springen. De kans dat hij dan ook gaat schreeuwen is groot en wie zijn zelfbeheersing verliest flapt er al gauw dingen uit die beter niet gezegd kunnen worden. Hysterische ruzies lossen nooit wat op, een rustig gesprek en aandacht vragen voor jouw standpunten wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel irritaties tussen mannen en vrouwen ontstaan omdat ze anders psychologisch in elkaar zitten. De theatervoorstelling van Huub Stapel Mannen komen van Mars (en vrouwen van Venus) geeft daarin een goede en humoristische inkijk. Wat ik daar geleerd heb, is dat je de taal en woorden moet gebruiken van je partner.
Zo praten vrouwen liever dan mannen over relaties en roept dat vaak irritatie bij mannen op. Dus wees voorzichtig en pak het goed aan, want voor hetzelfde geld maak je ten behoeve van een betere relatie een best goede relatie kapot.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heel simpel echt dit vergeten mensen .hoe moeilijk ook zeg gewoon heel dijdelijk wat je wens is .als je het nu niet doet word het nog veel later nog veel erger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je vriend vind dat de relatie wel lekker loopt valt het hem blijkbaar niet zo op dat overleg beter kan, en het weglopen/de irritaties punten zijn waar aan gewerkt kan worden.

jij stoort je er denk ik meer aan dan dat je vriend dat doet.
als je alles op gaat sommen (ook op een rustige manier) wil je hiermee duidelijkheid scheppen.
voor je vriend komt het denk ik heel anders over.

ruzie maken is een kunst, dus wellicht dat jouw aandeel verandering kan brengen.

vraag eens waarom hij een bepaald standpunt inneemt als je overleg hebt. probeer het niet af te kraken (ja maar ik vind... vorige keer ging het ook zus en zo... het is gewoon makkelijker/handiger/beter als we bla bla)

laat hem uitpraten en vraag naar het waarom
vat het samen om te checken of je hem goed begrepen hebt. leg dan jouw standpunt uit. vraag af en toe of hij snapt wat je bedoeld.

als je ziet dat ie gefrustreerd is vraag dan of hij uit kan leggen waarover hij gefrustreerd is, en vraag of het beter is om er een andere keer over verder te praten.

als je zelf behoefte hebt om er even bij weg te lopen geef dat aan: ik ben gefrustreerd omdat ik even niet weet hoe ik me duidelijk moet maken, maar dit ligt puur aan mezelf.
sorry, maar ik ga even wat afkoelen om te voorkomen dat ik dingen doe of zeg die niet zo handig zijn. een snelle knuf voor een time out doet soms wonderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraag jezelf eens af of het wel realistisch is wat je van hem verwacht. In een relatie is het geven en nemen en soms kan het zo zijn dat we te veel verwachten van onze partner. Onthou niemand is zonder gebreken, want niemand is perfect. En als er iets is wat jou niet zint, dan kun je daar over praten. Ik vraag mezelf wel eens af, wat wil ik met het gesprek bereiken en lost dat het probleem op. Eis ik niet te veel van mijn partner.
We moeten wel realistisch blijven.

Ik geef je dit antwoord, omdat ik jullie situatie niet ken. Ik weet niet hoe jij bent als persoon en je vriend ook niet. Dan pas kan er echt een gepaste oplossing worden bedacht. Neem je tijd en denk na, frustraties lossen niets op. En ik ben een tegenstander van weglopen, hoewel een time-out af en toe niet erg is. Soms als je de woede voelt opkomen, is het best goed om even een blokje om te lopen en dit aan te geven bij je partner. Meestal is dat akelig gevoel na 20 min. wel weg en kun je rustig nogmaals er over praten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gevoel dat jij hebt, dat is jou gevoel dus jou waarheid!
Zijn gevoel is zijn gevoel en zijn waarheid.
Als binnen een relatie die 2 waarheden niet met elkaar overeen komen.
Is dat een beetje onhandig..
Je eigen gevoel respectvol uitspreken naar hem,
lucht erg op. En werkt erg verhelderend voor hem.
Zo leer je elkaar echt goed kennen en kun je samen groeien.